Power-sharing czyli o współdzieleniu władzy w edukacji formalnej i pozaformalnej

Natalia Stek-Łopatka

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: W artykule podjęto tematykę power-sharingu w edukacji formalnej i pozaformalnej rozumianego jako dzielenie się władzą we wszystkich sprawach, które dzieją się w relacji edukacyjnej, w której jednostki uczestniczą.
Cel badań: Celem tego artykułu było wyznaczenie na podstawie przeglądu badań trzech kategorii: czynników wpływających na relacje władzy między uczestnikami edukacji formalnej i pozaformalnej; poziomów występowania dzielenia władzy w edukacji; praktyk współdzielenia władzy w edukacji – i na tej podstawie sformułowanie szerokiej definicji power-sharingu w edukacji.
Stan wiedzy: Analizie poddano 18 raportów z badań uzyskanych po usystematyzowanym przeszukiwaniu baz Scopus i Google Scholar. Kryteria, którymi kierowano się w ich selekcji to m.in. zgodność z tematyką, wskazanie strategii, metod, celów i pytań badawczych, badanej grupy i uzyskanych wniosków. W oparciu o dostępne raporty badawcze udało się wyróżnić czynniki wpływające na relację władzy między nauczycielami a uczniami, takie jak: kontekst społeczno-kulturowy, status socjoekonomiczny, reakcja na aktywność uczniów i uczennic oraz
popełniane błędy, sposób formułowania komunikatów, regulacje oświatowe i wewnątrzszkolne, przedmioty szkolne. Wyróżniono dziewięć poziomów uwzględniających relacje władzy między polityką oświatową, samorządem terytorialnym, środowiskiem lokalnym, dyrekcją, administracją, obsługą, nauczycielami, uczniami, rodzicami i uczniami w różnej konfiguracji. Ponadto,
udało się stworzyć katalog praktyk power-sharingu w relacji nauczyciele-uczniowie w odniesieniu do sześciu obszarów: poruszanych treści, zadań domowych i zaliczeniowych, zasad obowiązujących w przestrzeni uczenia się i procesu ich kształtowania, procesu nauczania/uczenia się, ewaluacji i oceniania, organizacji przestrzeni.
Podsumowanie: Dokonanie przeglądu pozwoliło dostrzec obszary w zakresie współdzielenia władzy w edukacji, które wymagają dalszych badań, takie jak edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna pomijane w dotychczasowych badaniach.

Słowa kluczowe


współdzielenie władzy, edukacja, przegląd badań

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Agarin, T., McCulloch, A. (2020). How power-sharing includes and excludes non-dominant communities: Introduction to the special issue. International Political Science Review, 41(1), 3–14.

https://doi.org/10.1177/0192512119873075

Bickmore, K. (2001). Student conflict resolution, power “sharing” in schools, and citizenship education. Curriculum Inquiry, 31(2), 137–162.

Bochsler, D., Juon, A. (2021). Power-sharing and the quality of democracy. European Political Science Review, 13(4), 411–430.

https://doi.org/10.1017/S1755773921000151

Bremner, N. (2021). The multiple meanings of ‘student-centred’ or ‘learner-centred’ education, and the case for a more flexible approach to defining it. Comparative Education, 57(2), 159–186.

https://doi.org/10.1080/03050068.2020.1805863

Collins English Dictionary. (2024). Power-sharing. Retrieved 21, March, 2024 from:https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english/power-sharing#google_vignette

Cornelius, L.L., Herrenkohl, L.R. (2004). Power in the classroom: How the classroom environment shapes students’ relationships with each other and with concepts. Cognition and Instruction, 22(4), 467–498.

Dobrzeniecki, I. (2020). Hybrydowy system polityczny Kenii. Uniwersytet Warszawski.

Emerson, R. O. (2020). Power dynamics in international development evaluations: A case study of the girls education challenge programme. African Evaluation Journal, 8(1). https://doi.org/10.4102/aej.v8i1.459

Garrett, T. (2008). Student-centered and teacher-centered classroom management: A case study of three elementary teachers. The Journal of Classroom Interaction, 43(1), 34–47.

Howells, A., Walters, S., Duckett, N., Barker, S., Clarke-Emmerson, S., Darke, J., Johnson, C., Meggs, C., Reeve, S. (2023). ‘Is gold dust to my mind’: Exploring lived experience in social work education. The British Journal of Social Work, 53(3), 1385–1407.

https://doi.org/10.1093/bjsw/bcac218

Humphreys, C.K. (2012). Developing student character: Community college professors who share power. Community College Journal of Research and Practice, 36(6), 436–447. https://doi.org/10.1080/10668920903017771

Juon, A., Bochsler, D. (2022). The two faces of power-sharing. Journal of Peace Research, 59(4), 526–542.

https://doi.org/10.1177/00223433211037244

Karafil, B., Arı, A. (2016). Examining the power sharing level in a higher education classroom. Educational Alternatives, 14, 170–180.

Kopińska, V. (2021). Imprisonment in a convention. qualitative meta-synthesis of research on citizenship engagement of young people. Przegląd Badań Edukacyjnych, 34, 151–179.

Leek, J., Śliwerski, B. (2024). How international curricula effectively challenge and counteract the negative effects of authoritarian education policies: A case of Poland. Curriculum Perspectives.

https://doi.org/10.1007/s41297-024-00225-2

Lijphart, A. (1969). Consociational democracy. World Politics, 21(2), 207–225. https://doi.org/10.2307/2009820

Litsa, M., Bekiari, A. (2022). The powerful, the powerless, and the empowered: Visualizations of power in high school and university through social network analysis. Power and Education, 14(3), 262–281.

https://doi.org/10.1177/17577438221114431

Manke, M.P. (1997). Classroom Power Relations. Understanding Student-teacher Interaction. Routledge.

Oral, Y. (2013). “The right things are what i expect them to do”: Negotiation of power relations in an English classroom. Journal of Language, Identity & Education, 12(2), 96–115. https://doi.org/10.1080/15348458.2013.775877

Oruç, E. (2014). Yükseköğretim İngilizce hazırlık eğitimi sınıf ortamlarında güç paylaşım düzeyinin incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.

Oruç, E., Acat, M.B. (2020). Validity and reliability study of the classroom power-sharing scale. Pesa International Journal of Social Studies, 6(2), 197–206.

Prawo Oświatowe. (2016). Dz.U. 2017 poz. 59.

Reinsvold, L.A., Cochran, K.F. (2012). Power dynamics and questioning in elementary science classrooms. Journal of Science Teacher Education, 23(7), 745–768. https://doi.org/10.1007/s10972-011-9235-2

Sandelowski, M., Barroso, J. (2003). Creating metasummaries of qualitative findings. Nursing Research, 52(4), 226–233.

https://doi.org/10.1097/00006199-200307000-00004

Stutzer, A., Slotwinski, M. (2021). Power sharing at the local level: Evidence on opting-in for non-citizen voting rights. Constitutional Political Economy, 32(1), 1–30. https://doi.org/10.1007/s10602-020-09322-6

Szech, L. (2020). Mixed-lens family visits: An examination of sharing power between school and home. International Journal of Qualitative Studies in Education, 36(2), 220–233. https://doi.org/10.1080/09518398.2020.1828651

Tombak-İlhan, B., Gunduz, M. (2022). The reproduction of inequality in Turkey: Power distribution in a primary class. Power and Education, 0(0). https://doi. org/10.1177/17577438221132245

Trzciński, K. (2016). Istota i główne modele power-sharing w kontekście wieloetniczności. Zarys problematyki. Przegląd Politologiczny, 3, 27.

https://doi.org/10.14746/pp.2016.21.3.2

Trzciński, K. (2018). What is power sharing? Consociationalism, centripetalism, and hybrid power sharing. Studia Politologiczne, 46(3), 9–30.

Wong, M.-Y. (2015). A Qualitative examination of teacher-student power-sharing in Chinese classrooms: A study in Hong Kong. Frontiers of Education in China, 10(2), 251–273.

Wong, M.-Y. (2016). Teacher-student power relations as a reflection of multileveled intertwined interactions. British Journal of Sociology of Education, 37(2), 248–267.

https://doi.org/10.1080/01425692.2014.916600




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2024.43.4.59-73
Data publikacji: 2025-01-22 11:01:05
Data złożenia artykułu: 2024-09-20 11:21:07


Statystyki


Widoczność abstraktów - 0
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 0

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2025 Natalia Stek-Łopatka

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.