Pobrane z czasopisma Mediatizations Studies http://mediatization.umcs.pl
Data: 05/04/2026 11:19:06

MEDIATIZATION STUDIES 1/2017 DOI: 10.17951/ms.2017.1.83

AGNIESZKA LUKASIK-TURECKA

Joun PauL II CaTHoLIC UNIVERSITY OF LUBLIN, POLAND
ATURECKA@KUL.PL

Promotion of the Referendum Questions or Promotion of

Entities? Communication in the Referendum Campaign as

Exemplified by Free Broadcasts of the Entitled Entities on
Polish Radio Lublin

Abstract. The present article seeks to answer the question whether the fact that during the referendum
campaign in 2015 the entitled entities had the opportunity to utilize free broadcasting time in order to
promote their activity affected the dominance of such content over the content concerning the issues
raised in the referendum questions. Information on politics is obtained mainly from the media; the
mediatization of politics is also allowed by Polish legislation, which provides for the opportunity to use
free broadcasts on public media inter alia during referendum campaigns by entitled political entities.
However, the possibility of using the free broadcasting time for the purposes other than stipulated in
the law was not provided for. The research material was the free referendum broadcasts of the entitled
entities, aired by Radio Lublin S.A., the method applied being the content analysis (quantitative and
qualitative).

The main hypothesis, which assumed that the entitled entities used the allocated air time to promote
themselves, inter alia through popularizing their names in the public space at the expense of the issues
raised in the referendum questions, was positively verified as a result of research.

Keywords: nationwide referendum; free radio broadcasts; Radio Lublin

Introduction

The majority of information on politics that we receive comes from the media. As
Manuel Castells observes, political communication and information are essentially
captured in the space of media, outside the media sphere there being only political
marginality. And although, as he stresses, media politics is not all politics, all pol-
itics must go through the media to affect decision-making [Castells 2009, p. 335,
340]. It is the media that decide the choice of materials, their importance, and the



Pobrane z czasopisma Mediatizations Studies http://mediatization.umcs.pl
Data: 05/04/2026 11:19:06

84 Agnieszka Lukasik-Turecka

question which political entity will have a chance to communicate its message to the
audience. Under such circumstances, political entities are nowadays condemned to
mediatization instead of direct contact with citizens [Michalczyk 2010, p. 55]. Over
the recent years, part of this climate is not only the activities of the media but also of
the legislators, who provide for free broadcasting time in the public media to entitled
subjects during electoral and referendum campaigns.

The referendum of September 2015 was meant as a lifeline for Bronistaw Ko-
morowski, who sought re-election as President of Poland. Devised between the first
and second election round, it was expected to reverse the adverse trend and give the
then president a chance of victory. Equally instrumental was the referendum proposal
put forward by the newly elected president — Andrzej Duda. According to a columnist,
“Through his move, President Duda wanted to muster up the PiS (Law and Justice)
electorate and stimulate again all those who took offense at the Civic Platform, first
of all for the Tusk government having raised the retirement age” [Janicki 2015, p. 13].

Journalists termed the proposals of the presidents, first the one by Bronistaw Ko-
morowski, and then the other by Andrzej Duda, about calling referenda, as a “ref-
erendum game”. Instead of being understood as a festival of democracy, they were
interpreted either as “alegacy of the presidential campaign, Komorowski’s unsuccess-
ful election device’, or as “an election maneuver of the newly elected president for his
own party” [Janicki 2015, p. 14].

The plans of the presidents failed; President Komorowski lost to the PiS candidate
in the second round, while the Senate refused to agree to the referendum proposed
by President Duda. The plebiscite, which cost the taxpayer ca. PLN 100 million, was
participated in by only 7.8% of the entitled voters (State Election Commission 2015),
the fewest in the history of nationwide plebiscites [Szacki 2015, p. 14]. This low turn-
out, apart from the awareness that the referendum was used as an instrument in the
election campaign, was indisputably influenced by the questions to be answered by the
voters. According to Jan Skorzynski, the short history of Polish plebiscites shows that
the referenda more likely to be attended by the citizens are those concerning the most
essential matters that decide the future of the country, such as the new constitution or
entry into a united Europe” [Skorzynski 2015, p. 58]'. Nor did the failure to explain
to the citizens the matters on which they were to voice their opinion contribute to an
increased interest in the referendum?.

' The fact that Skorzynski was right may be evidenced inter alia by the turnout at the Warsaw ref-
erendum of 2013. The question of Hanna Gronkiewicz-Waltz’s possible dismissal from the post
of Warsaw President (Mayor) did not prove interesting enough for the referendum results to be
binding as the turnout was only 25.66%. For more on the Warsaw referendum, see: Kolczynski
[2014, pp. 139-150].

2 Journalists even compared the course of the Polish referendum with the Swiss practice. For more,
see: Ostrowski [2015, pp. 52-53].



Pobrane z czasopisma Mediatizations Studies http://mediatization.umcs.pl
Data: 05/04/2026 11:19:06

Promotion of the Referendum Questions or Promotion of Entities... 85

In the referendum of 6 September 2015 the citizens were to take a stance on three
questions:
1. Are you for single-seat constituencies in the elections to the Sejm of the Re-
public of Poland?
2. Are you for maintaining the current way of funding political parties from the
State budget?
3. Are you for introducing the general principle of resolving doubts about the
interpretation of tax law provisions in favor of the taxpayer?
The media accused political entities that, instead of conducting a fact-based referen-
dum campaign, they treated the voters to an emotional one. Two weeks before the date of
the referendum, Eliza Olczyk shared her observations with the Wprost magazine readers:

none of the parties has taken the trouble to explain to their readers in what ways the first-
past-the-post (single-seat constituency) system is superior to the proportional system or the
other way round. Nor have they tried to explain how the parties can be funded from sources
other than the State budget. The third referendum question, i.e. resolving tax doubts in favor
of the taxpayers, has not even been mentioned at all. It is actually irrelevant now, although it
was included in the ballot paper [Olczyk 2015, p. 14].

Despite the short time of the referendum campaign, the entities involved in it began
communication activities in order to persuade citizens to take part in the referendum,
as well as to answer the questions in a specific way. Like in election campaigns, in the
case of the referendum campaign the entitled entities could also use free broadcasts in
the public media. The difference between the campaigns was that while in the election
campaign an election broadcast could be aired only by the entitled entities that registered
their candidates or their candidate tickets in the broadcasting area of a public radio sta-
tion or Polish Television station, the areas being determined each time by the National
Broadcasting Council (KRRiT), the referendum campaign allowed each of the entitled
subjects to air their broadcasts regardless of where the seat of the entity was located.

Under Art. 49 § 2 of the National Referendum Act of 14 March 2003,

a referendum broadcast is a part of a radio or TV program, not authored by a particular
station, aired free of charge, which is a separate whole on account of its form or content and
enables the entitled entity to use its allotted broadcasting time for the purpose of conducting
its referendum campaign. The law defines a referendum campaign as the presentation of
one’s stance by citizens, political parties, associations, foundations, and other entities, con-
cerning the issue under referendum [author's emphasis] (Art. 37).

The media circulated information that the referendum became “a form of pro-
motion and profit, utilized by different non-governmental organizations that have
nothing to do with the subject matter of the referendum” [Sandecki 2015], and that



Pobrane z czasopisma Mediatizations Studies http://mediatization.umcs.pl
Data: 05/04/2026 11:19:06

86 Agnieszka Lukasik-Turecka

the entities using free broadcasting time were actually promoting themselves rather
than explaining the issues presented in the referendum questions, which was in con-
travention of the provisions of the Act.

The law provides for the allocation of free broadcasting time to all entities that meet
the requirements specified in Art. 48 § 1°. The State Election Commission (Pafistwowa
Komisja Wyborcza) refused to allocate free air time to 24 organizations (Panstwowa
Komisja Wyborcza 2015)%, having allocated it to 133 entities, inter alia associations,
foundations, social organizations and to political parties (Panstwowa KomisjaWy-
borcza 2015), of which only 74 used the free broadcasting time on public TV, and
barely 40 - on the radio [Dabrowska 2015, p. 13]. As Anna Dabrowska observes, the
problem stems from the fact that “everyone can say what they like during their allotted
minutes, which often has nothing to do with the ordered referendum” [Dabrowska
2015, p. 13]. Dabrowska remarks that for an entity to use free referendum broadcasts
it was enough to have a provision in the entity’s statute, concerning the promotion of
democracy or working for resourcefulness. She gives the example of the Children Pro-
motion Academy Foundation, [Fundacja Akademia Promocji Dzieci] which placed
a spot on public TV that informs what attitudes the Foundation creates and promotes
(the keywords in it were: ingenuity, integration, Europe, democracy, patriotism), and
encouraging the audience to vote in the referendum. The spot ended with the chart

*  Under the law, the entities entitled to take part in the media campaign in the public media are po-
litical parties, parliamentary groupings (parliamentary deputies and senators), associations, foun-
dations and plenipotentiaries. All entities are eligible to take part in the above campaign if they
meet requirements specified by law. For example, in the case of political parties, those are eligible
if, in the last elections to the Sejm before the referendum, they, as separate election committees,
gained on the nationwide scale at least 3% of valid votes for their regional tickets of Sejm MP
candidates or were a part of an election coalition whose regional MP tickets gained at least 6%
of valid votes on the nationwide scale. In the case of parliamentary groupings, MPs groupings or
senators groupings, those are eligible who, prior to the day of announcement of the resolution or
decision to call a referendum, consisted of, respectively, MPs or senators chosen from among the
candidates proposed by the voters’ election committee, those MPs and senators constituting more
than half of the makeup of the groupings. The entitled associations or other social organizations
are those that were registered or that applied in accordance with the provisions in force, not later
than a year prior to the day of announcement of the resolution or decision to call a referendum,
and whose area of operation covers the whole territory of the Republic of Poland, and which con-
duct activities associated with the object of the referendum, the activities being within the scope
of their statutory goals. Foundations had to meet similar requirements except for the requirement
that their area of operation cover the whole territory of the Republic of Poland (see the National
Referendum Act of 2003, Art. 48 § 1).

*  They were inter alia Voluntary Fire Brigades in Ostrowce Tuszowskie and in Pajeczno, the Safe
Krakéw Foundation (Fundacja Bezpieczny Krakéw), and the Kowary Seniors’ Club (Kowarski
Klub Seniora). As Anna Dgbrowska observes, “the several-person legal section of the State Elec-
tion Commission examined the statutory goals of the applying entities and interpreted them fairly
liberally” [Dabrowska 2015, p. 13].



Pobrane z czasopisma Mediatizations Studies http://mediatization.umcs.pl
Data: 05/04/2026 11:19:06

Promotion of the Referendum Questions or Promotion of Entities... 87

with the data concerning the Foundation and an appeal to people to pay in 1% of
their tax on the Foundation’s account [Dgbrowska 2015, p. 13].

The doubts related to the content of broadcasts proposed by the entitled entities
could not be resolved either by the State Election Commission or by the media, in
which the material was aired. Even if the material delivered to or recorded in the
studio contained no references to any of the referendum questions, no interference
could be made since the Referendum Act provided no grounds for either the State
Election Commission or the public media to assess its content. As Dgbrowska stress-
es, under the National Referendum Act an intervention is allowed only if the spots
persuaded the listeners to break the law [Dabrowska 2015, p. 13]. Consequently, the
entitled entities were allowed to air any content, including texts that were meant only
to promote the entities or their representatives, without having to pay anything. The
cost of such promotions was paid for by the taxpayer®.

Representatives of the eligible entities did not even hide the fact that they con-
sciously used the free air time allocated for referendum broadcasts to promote them-
selves or the organizations that they represented. Journalists cite the statements by
particular subjects who gave the actual reasons for seeking the free broadcasting time
in the referendum campaign. These were, inter alia: running for the Senate, as in
the case of Roman Giertych, President of the Institute of State Thought [Dabrowska
2015, p. 14]; running for the Sejm - the case of inter alia Pawel Helis, President of
the Association: Our Common Silesian Home, or the appearance of an organization
in the media, which mattered considerably to Daniel Kolanko of the Association for
the Development of the Village of Wietrzno “Wiatr” [“Wind”] [Sandecki 2015].

The referendum campaign of 2015 was not the first one in which the entitled per-
sons or organizations used the allocated free air time to promote themselves or their
activities, not necessarily referring to the elections for which a particular campaign
was conducted. As early as 1995, the presidential candidate, mechanic Kazimierz
Piotrowicz, used the allocated broadcasting time to promote his product: bio-ener-
gy-therapeutic insoles [Piasecki 2012, p. 90; Dabrowska 2015, p. 13].

The objective of the present article is to try to answer the question whether the
fact that the entitled entities had an opportunity to use free air time to promote their
own activities influenced the dominance of the content of this kind over the content
concerning the issues raised in the referendum questions. The author of the present
study decided to verify it based on the analysis of free broadcasts aired by one regional
Polish Radio station: Radio Lublin S.A. The research material was, therefore, free ref-
erendum broadcasts of 30 entitled entities, aired on Radio Lublin S.A. The total time of
referendum broadcasts on Radio Lublin S.A. was 15 hours, which was 900 minutes to

> In her article, Dabrowska cites the calculations of the Polish radio spokesman, Radostaw Kaz-
imierski, who appraised the air time allotted to referendum broadcasts aired in Channels 1 and 3
of the Polish Radio as worth PLN 580 thousand [Dabrowska 2015, p. 14].



Pobrane z czasopisma Mediatizations Studies http://mediatization.umcs.pl
Data: 05/04/2026 11:19:06

88 Agnieszka Lukasik-Turecka

be analyzed. Each entity was given 30 minutes, which equaled 8 broadcasts, each 225
seconds long. The research period covered the whole time of airing free referendum
broadcasts: from 21 August 2015 to 4 September 2015. The method applied was the
content analysis (quantitative and qualitative).

Before the investigation, the main research question was formulated:

Q - Did the entitled entities discuss the issues raised in the referendum questions
in their broadcasts or did they promote themselves by introducing the entity’s name
into the public space?

The accusation of the entities being promoted at the taxpayer’s expense would
be confirmed if the broadcasts were not used for the purpose for which they were
intended, in this case - to promote the referendum, and the way of answering par-
ticular referendum questions. To make the main research question more specific,
three particular questions were asked:

Q1 - Did the entitled entities persuade the listeners in their broadcasts to take
part in the referendum?

Q2 - Did the entitled entities take a stance on the questions, and suggest answers
to individual questions?

Q3 - Did all the entities fully use their allotted air time?

The first two specific questions deal with the subject matter raised in the broad-
casts. Both the taking of stances by the entitled subjects on participation in the ref-
erendum and on the questions themselves, i.e. the broadcasts raising the matters
because of which the referendum was called, allows us to assume that the broadcasts
were used for the intended purpose. Question Three, about the use of the broadcasting
time, enables verification whether the entities seriously treated their voluntary, after
all, participation in the referendum campaign.

On the basis of research questions, research hypotheses were formulated, taking
into account the information in the media, presented in the first part of this study.
Consequently, the main hypothesis was that:

H - The entitled entities used their allocated broadcasting time to promote them-
selves by making the name of the entity known in the public space at the expense
of explaining the issues raised in the referendum questions. On the basis of specific
questions, specific hypotheses were formulated:

H1 - The entities present in the broadcasts did not advise the listeners to take
part in the referendum.

H2 - In the broadcasts, the entities did not take a stance on the questions and did
not suggest the answers to individual questions.

H3 - In most cases, the entities did not fully use the allotted air time.



Pobrane z czasopisma Mediatizations Studies http://mediatization.umcs.pl
Data: 05/04/2026 11:19:06

Promotion of the Referendum Questions or Promotion of Entities... 89

Table 1. Entities entitled to air free referendum broadcasts on Polish Radio Lublin

No. Name of the entitled entity

1. | Europejski Instytut Studiéw i Analiz w Lublinie [European Institute for Studies and Analyses
in Lublin]

2. | Fundacja Aktywnosci Lokalnej [Local Activity Foundation]

3. | Fundacja im. J. Madisona Centrum Rozwoju Demokracji — Jednomandatowe Okregi
Wyborcze []. Madison Foundation: Center for the Development of Democracy: Single-Seat
Constituencies]

4. | Fundacja im. Krzysztofa Skubiszewskiego [Krzysztof Skubiszewski Foundation]

5. | Fundacja Instytut Studiéw Obywatelskich Obywatele24.pl [Institute of Civic Studies Obywa-
tele [Citizens] 24.pl Foundation]

6. | Fundacja Promocji Mediacji I Edukacji Prawnej LEX NOSTRA [Foundation for the Promo-
tion of Mediation and Legal Education LEX NOSTRA]

Fundacja Wolno$é¢ i Nadzieja [Freedom and Hope Foundation]

Instytut Mysli Panistwowej [Institute of State Thought]

O |2 N

Instytut Wolnoéci Obywatelskiej i Gospodarczej [Institute of Civil and Economic Freedom]

10. | Nasz Wspdlny Slaski Dom [Association: Our Common Silesian Home]

11. | Niezalezny Samorzadny Zwigzek Zawodowy Rolnikéw Indywidualnych “Solidarno$¢” [Inde-
pendent and Self-Governing Trade Union of Individual Farmers “Solidarity”]

12. | Platforma Obywatelska Rzeczypospolitej Polskiej [Civic Platform of the Republic of Poland]

13. | Polskie Stronnictwo Ludowe [Polish People’s Party]

14. | Projekt Arche [Arche Project]

15. | Sojusz Lewicy Demokratycznej [Democratic Left Alliance]

16. | Stowarzyszenie Koliber [Hummingbird Association]

17. | Stowarzyszenie Komitet Obywatelski Miasta Koszalina [Civic Committee of the City of
Koszalin Association]

18. | Stowarzyszenie Narodowe im. Romana Dmowskiego [Roman Dmowski National Associa-
tion]

19. | Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Wsi Wietrzno “Wiatr” [Association for the Development
of the Village of Wietrzno “Wiatr” [“Wind”]]

20. | Stowarzyszenie na Rzecz Wolnego Handlu [Association for Free Trade]

21. | Stowarzyszenie na rzecz Zmiany Systemu Wyborczego - Jednomandatowe Okregi Wyborcze
[Association for Changing the Electoral System: Single-Seat Constituencies]

22. | Stowarzyszenie OBURZENI [The OUTRAGED Association]

23. | Stowarzyszenie "Obywatele Przeciw Bezprawiu" [“Citizens against Lawlessness” Association]

24. | Stowarzyszenie Patriotyczne i Samorzadowe "Ojczyzna — Rodzina — Sprawiedliwos¢" [Patrio-
tic and Self-Government Association “Fatherland — Family - Justice”]

25. | Stowarzyszenie “Pokolenia” [“Generations” Association]

26. | Stowarzyszenie Rozwoju Miejscowo$ci Zajac, Gminy Liw i Okolic “LEPUS” [Association
for the Development of the Village of Zajac, Commune of Liw and the Neighboring Area
“LEPUS”]

27. | Stowarzyszenie Solidarni 2010 [The Solidary 2010 Association]

28. | Stowarzyszenie Solidarno$¢ Walczaca [Fighting Solidarity Association]

29. | Stowarzyszenie Wspdlnota [Community Association]

30. | “To Co Najwazniejsze” [“The Most Important” Foundation]

Source: Author’s own research based on Radio Lublin materials.



Pobrane z czasopisma Mediatizations Studies http://mediatization.umcs.pl
Data: 05/04/2026 11:19:06

90 Agnieszka Lukasik-Turecka

Table 1 presents 30 entities which expressed their wish to take part in the referen-
dum campaign on Radio Lublin and whose applications were accepted by the State
Election Commission. Among the entitled entities there are both those representing
political parties and foundations or associations not directly connected with the po-
litical arena.

Results of investigations

Use of the allocated air time (%)

e Number of aired broadcasts/Number of all broadcasts

8 | - ‘ 100%
. \ 90%
80%
6
" 70%
> 60%
4 50%
3 40%
30%
2
20%
0 \ 1 0%

12345678 9101112131415161718192021222324252627282930

Chart 1. The use of allocated air time by entitled entities

Source: Author’s own research.

Barely 11 out of the 30 entities entitled to air free referendum broadcasts on Radio
Lublin used 100% of their allocated time, which meant the airing of all the 8 broad-
casts. The entities were:

« European Institute for Studies and Analyses in Lublin,

« Institute of Civic Studies Obywatele [Citizens] 24.pl Foundation,

« Democratic Left Alliance,

« Hummingbird Association,

« Roman Dmowski National Association,

« Association for Changing the Electoral System - Single-Seat Constituencies



Pobrane z czasopisma Mediatizations Studies http://mediatization.umcs.pl
Data: 05/04/2026 11:19:06

Promotion of the Referendum Questions or Promotion of Entities... 91

The OUTRAGED Association,

“Citizens against Lawlessness” Association,
The “Generations” Association,

The Solidary 2010 Association,

The Fighting Solidarity Association.

As many as 5 entities did not take the opportunity to air their materials on the radio
and did not air any broadcast despite having complied with all formalities. They were:

J. Madison Foundation Center for the Development of Democracy: Single-Seat
Constituencies,

Krzysztof Skubiszewski Foundation,

Institute of Civil and Economic Freedom,

Independent and Self-Governing Trade Union of Individual Farmers “Solidarity”,
Association for Free Trade.

The remaining 14 entities used their allocated air time to a different extent, ranging

from 50% to 87.5%.
2
1,5 B Are you for introducing single-
seat constituencies in the elections
1 to the Sejm of the Republic of
Poland?
0,5 o
Are you for maintaining the
current way of funding political
0 parties from the State budget?
3 9 11 w1 202 5 29
-0,5
O Are you for introducing the
1 general principle of resolving
doubts about the interpretation of
tax law provisions in favor of the
L5 taxpayer?
-2

Chart 2. Answers to the referendum questions suggested by the entitled entities

Source: Author’s own research.

Chart 2 shows that the positive answer was suggested most often for the question
no. 1, about the introduction of single-seat constituencies (14 entities). The positive
answer to the referendum question was also suggested in the discussion of the issues
contained in the question no. 3, about introducing the general principle of resolving
doubts about interpretation of tax law provisions in favor of the taxpayer (8 entities).
Negative answers were usually suggested to the audience in the case of the question
no. 2, about the way of funding political parties (6 entities). A negative answer was
also suggested in the case of the question no. 1 (3 entities).



Pobrane z czasopisma Mediatizations Studies http://mediatization.umcs.pl
Data: 05/04/2026 11:19:06

92 Agnieszka Lukasik-Turecka

The value that is most frequent in the chart is -1, which means that the entities
usually did not raise specific issues in their broadcasts. This was true for the questions
no. 2 and 3 far more often than the question no. 1.

TT1 T Im

ol BERBRIIIBIIBPE

0 g — — T
_2345m9101112 14 16 17 18 19 20 21 22 23 26 28 29 30

|

2

Chart 3. The answer to Question One suggested by the entitled entities
Source: Author’s own research.

Chart 3 shows that 14 entitled entities suggested that listeners give “yes” answers
to the first referendum question about the possible introduction of single-seat con-
stituencies in the election to the Sejm of the Republic of Poland. Six entities did not
raise the issue in their broadcasts, while 2 entities discussed the problem of sin-
gle-seat constituencies without, however, taking an explicit stance on the issue. Only
3 entities suggested a negative answer to the audience in their broadcasts. Those
against single-seat constituencies were: the Polish People’s Party (PSL), Democratic
Left Alliance, and “Generations” Association. The PSL representatives argued: “The
false appearances of single-seat constituencies may turn out so ineffective that we will
elect someone who only has more money or has conducted his election campaign
more effectively” (Free referendum broadcasts of the Polish People’s Party 2015). In
its broadcasts, the Democratic Left Alliance said:

Single-seat constituencies mean wasting the votes of the majority of Poles. Only winners
in the elections take the seats. To win in a constituency;, it is enough to gain support of over
35% of voters, with 65% of votes being thereby put to the shredder, and the views of the citi-
zens being dumped into the garbage can. The introduction of single-seat constituencies will
result in the emergence of the two-party system, which will mean choosing between the PO



Pobrane z czasopisma Mediatizations Studies http://mediatization.umcs.pl
Data: 05/04/2026 11:19:06

Promotion of the Referendum Questions or Promotion of Entities... 93

(Civic Platform) and PiS (Law and Justice). [...] This will cause the breakup of the country
into two. Single-seat constituencies will open the path to the Sejm to local oligarchs [Free
referendum broadcasts of the Democratic Left Alliance 2015].

The “Generations” Association, in turn, argued in the following way why, they
believed, the first referendum question about consent to single-seat constituencies
was unacceptable:

This is a proposal only for the strongest parties. The elimination of the opposition, de-
struction of democracy, paving the way for power for the wealthiest. Elections in single-seat
constituencies are highly unjust. They create a system of the monopoly of the largest political
parties while they do not reflect the views of many other social strata and communities of the
Poles [Free referendum broadcasts of the “Generations” Association].

Two entities raised the issue contained in the question no. 1 in their broadcasts
but took no stance on it.

The percentage breakdown of the suggested answers to the question no. 1 is shown
in Chart 4.

A yes
M no
46.7% & o o
the entities did not raise the issue
contained in the question
20.0% the entities raised the issues contained
in the question but did not take an
explicit stance on them
10.0% 1 B no broadcasts aired

Chart 4. The answer to Question One suggested by the entitled entities (Part IT)
Source: Author’s own research.

Chart 5 shows that 6 entities took an explicitly negative stand on the question of
funding political parties form the State budget: the Local Activity Foundation, Institute
of State Thought, Civic Platform of the Republic of Poland, The OUTRAGED Associa-
tion, Fighting Solidarity Association, and the “Community” Association. The arguments
for their opposition against funding political parties from the State budget were inter
alia: the need for the parties to operate for their own rather than the taxpayer’s money



Pobrane z czasopisma Mediatizations Studies http://mediatization.umcs.pl
Data: 05/04/2026 11:19:06

94 Agnieszka Lukasik-Turecka

1 [

1 23 45 6 7 8 9 10111213 14 1516 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30

gHE  EEEs N NN BN e =N .

. N A & E HE

Chart 5. The answer to Question Two suggested by the entitled entities

Source: Author’s own research.

[Free referendum broadcastsof the Local Activity Foundation 2015], refusal to accept the
situation when the taxpayer’s money is used, for example, for the private security of
party chairpersons [Free referendum broadcasts of the Institute of State Thought 2015],
more important purposes for which public funds should be expended than for cam-
paign balloons and billboards [Free referendum broadcasts of the Civic Platform of the
Republic of Poland 2015], refusal to consent to politicians wasting money on grandiose
election campaigns when some citizens do not have enough money for bare necessities
[Free referendum broadcasts of The OUTRAGED Association 2015], the wish to regain
millions of zlotys in grants from politicians [Free referendum broadcasts of the Fighting
Solidarity Association 2015] and the refusal to support party spongers [Free referendum
broadcasts of the “Community” Association 2015].

Three entities raised the questions connected with funding political parties in their
broadcasts but they did not explicitly advise the audience how to vote on this issue.
The remaining entities of those that aired their broadcasts did not take a stance on
the issue raised in the question no. 2.

The percentage breakdown of suggested answers to the question no. 2 is shown
in Chart 6.

Chart 7 shows that 8 entities urged the listeners, in their broadcasts, to vote for
the introduction of the general principle of resolving doubts about the interpretation
of tax law provisions in favor of the taxpayer. Representatives of these entities did
not differ much in their arguments. They stressed that they did not want the Polish
taxpayer to be treated as a criminal (Local Activity Foundation), and that the citizens
needed exactly the changes in the law like the proposal put forward in the referendum
question no. 3 (the Hummingbird Association). Some entities emphasized that the



Pobrane z czasopisma Mediatizations Studies http://mediatization.umcs.pl
Data: 05/04/2026 11:19:06

Promotion of the Referendum Questions or Promotion of Entities... 95

H no

B the entities did not raise the issue
contained in the question

the entities raised the issues contained
in the question but did not take an
explicit stance on them

M no broadcasts aired

Chart 6. The answer to Question Two suggested by the entitled entities (Part IT)
Source: Author’s own research

2 -

| | |
0 e L e e L L e

1 23 45 6 7 8 910111213 141516 17 1819 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30

Chart 7. The answer to Question Three suggested by the entitled entities
Source: Author’s own research.

answer to the referendum question no. 3 was self-evident: “certainly, in this situation
we will all vote for resolving doubts in favor of the taxpayer” (the Roman Dmowski
National Association and The OUTRAGED Association).

The remaining entities of those that aired their broadcasts did not take a stance
on this issue.

The majority of the entities that aired their broadcasts encouraged the listeners to
participate in the September referendum (23 entities out of 25) even despite, as they



Pobrane z czasopisma Mediatizations Studies http://mediatization.umcs.pl
Data: 05/04/2026 11:19:06

96 Agnieszka Lukasik-Turecka

M yes

B the entities did not raise the issue
contained in the question

no broadcasts aired

Chart 8. The answer to Question Three suggested by the entitled entities (Part II)
Source: Author’s own research.

1 23 456 7 8 910111213 141516 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30

2 I I

Chart 9. Encouraging voters by the entitled entities to participate in the referendum

Source: Author’s own research.

stressed, many doubts [Free referendum broadcasts of the European Institute for Studies
and Analyses in Lublin 2015]. The most frequent argument was that a referendum is
one of the forms of direct democracy that allows citizens to express their views on
important questions, and, consequently, it should be made use of. Only two entities
advised the listeners against participating in the referendum; they were the Freedom
and Hope Foundation and the Polish People’s Party (PSL).



Pobrane z czasopisma Mediatizations Studies http://mediatization.umcs.pl
Data: 05/04/2026 11:19:06

Promotion of the Referendum Questions or Promotion of Entities... 97

The Freedom and Hope Foundation explained its objection as follows:

The Civic Platform politicians argue that the referendum is justified. We - the anti-sys-
tem representatives — have a different view on the subject. President Bronistaw Komorowski
took an opportunistic approach to the referendum. He announced it after the first round of
the presidential election only because he achieved weaker results than Andrzej Duda. The
President had as many as five years to take the initiative and hold a referendum. Not only on
the three issues, but also on others of special significance for Poland. He did not do it earlier
but only at the end of his term, influenced by political emotions. This move has little to do
with a sincere wish to learn the citizens” opinions, and, therefore, it has no chances of suc-
cess. The referendum was called in a political context, and the questions are badly worded.
Deciding to announce a referendum, Bronistaw Komorowski did this in panic after the first
election round because he hoped for support from the voters of Pawel Kukiz, who made
a name for himself on the demand for single-seat constituencies. Komorowski failed and
lost the election, but the referendum remained. This political lifeline is going to cost us as
much as a hundred million zloty [...]. At the moment we have three referendum questions:
a non-constitutional question, an imprecise one, and a question that is no longer topical. We
appeal for boycotting the referendum and staying at home. There is no point taking part in
this political pretence [Free referendum broadcasts, the Freedom and Hope Foundation 2015].

The PSLs negative attitude to the referendum was known before the time of air-
ing free broadcasts of the entitled entities in the public media. The PSL Chairman,
Janusz Piechocinski, appealed in his letter to President Duda that the referendum
be cancelled and the money be used to support farmers [Janicki 2015, p. 14], which
is why he reiterated in the radio broadcasts: “Mr. President, it is time to annul this
referendum, and allot the funds for fighting against the drought” On the radio, he
was supported by the Sejm MP Piotr Zgorzelski:

Do we really have to spend over a hundred million on a referendum that will change
nothing? We suggest that the money be handed over to our fellow countrymen affected by
this year’s drought. Today, the funding of political parties is transparent. Do we want politi-
cians to be kept on a string by shady businessmen? So, dear fellow citizens, let’s give up on
this referendum [Free referendum broadcasts, the Polish People’s Party 2015].

Conclusions

Before the investigation began, the main hypothesis was formulated which as-
sumed that the entitled entities used their allocated air time to promote themselves by
presenting the name of a given entity in the public space at the expense of explaining
the issues raised in the referendum questions.



Pobrane z czasopisma Mediatizations Studies http://mediatization.umcs.pl
Data: 05/04/2026 11:19:06

98 Agnieszka Lukasik-Turecka

On the basis of specific questions, specific hypotheses were formulated:

H1 - The entities present in the broadcasts did not advise taking part in the ref-
erendum.

H2 - In the broadcasts, the entities did not take a stance on the questions and did
not suggest the answers to individual questions.

H3 - In most cases, the entities did not fully use the allotted air time.

The foregoing hypotheses were verified as a result of the conducted studies.

Hypothesis 1, which assumed that the entities present in the broadcasts did not
advise taking part in the referendum was verified negatively. Out of the 30 entitled
entities, 25 aired their own referendum broadcasts, of which as many as 23 encouraged
participation in the September referendum.

Hypothesis 2, which assumed that in the broadcasts the entities did not take
a stance on the questions and did not suggest what answers should be given to indi-
vidual questions, was verified positively. Representatives of individual entities eagerly
expressed their views on the issues raised in the referendum question no.1. However,
also in this case, few more than a half of the entitled entities suggested a specific
answer to the listeners: 46.7% — the “yes” answer, and 10 % - the “no” answer. In
practice, only 6 entities (20%) took a stance on the referendum question no. 2, sug-
gesting that the listeners give a negative answer and presenting arguments for such
an answer. In their broadcasts, three other entities raised the issues connected with
the problem mentioned in the question, but they did not explicitly advise the listeners
how they should vote on the matter. The remaining entities of those that aired their
broadcasts did not take a stance on the issue raised in the question no. 2. In the case
of the referendum question no. 3, only 8 entities (26.7%) discussed the raised issue
in their broadcasts and suggested how the listeners should answer the question: all
the 8 entities encouraged the listeners to vote for the introduction of the principle
presented in the question no. 3.

Hypothesis 3, which assumed that in most cases the entities did not fully use the
allotted air time was also verified positively. Barely 11 (36.7%) of the 30 entities entitled
to air free referendum broadcasts on Radio Lublin used 100% of their allocated time,
which means the airing of all 8 broadcasts per entity. Five entities did not use their
allocated broadcasting time at all despite the fact that they had earlier completed all
formalities and been granted free air time on Radio Lublin. The remaining 14 entities
used their allocated air time to different degrees, ranging from 50% do 87.5%.

In view of the foregoing, the main hypothesis that the entitled entities used their
allocated air time to promote themselves by presenting the name of a given entity
in the public space at the expense of explaining the issues raised in the referendum
questions was verified positively. The entities explained to the listeners the issues
raised in the referendum questions only to a negligible extent; in most questions
they focused merely on the issue of single-seat constituencies in the question no.
1. Although they voluntarily applied for the allocation of free broadcasting time on



Pobrane z czasopisma Mediatizations Studies http://mediatization.umcs.pl
Data: 05/04/2026 11:19:06

Promotion of the Referendum Questions or Promotion of Entities... 99

Radio Lublin, they did not fully use the allotted time. Five entities did not air any
broadcasts on the radio; however, because they had earlier applied for participation
in the referendum campaign, the name of a given entity, even of one that did not air
any referendum broadcast, appeared in a given block of broadcasts by the entitled
entities as many as 3 times®, which was a kind of promotion and popularization of the
name of the entity — a foundation or an association. Also the entities that aired their
own broadcasts did not fully use them to popularize and explain the issues raised in
the referendum questions. Some of them utilized the free air time to promote their
own activities, to acquaint the listeners with what they (entities) did on a daily basis.

With reference to the question included in the title it needs to be stated that the en-
titled entities utilized allocated broadcast time for their own promotion at the expense
of clarification of the referendum issues. The present article is only an introduction to
turther studies on the use of free air time in the public media by the entitled entities.

Bibliography

Auditory sources
(figures given after the dates and before nos. denote the time of airing the broadcast):

Free referendum broadcasts of the European Institute for Studies and Analyses in Lublin, of: 21
August 2015, 9.30, no. 1; 21 August 2015, 21.10, no. 8; 23 August 2015, 19.10, no. 5; 23
August 2015, 19.10, no. 10; 24 August 2015, 21.10, no. 2; 1 September 2015, 13.30, no. 3; 1
September 2015, 21.10, no. 10; 2 September 2015, 21.10, no. 5.

Free referendum broadcasts of the Local Activity Foundation, of: 26 August 2015, 9.30, no. 3; 28
August 2015, 13.30, no. 1;31 August 2015, 21.10, no. 5; 2 September 2015, 13.30, no. 3; 2
September 2015, 21.10, no. 1; 4 September 2015, 9.30, no. 1; 4 September 2015, 13.30, no. 1.

Free referendum broadcasts of the Institute of Civic Studies Obywatele [Citizens] 24.pl Foundation,
of: 24 August 2015, 13.30, no. 2; 25 August 2015, 21.10, no. 2; 26 August 2015, 21.10, no. 9;
27 August 2015, 21.10, no. 1; 29 August 2015, 21.10, no. 2; 29 August 2015, 21.10, no. 7; 30
August 2015, 19.10, no. 5; 1 September 2015, 13.30, no. 2.

Free referendum broadcasts of the Foundation for the Promotion of Mediation and Legal Education
LEX NOSTRA, of: 22 August 2015, 13.30, no. 2; 25 August 2015, 9.30, no. 1; 25 August 2015,
13.30, no. 1; 26 August 2015, 21.10, no. 1; 27 August 2015, 21.10, no. 8; 30 August 2015,
19.10, no. 6; 3 September 2015, 21.10, no. 3.

Free referendum broadcasts of the Freedom and Hope Foundation, of: 27 August 2015, 13.30, no.
1; 28 August 2015, 21.10, no. 1; 29 August 2015, 21.10, no. 1, 6; 30 August 2015, 19.10, no.
3; 1 September 2015, 9.30, no. 1; 2 September 2015, 21.10, no. 2.

¢ At the beginning of the broadcast block of the entitled entities, then in its course, when the voice-
over informed that the broadcast of a given entity was not delivered or not recorded, and again at
the end of the block.



Pobrane z czasopisma Mediatizations Studies http://mediatization.umcs.pl
Data: 05/04/2026 11:19:06

100 Agnieszka Lukasik-Turecka

Free referendum broadcasts of the Institute of State Thought, of: 26 August 2015, 21.10, no. 7; 27
August 2015, 21.10, no. 10; 1 September 2015, 21.10, no. 1; 3 September 2015, 13.30, no. 2;
3 September 2015, 21.10, no. 8, 9.

Free referendum broadcasts of the Civic Platform of the Republic of Poland, of: 26 August 2015,
9.30, no. 2; 27 August 2015, 21.10, no. 9; 29 August 2015, 21.10, no. 4; 31 August 2015, 9.30,
no. 1; 2 September 2015, 9.30, no. 2; 3 September 2015, 21.10, no. 1, 6.

Free referendum broadcasts of the Polish People’s Party, of: 25 August 2015, 21.10, no. 9; 28 August
2015, 13.30, no. 2; 1 September 2015, 13.30, no. 1; 2 September 2015, 21.10, no. 4; 3 September
2015, 21.10, no. 4; 4 September 2015, 21.10, no. 1.

Free referendum broadcasts of the Arche Project, of: 23 August 2015, 13.45, no. 2; 26 August 2015,
21.10, no. 10; 31 August 2015, 9.30, no. 3; 31 August 2015, 21.10, no. 7; 4 September 2015,
21.10, no. 8.

Free referendum broadcasts of the Democratic Left Alliance, of: 24 August 2015, 21.10, no. 10; 25
August 2015, 9.30, no. 3; 26 August 2015, 13.30, no. 3; 27 August 2015, 9.30, no. 2; 29 August
2015, 7.40, no. 3; 1 September 2015, 21.10, no. 3; 3 September 2015, 9.30, no. 3; 4 September
2015, 21.10, no. 7.

Free referendum broadcasts of the Hummingbird Association, of: 25 August 2015, 21.10, no. 8;
28 August 2015, 21.10, no. 7; 31 August 2015, 13.30, no. 1; 31 August 2015, 21.10, no. 3, §;
1 September 2015, 21.10, no. 8; 2 September 2015, 21.10, no. 9; 4 September 2015, 21.10, no. 4.

Free referendum broadcasts of the Civic Committee of the City of Koszalin Association, of: 23 August
2015, 19.10, no. 1, 7; 26 August 2015, 21.10, no. 6; 30 August 2015, 13.45, no. 1; 2 September
2015, 9.30, no. 3; 4 September 2015, 21.10, no. 6.

Free referendum broadcasts of the Roman Dmowski National Association, of: 24 August 2015, 21.10,
no. 6, 8; 1 September 2015, 21.10, no. 5; 2 September 2015, 21.10, no. 3, 6, 7; 3 September
2015, 13.30, no. 3; 4 September 2015, 21.10, no. 9.

Free referendum broadcasts of the Association for the Development of the Village of Wietrzno
"Wiatr” [“Wind”], of: 24 August 2015, 9.30, no. 3; 25 August 2015, 21.10, no. 7; 27 August
2015, 13.30, no. 3; 30 August 2015, 19.10, no. 7; 1 September 2015, 21.10, no. 9; 4 September
2015, 13.30, no. 2; 4 September 2015, 21.10, no. 3.

Free referendum broadcasts of the Association for Changing the Electoral System — Single-Seat Con-
stituencies, of: 23 August 2015, 13.45, no. 1; 23 August 2015, 19.10, no. 9; 24 August 2015,
9.30, no. 2; 24 August 2015, 21.10, no. 5; 25 August 2015, 9.30, no. 2; 29 August 2015, 21.10,
no. 3; 1 September 2015, 9.30, no. 2; 2 September 2015, 21.10, no. 8.

Free referendum broadcasts of the Our Common Silesian Home Association, of: 21 August 2015,
9.30, no. 3; 21 August 2015, 21.10, no. 4; 23 August 2015, 19.10, no. 6; 25 August 2015, 21.10,
no. 4; 28 August 2015, 21.10, no. 3; 30 August 2015, 19.10, no. 10; 1 September 2015, 21.10,
no. 4; 3 September 2015, 9.30, no. 2.

Free referendum broadcasts of The OUTRAGED Association, of: 21 August 2015, 21.10, no. 6;
24 August 2015, 21.10, no. 9; 28 August 2015, 9.30, no. 3; 30 August 2015, 13.45, no. 2; 30
August 2015, 19.10, no. 8; 1 September 2015, 21.10, no. 2; 4 September 2015, 9.30, no. 2;
4 September 2015, 9.30, no. 3.

Free referendum broadcasts of the “Citizens against Lawlessness” Association, of: 23 August 2015,
19.10, no. 3; 25 August 2015, 21.10, no. 10; 26 August 2015, 21.10, no. 3; 27 August 2015,
13.30, no. 2; 28 August 2015, 21.10, no. 4; 30 August 2015, 19.10, no. 1; 31 August 2015,
21.10, no. 4; 3 September 2015, 21.10, no. 5.

Free referendum broadcasts of the Patriotic and Self-Government Association “Fatherland - Fam-
ily - Justice”, of: 27 August 2015, 9.30, no. 1; 28 August 2015, 13.30, no. 3; 28 August 2015,
28 August 2015, 21.10, no. 5, 9; 29 August 2015, 21.10, no. 5, 8.



Pobrane z czasopisma Mediatizations Studies http://mediatization.umcs.pl
Data: 05/04/2026 11:19:06

Promotion of the Referendum Questions or Promotion of Entities. .. 101

Free referendum broadcasts of the “Generations” Association, of: 21 August 2015, 13.30, no. 3;
22 August 2015, 21.10, no. 9; 26 August 2015, 13.30, no. 2; 26 August 2015, 21.10, no. 2;
28 August 2015, 9.30, no. 2; 29 August 2015, 13.30, no. 1; 31 August 2015, 21.10, no. 2;
4 September 2015, 21.10, no. 2.

Free referendum broadcasts of the Association for the Development of the Settlement of Zajgc, Com-
mune of Liw and the Neighboring Area “LEPUS”, of: 23 August 2015, 19.10, no. 8; 24 August
2015, 9.30, no. 1; 25 August 2015, 21.10, no. 1; 27 August 2015, 21.10, no. 2; 31 August 2015,
13.30, no. 2; 1 September 2015, 21.10, no. 6; 3 September 2015, 21.10, no. 10.

Free referendum broadcasts of the Solidary 2010 Association, of: 23 August 2015, 7.40, no. 3; 26
August 2015, 13.30, no. 1; 26 August 2015, 21.10, no. 8; 30 August 2015, 19.10, no. 4; 31Au-
gust 2015, 21.10, no. 10; 1 September 2015, 21.10, no. 7; 3 September 2015, 21.10, no. 2; 4
September 2015, 21.10, no. 10.

Free referendum broadcasts of the Fighting Solidarity Association, of: 23 August 2015, 19.10, no. 4;
24 August 2015, 21.10 no. 3; 25 August 2015, 21.10, no. 5; 26 August 2015, 21.10, no. 5;
28 August 2015, 21.10, no. 6; 29 August 2015, 7.40, no. 1; 29 August 2015, 13.30, no. 2;
30 August 2015, 13.45, no. 3.

Free referendum broadcasts of the “Community” Association, of: 21 August 2015, 21.10, no. 1;
22 August 2015, 21.10, no. 7; 24 August 2015, 13.30, no. 1; 24 August 2015, 21.10, no. 7.

Free referendum broadcasts of “The Most Important” Foundation, of: 23 August 2015, 7.40 no. 2;
24 August 2015, 21.10, no. 4; 25 August 2015, 13.30, no. 3; 26 August 2015, 21.10, no. 4;
27 August 2015, 21.10, no. 5, 6; 31 August 2015, 9.30, no. 2.

Books, scientific and press articles:

Castells, M. (2009). Sita tozsamosci, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Dabrowska, A. (2015). Koncert zyczen, Polityka, vol. 36, pp. 13-14.

Janicki, M. (2015). Referenda dwa, czyli polityczne trzy po trzy, Polityka, vol. 35, pp. 12-14.

Kolczyniski, M. (2014). Strategic Dilemmas of Pre-Election Marketing in the Age of the Mediati-
sation of Politics: The Case of the Warsaw Referendum of 2013, Studia Politicae Universitatis
Silesiensis, vol. 13, pp. 139-150.

Michalczyk, S. (2010). Demokracja medialna. Teoretyczna analiza problemu, Torun: Wydawnictwo
Adam Marszalek.

Olezyk, E. (2015). Jak skompromitowa¢ referendum, Wprost, vol. 35, pp. 14-15.

Ostrowski, M. (2015). Czy wolalby$ by¢ Szwajcarem?, Polityka, vol. 36, pp. 52-53.

Piasecki, A.K. (2012). Wybory w Polsce 1989-2011, Krakéw: Arcana.

Skorzynski, J. (2015). Apetyt na referenda, Polityka, vol. 35, p. 58.

Szacki, W. (2015). Koncertowa wtopa, Polityka, vol. 37, pp. 14-15.

Ustawa z dnia 14 marca 2003 r. o referendum ogolnokrajowym [National Referendum Act of 14
March 2003], Dz.U. [Journal of Laws] 2003, No. 57, item 507 as amended.

Internet sources:

Referendum Ogodlnokrajowe 6 wrzesnia 2015, Panstwowa Komisja Wyborcza, http://referen-
dum2015.pkw.gov.pl/341_Polska [access: 10.09.2016].

Sandecki, M. Cel: zarobic i si¢ wypromowac, czyli co wspolnego z referendum 6 wrzesnia ma Sto-
warzyszenie na rzecz Rozwoju Wsi Wietrzno “Wiatr” czy Zielony Krakow, http://wyborcza.
pl/1,75398,18608895,cel-zarobic-i-wypromowac-sie-czyli-co-wspolnego-z-referendum.html
[access: 4.09.2016].


http://www.tcpdf.org

