(Un)Conscious Decision – that is about the Motives for Choosing a Montessori Kindergarten

Iwona Zwierzchowska

Abstract


Dynamic changes taking place in the contemporary social reality pose new challenges for Polish schools. The necessity to depart from a deep-rooted educational tradition and a school model which does not suit the current conditions prompts the search for alternative solutions. Consequently, for several years there has been an increase in interest in various educational offers, and education in line with the assumptions of Maria Montessori’s pedagogical concept has an important place among them. The educational process realized in Montessori institutions based on the child’s activity, subjective treatment of the pupil, respect for his individual needs, abilities and interests, support for his versatile development become a catalyst for self-development, self-education and self-training, which are so much expected from the contemporary generation of students. However, the growing popularity of Montessori institutions raises the question of how much their choice is the result of parents’ rational decision and real conviction about the value of the Montessori education system. The analysis of the empirical material gathered for this study revealed the surveyed parents’ motives for selecting a kindergarten facility for their child, as well as their expectations and opinions about education in the kindergarten working on the basis of Maria Montessori pedagogy.


Keywords


kindergarten education, Maria Montessori pedagogy, Montessori kindergarten, kindergarten choice

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bednarczuk B., 2016, Osobowość autorska absolwentów klas Montessori w perspektywie doświadczeń i celów życiowych. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.

Centner-Guz M., Zwierzchowska I., 2009, Stres zawodowy nauczycieli pracujących w oddziałach Montessori. W: B. Surma (red.), Dziecko i dorosły w koncepcji pedagogicznej Marii Montessori – teoria i praktyka. Łódź–Kraków, Wydawnictwo Palatum, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Filozoficzno-Teologicznej Ignatianum, 149–164.

Centner-Guz M., Zwierzchowska I., 2014, Renesans pedagogiki Marii Montessori w Polsce? W: A. Karpińska, A. Szwarc (red.), Wybrane problemy dydaktyki w wymiarze teoretyczno-praktycznym. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak, 265–278.

Dąbrowska M., 2015, Kompetencje nauczycieli do prowadzenia obserwacji dzieci w placówkach Marii Montessori. W: E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, A. Minczakowska (red.), Edukacja małego dziecka, t. 8: Przedszkole – przemiany instytucji i jej funkcji. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, 133–142.

Dudzikowa M., 2001, Mit o szkole jako miejscu „wszechstronnego rozwoju” ucznia. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.

Grzeszkiewicz B., 2005, Rola przedszkola w przygotowaniu startu edukacyjnego. W: S. Guz, J. Andrzejewska (red.), Wybrane problemy edukacji dzieci w przedszkolu i szkole. Lublin, Wydawnictwo UMCS, 253–260.

Guz S., 2015, Edukacja w systemie Marii Montessori. Wybrane obszary kształcenia, t. 1. Lublin, Wydawnictwo UMCS.

Juszczyk S., 2012, Przestrzenie życia i edukacji dziecka w społeczeństwie wiedzy. W: G. Kryk, M. Szepelawy (red.), Edukacyjne dylematy dzieciństwa. Racibórz, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu, 65–80.

Klus-Stańska D., 2006, Behawiorystyczne źródła myślenia o nauczaniu, czyli siedem grzechów głównych wczesnej edukacji. W: D. Klus-Stańska, E. Szatan. D. Bronk (red.), Wczesna edukacja. Między schematem a poszukiwaniem nowych ujęć teoretycznobadawczych. Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Klus-Stańska D., 2015, Dezintegracja tożsamości i wiedzy jako proces i efekt edukacji wczesnoszkolnej. W: D. Klus-Stańska (red.), (Anty)edukacja wczesnoszkolna. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, 24–60.

Klus-Stańska D., 2010, Ciągłość i zmiana czy bierność i niekontrolowane odruchy – w którym kierunku zmierza szkoła? W: J. Surzykiewicz, M. Kulesza (red.), Ciągłość i zmiana w edukacji szkolnej – społeczne i wychowawcze obszary napięć. Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 35–49.

Kłakówna Z.A., 2014, Czy polska szkoła ma szansę na zmianę? W: R. Nowakowska-Siuta (red.), Edukacja alternatywna na rzecz demokratyzacji procesu kształcenia. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, 13–23.

Kołodziej P., 2013, Szkoła w świecie pozoru. W: M. Dudzikowa, K. Knasicka-Falbierska (red.), Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, 204–220.

Kołodziejczyk W., Polak M., 2011, Jak będzie zmieniać się edukacja? Wyzwania dla polskiej szkoły i ucznia. Warszawa, Instytut Obywatelski.

Królica M., 2009, Znajomość wśród nauczycieli przedszkoli tez pedagogiki Marii Montessori i możliwości ich realizacji. W: B. Surma (red.), Pedagogika Marii Montessori w Polsce i na świecie. Łódź–Kraków, Wydawnictwo Palatum, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Filozoficzno-Teologicznej Ignatianum, 121–129.

Kwieciński Z., 1995, Dynamika funkcjonowania szkoły: studium empiryczne z socjologii edukacji. Toruń, Wydawnictwo UMK.

Lewowicki T., 1997, Przemiany oświaty: szkice o ideach i praktyce edukacyjnej. Warszawa, Wydawnictwo Żak.

Lulek B., 2014, W poszukiwaniu nowych rozwiązań w edukacji – rodzice i nauczyciele o systemie Marii Montessori. W: B. Lulek, Ł. Reczek-Zymróz, Rodzina i szkoła w zmieniającej się przestrzeni edukacyjnej. Dylematy czasu przemian. Rzeszów, Bonus Liber Wydawnictwo i Drukarnia Diecezji Rzeszowskiej, 257–308.

Mieszalski S., 1997, O przymusie i dyscyplinie w klasie szkolnej. Warszawa, WSiP.

Miksza M., 2009, Wartości pedagogiki Marii Montessori. Rola Polskiego Stowarzyszenia Montessori w propagowaniu jej idei. W: B. Surma (red.), Pedagogika Marii Montessori w Polsce i na świecie. Łódź–Kraków, Wydawnictwo Pallatum, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogiczno-Filozoficznej Ignatianum.

Muchacka B., 2013, Organizowanie uczenia się dzieci w zabawie. W: E. Dolata, S. Pusz (red.), Wczesna edukacja dziecka. Implikacje do praktyki pedagogicznej. Rzeszów, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 149–161.

Nalaskowski A., 2007, Wymyślmy to! W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika alternatywna. Postulaty projekty i kontynuacje, t.1. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, 19–25.

Pilch T., 2010, Społeczeństwo wobec szkoły – szkoła wobec przyszłości. Rozważania o polskiej polityce oświatowej. W: J. Surzykiewicz, M. Kulesza (red.), Ciągłość i zmiana w edukacji szkolnej – społeczne i wychowawcze obszary napięć. Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 21–33.

Pomianowska M., Stańczyk M., Nadszedł czas zmian w edukacji. „Dyrektor Szkoły” 2015, nr 9, 14–17.

Przyborowska B., 2013, Pedagogika innowacyjności. Między teorią a praktyką. Toruń, Wydawnictwo Naukowe UMK.

Sajdera J., 2014, Edukacja przedszkolna jako sprawdzian dla zaangażowanego społeczeństwa. W: R. Nowakowska-Siuta (red.), Edukacja alternatywna na rzecz demokratyzacji procesu kształcenia. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, 351–364.

Sikorska I., Osmańska I., 2013, Czy montessoriański przedszkolak stanie się kreatywnym nastolatkiem? Doświadczenia średniego dzieciństwa a postawa twórcza adolescentów. „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, nr 4 (30), 91–108.

Surma B., 2009, Rola nauczyciela w koncepcji pedagogicznej Marii Montessori w opinii studentek wychowania przedszkolnego. W: B. Surma (red.), Dziecko i dorosły w koncepcji pedagogicznej Marii Montessori – teoria i praktyka. Łódź–Kraków, Wydawnictwo Palatum, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Filozoficzno-Teologicznej Ignatianum, 137–148.

Surma B., 2013, Gotowość szkolna do uczenia się matematyki dzieci sześcioletnich w przedszkolu Montessori – raport z badań. „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, nr 2 (28), 35–56.

Surzykiewicz J., 2010, Na drodze do idealnej szkoły – innowacja, rozwój i ocena jakości w świetle międzynarodowej literatury. W: J. Surzykiewicz, M. Kulesza (red.), Ciągłość i zmiana w edukacji szkolnej – społeczne i wychowawcze obszary napięć. Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 419–452.

Szmidt K.J., 2005, Współczesne koncepcje wychowania do kreatywności i nauczania twórczości: przegląd stanowisk polskich. W: K.J. Szmidt (red.), Dydaktyka twórczości. Koncepcje – rozwiązania – problemy. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, 19–29.

Śliwerski B., 1993, Wyspy oporu edukacyjnego. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.

Śliwerski B., 2009, Problemy współczesnej edukacji. dekonstrukcja polityki oświatowej III RP. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Śliwerski B., 2013, Zagubione cele polskiej edukacji. W: E. Dolata, S. Pusz (red.), Wczesna edukacja dziecka. Implikacje do praktyki pedagogicznej. Rzeszów, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 13–22.

Waloszek D., 2011, Stracone złudzenia, czyli 40 lat poszukiwań miejsca w edukacji dla dzieci w wieku przedszkolnym. „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 1, 11–32.

Zwierzchowska I., 2015, Niepubliczna edukacja przedszkolna – alternatywa czy konieczność? W: S. Guz, M. Centner-Guz, I. Zwierzchowska (red.), W trosce o rozwój i wczesną edukację dziecka. Lublin, Wydawnictwo UMCS, 55–73.

Zwierzchowska I., 2016, Theory and Practice of Maria Montessori’s Pedagogy in the Assessment of Future Teachers of Early Childhood Education. W: M. Chepil, A.M. Żukowska, O. Karpenko (red.), In the Sphere of Education and Artistic Work. Drohobych, Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University, 39–48.

Prawa rodziców, opublikowano: https://men.gov.pl/zycie-szkoly/rady-rodzicow/prawarodzicow-2.html [dostęp: 28.11.2015].




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2018.37.1.75-94
Date of publication: 2018-11-06 13:36:57
Date of submission: 2018-11-06 11:50:40


Statistics


Total abstract view - 1846
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 840

Indicators





Copyright (c) 2018 Iwona Zwierzchowska

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.