Observation in Teacher Performance During the COVID-19 Pandemic

Małgorzata Kabat

Abstract


The purpose of this paper is to present issues related to the application of observation in the work of the teacher during the COVID-19 pandemic, and beyond. It was assumed that the efficiency, offensiveness and initiative of the teacher operating in dynamic conditions will influence its selection making it an efficient, necessary and effective tool supporting the profession. The use of observation and its various techniques and tools will prove the teacher to be an informed and responsible observer to those observed. Through the advantages and shortcomings of observation discussed, issues relating to planning instrumental and conceptualizing activities will be shown. Gathering and interpreting data will bring about workshop improvement and development by providing a hint of teacher’s modifications and attitudes towards the transforming environment.


Keywords


observation; observation tools; teacher; COVID-19

Full Text:

PDF

References


Babska, Z. (1969). Metody badawcze w psychologii. In: M. Żebrowska (red.), Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN.

Carr-Chellman, A.A. (2004). Global Perspectives on E-learning. Rethoric and Reality. London: Sage Publications.

Clarke, A. (2007). E-learning, nauka na odległość. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności.

Creswell, J.W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches (4th ed.). Thusand Oaks: Sage Publications.

Czarnecki, K.M. (1999). Mój życiorys naukowy. Nauczyciel i Szkoła, 1(6).

Grant, R.M. (1991). The Resource-Based Strategy of Competitive Advantage: Implications for Strategy Formulation. California Management Review, 33(3), 3–23.

Grobler, A. (2008). Metodologia nauk. Kraków: Wydawnictwo Aureus.

Kabat, M. (2016). Badania jakościowe w pracy pedagogicznej nauczyciela. In: J. Grzesiak (red.), Ewaluacje i innowacje w edukacji. Narzędzia pomiarów efektów kształcenia. Kalisz – Konin: UAM. PWSZ.

Kabat, M. (2017). Stałość i zmienność warsztatu pracy nauczyciela. Rocznik Lubuski, 43(1).

Kemp, E. (2001). Observing practice as participant observation – linking theory to practice. Social Work Education, 20(5).

Konecki, K.T., Chomczyński, P. (red.) (2012). Słownik socjologii jakościowej. Warszawa: Difin.

Łobocki, M. (1982). Metody badań pedagogicznych. Warszawa: PWN.

Nachmias-Frankfort, Ch., Nachmias, D. (1996). Research Methods in the Social Sciences. New York: St. Martin’s Press.

Pickard, A.J. (2007). Research Methods in Information. London: Facet Publishing.

Pilch, T., Bauman, T. (2008). Zasady badań pedagogicznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Rapley, T. (2010). Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. Warszawa: PWN.

Silverman, D. (2010). Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: PWN.

Słownik Wyrazów Obcych. (2015). Warszawa: PWN.

Shughnessy, J.J., Zechmeister, E.B, Zechmeister, J.S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP.

Sztumski, J. (2008). Wstęp do metod i technik badań społecznych. Katowice: Śląsk.

Tracy, S.J. (2013). Qualitative Research Methods. Collecting Evidence, Craftng Analysis, Communicating Impact. Oxford: Wiley-Blackwell.

Znaniecki, F. (2001). Socjologia wychowania, t. 1: Wychowujące społeczeństwo, t. 2: Urabianie osoby wychowanka. Warszawa: PWN.

www1: https://pl.wikipedia.org/wiki/Obserwacja (access: 21.01.2020).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2022.6.135-145
Date of publication: 2022-11-04 07:44:24
Date of submission: 2022-06-09 19:03:18


Statistics


Total abstract view - 599
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 350

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Małgorzata Kabat

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.