Selected Aspects of Supporting the Creativity of First-Cycle Music School Students (in the Teachers’ Perspective)

Damian Labiak

Abstract


Presented article addresses issues related to the music school as an institution supporting and developing the creativity of its students. Creativity is a category that in today’s reality is perceived as an important cultural competence, and it seems important to what extent music education takes actions conducive to its development. The article presents the results of research carried out among 11 teachers of first-cycle music schools. The research was of qualitative nature and the interview was used to collect the research material. Research topics focused on a variety of conditions, ways, accelerators and inhibitors of the process of developing students’ creativity. Conclusions from the analysis of collected material indicate the need for teacher education in the area of supporting and developing students’ creativity, respecting their subjectivity and responding to their needs. Also important in this context are activities concerning the program and organizational side of the school’s music operation, optimizing education processes.

 


Keywords


music school, creativity, pupil, teacher

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Adrjan B., 2011, Kultura szkoły. W poszukiwaniu nieuchwytnego, Kraków, Wydawnictwo Impuls.

Bauman Z., 2006, Płynna nowoczesność. Kraków, Wydawnictwo Literackie.

Babbie, E. 2007. Badania społeczne w praktyce. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Brameld T., 2014, Edukacja jako siła, Bydgoszcz, Wydawnictwo Uniwersytety Kazimierza Wielkiego.

Chmurzyńska M., 2014, Style nauczania i kompetencje psychopedagogiczne nauczycieli instrumentu ze szkól muzycznych I stopnia. W: Lewandowaki R., Kaleńska-Rodzaj J. (red.), Psychologia muzyki. Współczesne konteksty zastosowań, Wyd. Harmonia Universalis, Gdańsk.

Delors J. 1998, Edukacja. Jest w niej ukryty skarb, Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku, Warszawa 1998, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich.

Dobrowolska B., 2009, Nauczyciel wobec postaw twórczych uczniów, Pedagogiczne uwarunkowania kompetencji zawodowych, Toruń, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Dylewski P., Mirkiewicz J., Poradniku dla rodziców dzieci rozpoczynających naukę w szkołach muzycznych, Warszawa, Centrum Edukacji Nauczycieli Szkół Artystycznych.

Flick U., Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2012, s. 137.

Konaszkiewicz Z., 2015, Specyfika szkoły muzycznej w Polsce - szanse i zagrożenia, w Współczesne wyzwania szkolnictwa muzycznego. Kim jest nauczyciel szkoły muzycznej I stopnia? W: Delecka-Bury A. (red.), Współczesne wyzwania szkolnictwa muzycznego. Kim jest nauczyciel szkoły muzycznej I stopnia?, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.

Kozielecki J., (2002), Transgresja i kultura, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.

Kvale S., 2010, Prowadzenie wywiadów, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Łukasik B., 2010, Bycie podmiotem w edukacji – wizja oczekiwana czy fakt?. W: Gofron A., Łukasik B. (red.), „Podstawy edukacji”, t. 3, Podmiot w dyskursie pedagogicznym, Kraków, Impuls.

Małyska A., 2010, Nauczyciel - uczeń. W poszukiwaniu kreatywności w szkole, Olsztyn, Centrum Badań Europu Wschodniej

Maslov A. H., 1986, W stronę psychologii myślenia, Warszawa, Instytut Wydawniczy PAX.

Miles M. B., Huberman A. M., Analiza danych jakościowych, Białystok 2000, Trans Humana, s. 10.

Męczkowska A., 2006, Podmiot i pedagogika: od oświeceniowej utopii ku pokrytycznej dekonstrukcji, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Nęcka E., 2001, Psychologia twórczości, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Olubiński A., 2001, Podmiotowość roli nauczyciela i ucznia, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.

Ostrowska U., 2009, Idea podmiotu i podmiotowości w edukacji z perspektywy aksjologicznej, W: Popławska A. (red.), Podmiotowość w praktyce edukacyjnej. Konteksty - działania - zagrożenia, Białystok, NWSP.

Pikała A., 2015, Rola kreatywnych cech i kompetencji nauczycieli szkół muzycznych I stopnia w rozwijaniu postaw twórczych uczniów. W: Delecka-Bury A. (red.), Współczesne wyzwania szkolnictwa muzycznego. Kim jest nauczyciel szkoły muzycznej I stopnia?, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.

Popek S., 2001, Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin, Wydawnictwo UMCS.

Rozporządzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 6 września 2017 w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego w publicznych szkołach artystycznych., Dz. U. z 2017, poz. 1793.

Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 20 maja 2014 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli szkół artystycznych, placówek kształcenia artystycznego i placówek doskonalenia nauczycieli, Dz. U. z 2014 r. poz. 784.

Suświłło M., 2001, Psychopedagogiczne uwarunkowania wczesnej edukacji muzycznej, Olsztyn, Wydawnictwo UWM.

Sztompka P., 1994, Teorie zmian społecznych a doświadczenia polskiej transformacji. „Studia Socjologiczne”, nr 1, s. 14.

Szmidt K. J., 2007, Pedagogika twórczości, Gdańsk, GWP.

Wilski M., 2011, Osobowość i specyficzne problemy psychologiczne nauczycieli. W: Psychologia ucznia i nauczyciela, Kowalik S. (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wiśniewski Cz., 2009, Podmiotowość wyrazem regulacji stosunków człowieka z otoczeniem (kontekstualność problemu). W: Popławska A. (red.), Podmiotowość w praktyce edukacyjnej. Konteksty - działania - zagrożenia, Białystok, NWSP.

Zaborowski Z., 2000, Teoria treści i form samoświadomości, Warszawa Wydawnictwo Akademickie Żak.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2019.38.1.191-208
Date of publication: 2019-11-22 14:14:32
Date of submission: 2018-09-15 23:22:50


Statistics


Total abstract view - 1302
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 537

Indicators





Copyright (c) 2019 Damian Labiak

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.