Rodzice i nauczyciele w procesie oceny funkcjonalnej - na przykładzie oceny umiejętności adaptacyjnych dzieci i młodzieży z uszkodzeniem słuchu

Katarzyna Ita Bienkowska, Ewa Zyśk

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Ocena funkcjonalna jest istotnym uzupełnieniem oceny audiologicznej i medycznej dzieci i młodzieży z uszkodzeniem słuchu

Cele badań: Celem badań jest przedstawienie nowej pozycji nauczycieli i rodziców w procesie oceny funkcjonalnej na podstawie procedury i wyników badań zachowań adaptacyjnych 70 dzieci i młodzieży z prelingwalnym uszkodzeniem słuchu.

Metoda badań: Badania wykonane zostały na podstawie obserwacji dzieci i młodzieży prowadzonej przez ich rodziców i nauczycieli, z wykorzystaniem narzędzia ABAS-3.

Wyniki: Porównanie wyników obserwacji rodziców i nauczycieli (szczególnie istotnych statystycznie różnic w tych obserwacjach) wskazuje na konieczność wieloaspektowgo oceniania funkcjonowania ucznia przez różne osoby, zarówno rodziców jak i  nauczycieli.

Wnioski: Wyniki są źródłem istotnych rekomendacji w zakresie analizy źródeł różnic w ocenei funkcjonowania dzieci i młodzieży oraz przygotowania rodziców i nauczycieli do udziału w procesie oceny funkcjonalnej.


Słowa kluczowe


ocena funkcjonalna, zachowania adaptacyjne, ABAS-3, rodzic, nauczyciel

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Bieńkowska K.I., Domagała-Zyśk E. (2023, w recenzji). Adaptive skills of hard of hearing children and youth and their parents general self-efficacy and parenting self-efficacy.

Bieńkowska, K., Zaborniak-Sobczak, M. (2015). Significance of rehabilitation,camps in audition and speech therapy of children with hearingimpairment. New Educational Review, 39, 179–189.

Domagała-Zyśk E., Bieńkowska K.I. (2022). Standardy oceny funkcjonowania psychospołecznego dzieci i uczniów oraz planowania wsparcia edukacyjno-specjalistycznego - uszkodzenie słuchu. W W. Otrębski, K. Mariańczyk, A. Amilkiewicz-Marek, K.I. Bieńkowska, E. Domagała-Zyśk, B. Kostrubiec-Wojtachnio, B. Papuda-Dolińska, E. Pisula (2022). Standardy przebiegu oceny funkcjonalnej oraz planowania wsparcia edukacyjno-specjalistycznego (s. 13-26). Wydawnictwo KUL.

Domagała-Zyśk E., Knopik T., Oszwa U. (2017). Diagnoza funkcjonalna rozwoju społeczno-emocjonalnego uczniów w wieku 9-13 lat. Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Domagała-Zyśk E., Mariańczyk K., Chrzanowska I., Czarnocka M., Jachimczak B., Olempska-Wysocka M., Otrębski W., Papuda-Dolińska B., Pawlak K., Podgórska-Jachnik D. (2022). Szkolna Ocena Funkcjonalna: Przebieg procesu w aspekcie oceny aktywności i uczestnictwa. Wydawnictwo KUL.

Dryżałowska, G. (2015). Integracja edukacyjna a integracja społeczna. Satysfakcja z życia osób niedosłyszących. Wydawnictwa UW.

Harrison P.L., Oakland T. (2002). Adaptive Behaviour System. San Antonio: Psychological Corporation.

Hollenweger J., Lienhard P. (2007). Konsultacje szkolne. Metodyka planowania działań wspierających oraz klasyfikacja działań z zakresu pedagogiki specjalnej. Bildungsdirektion Kanton Zürich (Resort Oświaty dla kantonu Zurych). Tłumaczenie: MEIN 2021, materiały wewnętrzne.

ICF (2001). International Classification of Functioning, Disability and Health. WHO.

Knopik T., Domagała-Zyśk E. (2021). Profil Rozwoju Emocjonalnego i Społecznego (PREiS) w nauczycielskiej ocenie funkcjonalnej. Edukacja, 2(157), 7-23.

Kosmalowa, J. (red.) (2001). Rehabilitacja dzieci i młodzieży z uszkodzonym narządem słuchu. Standardy, programy, projekty organizacyjne. Warszawa: Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu.

Kruszyńska, M., Kochanek, K., Piłka, A., Skarżyński, H. (2013). Zależność pomiędzy wynikami badań przesiewowych wykonywanych w okresie noworodkowym i szkolnym. Nowa Audiofonologia, 2(4), 44-48.

Kunowski S. (1981). Podstawy współczesnej pedagogiki. Wydawnictwo Salezjańskie.

Oakland T., Harrison, P.L. (2008). Adaptive Behaviors and Skills: An Introduction. W Oakland T., Harrison, P.L Practical Resources for the Mental Health Professional. Adaptive Behavior Assessment System-II. Academic Press, 3-20. https://doi.org/10.1016/B978-012373586-7.00001-1

Olechnowicz H. (1997). Opowieści terapeutów. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Olechnowicz H. (2000). Drugie opowieści terapeutów. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Otrębski W., Domagała-Zyśk E., Sudoł A. (2019). ABAS-3 System Oceny Zachowań Adaptacyjnych. Podręcznik polski. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Otrębski W., Mariańczyk K., Amilkiewicz-Marek A., Bieńkowska K.I., Domagała-Zyśk E., Kostrubiec-Wojtachnio B., Papuda-Dolińska B., Pisula E. (2022). Standardy przebiegu oceny funkcjonalnej oraz planowania wsparcia edukacyjno-specjalistycznego. Wydawnictwo KUL.

Orakcı, Ş. (2021). Teachers’ reflection and level of reflective thinking on the different dimensions of their teaching practice. International Journal of Modern Education Studies, 5(1), 118-149.

Percy-Smith, L., Tønning, T.L., Josvassen, J.L., Mikkelsen, J.H., Nissen, L., Dieleman, E., Hallstrøm, M., Cayé-Thomasen, P. (2018). Auditory verbal habilitation is associated with improved outcome for children with cochlear implant. Cochlear Implants International, 19(1), 38–45.

Kirenko J., Prokopiak A. (2020). ABAS-3 and the PAC-1 in the Study of Adaptive Behaviour of Children and Adolescents with Deeper Intellectual Disabilities. Przegląd Badań Edukacyjnych 2, 31, 43-60.

Rozporządzenie MEN w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. 9.08.2017, (Dz. U. z 2023 r. poz. 1798, tekst jednolity 5 września 2023.

Ryan A., Webster R.S. (2019). Teacher Reflexivity: An Important Dimension of a Teacher’s Growth, W R. S. Webster, J. D. Whelen, Rethinking Reflection and Ethics for Teachers (ss. 65-80). Springer.

Skarżyński, P. H., Skarżyński, H., Świerniak, W., Czajka, N., Kochanek, K. (2023). Podsumowanie 12 lat realizacji programów badań przesiewowych słuchu wśród uczniów klas I i VI uczęszczających do szkół podstawowych w Warszawie. Nowa Audiofonologia, 12(1), 55-62.

Zgoda, M., Lorens, A., Obrycka, A., Skarżynski, H. (2019). Academic achievement of Polish children with cochlear implants at the end of their primary education. Journal of Hearing Science, 9(1), 25–31.

Zwierzchowska, A., Bieńkowska, K.I. (2016). Znaczenie interdyscyplinarnej terapii – sprawozdanie z turnusu rehabilitacyjnego dla dzieci z wadą słuchu w Sarbinowie 2016. Niepełnosprawności i Rehabilitacja, 16(3), 153-165.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2024.43.2.89-108
Data publikacji: 2024-09-05 10:36:40
Data złożenia artykułu: 2023-09-22 22:16:51


Statystyki


Widoczność abstraktów - 100
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 37

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2024 Katarzyna Ita Bienkowska, Ewa Zyśk

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.