Edukacja akademicka w kontekście jej dostępności dla studentów niewidomych

Bernadeta Szczupał

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Współczesne zmiany cywilizacyjne i kulturowe sprawiają, że studenci z niewidomi doświadczają wiele wyzwań psychologicznych, społecznych i fizycznych, które mogą przyczyniać się do powstawania trudności edukacyjnych i społecznych.

Cel badań: Celem badań było poznanie opinii studentów niewidomych dotyczących ich sytuacji i trudności podczas studiowania oraz możliwości otrzymywanego wsparcia.

Metoda: Przeprowadzono badania jakościowe. Były to wypowiedzi uzyskane za pomocą wywiadu narracyjnego w formie osobistych, subiektywnych doświadczeń i przeżyć badanych osób. 

Wyniki: Zaprezentowano doświadczenia edukacyjne studentów niewidomych w formie ich opinii dotyczących adaptacji materiałów dydaktycznych, dostosowania dla studentów niewidomych form zajęć, zaliczeń i egzaminów, dostępności zasobów bibliotecznych, dostępności serwisów internetowych uczelni, warunków urbanistycznych i barier architektonicznych, opinii badanych na temat postaw pracowników naukowych i studentów pełnosprawnych wobec studiujących osób niewidomych, postaw badanych wobec procesu kształcenia i ocena swojej roli w tym procesie.

Wnioski: Pomimo wskazania wielu barier obniżających poziom dostępności, respondenci wyrazili zadowolenie z podjęcia kształcenia poziomie wyższym.


Słowa kluczowe


edukacja akademicka, bariery, dostępność, studenci niewidomi, edukacja, studia, adaptacja, inkluzja

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Alsalamah, A. (2020). Assessing Students in Higher Education in Light of UDL Principles. American Research Journal of Humanities & Social Science, 3(1), 24–27.

Bartnikowska, U., Ćwirynkało, K. (2016). Wyznaczniki kształtujące sytuację ucznia z niepełnosprawnością w klasie ogólnodostępnej i integracyjnej – analiza dostępnych badań. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 13, 29–48.

Bilewicz, M. (2013). Wyrównywanie szans edukacyjnych studentów niewidomych i słabo widzących. Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, 9, 17-26.

Chimicz, D. (2021). Uniwersalność w projektowaniu procesu dydaktycznego studentów z niepełnosprawnością. Koncepcja UDL dla szkolnictwa wyższego. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 44, 54-75.

Demetrio, D. (2000). Autobiografia. Terapeutyczny wymiar pisania o sobie. Impuls.

Franczak, R. (2016). Psychoterapia wśród studentów. Stan aktualny i potrzeby. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłdowoska w Lublinie-Polonia, 29(1), 251- 262.

Giermanowska, E., Kumaniecka-Wiśniewska, A., Racław M., Zakrzewska-Manterys, E. (2015). Niedokończona emancypacja. Wejście niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych na rynek pracy. Wyd. UW.

Głodkowska, J. (2014), Podmiotowość a doświadczenie zależności przez osoby z niepełnosprawnością – normalizacja jako narzędzie ideowe rehabilitacji podmiotowej, Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 3, 87–106.

Hołda, J., Hołda Z., Ostrowska, D., Rybczyńska, J. A. (2014). Prawa człowieka. Zarys wykładu. Wolters Kluwer.

Juszczyk-Rygałło, J. (2016). Kształtowanie podmiotowości ucznia w relacji do jego tożsamości. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 2(40), 13–24.

Kennette, L., Wilson, N. (2019). Universal Design for Learning (UDL): Student and faculty perceptions. Journal of Effective Teaching in Higher Education, 2(1), 1–26.

Killian, M. (2016). Studenci z niepełnosprawnościami: doświadczenia, potrzeby, wyzwania. Forum Pedagogiczne, 1, 267-282.

Kirenko, J. (2018). Asertywność a radzenie sobie w sytuacjach trudnych studentów kierunków nauczycielskich z różnym poziomem samooceny. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 37(4), 9-23.

Kos, E. (2013). Wywiad narracyjny jako metoda badań empirycznych. W D. Urbaniak-Zając, E. Kos (Red.). Badania jakościowe w pedagogice (s. 98-104). PWN.

Kulczycki, E. (2017). Punktoza jako strategia w grze parametrycznej w Polsce. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1(49), 63–78.

Kumar, D. (2017), Teachers for all: inclusive education for children with disabilities, International Journal of Scientific Research, 6, 533–535.

Melville, W., Kerr, D., Verma, G., Campbell T. (2018). Science Education and Student Autonomy. Canadian Journal of Science, „Mathematics and Technology Education”, 18(2), 87–97.

Nowak-Adamczyk, D. (2014). Świadomość niepełnosprawności warunkiem kształcenia inkluzywnego. Przegląd Naukowo-Metodyczny. Edukacja dla Bezpieczeństwa, 3, 201–215.

Riddell, S., Weedon, E. (2014). Disabled students in higher education: Discourses of disability and the negotiation of identity. International Journal of Educational Research, 63, 38–46.

Schlesinger, L. (2013). The Social Model's Case for Inclusion: 'Motivating Factor' and 'But For' Standards of Proof Under the Americans with Disabilities Act and the Impact of the Social Model of Disability on Employees with Disabilities. Cardozo Law Review, 35, 2115–2145.

Skrzetuska, E. (2019). Refleksja nauczyciela podstawą działań włączających w edukacji. Kwartalnik Pedagogiczny, 64, 106–118.

Stunell, K. (2020). Supporting student-teachers in the multicultural classroom. European Journal of Teacher Education, 44(1), 1–17.

Sztobryn-Giercuszkiewicz, J. (2016), Alter idem – student z niepełnosprawnością w systemie szkolnictwa wyższego. W: E. Zakrzewska-Manterys, J. Niedbalski (Red.), Samodzielni, zaradni, niezależni. Ludzie niepełnosprawni w systemie polityki, pracy i edukacji (s. 99 -145). Wyd. UŁ.

Sztompka, P. (2014). Uniwersytet współczesny; zderzenie dwóch kultur. Nauka, 1, 7–18.

Zima-Parjaszewska, M. (2020). Zakaz dyskryminacji a uchybienie godności studenta. Studia Iuridica, 84, 40-58.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2022.41.4.193-209
Data publikacji: 2022-12-28 11:13:01
Data złożenia artykułu: 2022-07-10 19:51:04


Statystyki


Widoczność abstraktów - 549
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 357

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2022 Bernadeta Szczupał

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.