Obserwacja w pracy nauczyciela w czasie pandemii COVID-19
Streszczenie w języku polskim
Celem artykułu jest przedstawienie zagadnień związanych z zastosowaniem obserwacji w pracy nauczyciela w czasie pandemii COVID-19 i nie tylko. Założono, że sprawność, ofensywność i inicjatywa nauczyciela działającego w dynamicznych warunkach wpływa na dobór obserwacji, czyniąc z niej wydajne, potrzebne i efektywne narzędzie wspierające wykonywany zawód. Korzystanie z obserwacji i jej różnorodnych technik i narzędzi pozwala stwierdzić, że nauczyciel jest świadomym i odpowiedzialnym obserwatorem uczniów. Poprzez omówione zalety i niedoskonałości obserwacji w opracowaniu zaprezentowano kwestie odnoszące się do planowania instrumentalnych i konceptualizacyjnych czynności. Gromadzenie i interpretowanie danych pozwala na usprawnienie warsztatu i rozwój, stanowiąc niejako podpowiedź w zakresie modyfikacji i nastawień nauczyciela wobec przekształcającego się otoczenia.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
Babska, Z. (1969). Metody badawcze w psychologii. In: M. Żebrowska (red.), Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN.
Carr-Chellman, A.A. (2004). Global Perspectives on E-learning. Rethoric and Reality. London: Sage Publications.
Clarke, A. (2007). E-learning, nauka na odległość. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności.
Creswell, J.W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches (4th ed.). Thusand Oaks: Sage Publications.
Czarnecki, K.M. (1999). Mój życiorys naukowy. Nauczyciel i Szkoła, 1(6).
Grant, R.M. (1991). The Resource-Based Strategy of Competitive Advantage: Implications for Strategy Formulation. California Management Review, 33(3), 3–23.
Grobler, A. (2008). Metodologia nauk. Kraków: Wydawnictwo Aureus.
Kabat, M. (2016). Badania jakościowe w pracy pedagogicznej nauczyciela. In: J. Grzesiak (red.), Ewaluacje i innowacje w edukacji. Narzędzia pomiarów efektów kształcenia. Kalisz – Konin: UAM. PWSZ.
Kabat, M. (2017). Stałość i zmienność warsztatu pracy nauczyciela. Rocznik Lubuski, 43(1).
Kemp, E. (2001). Observing practice as participant observation – linking theory to practice. Social Work Education, 20(5).
Konecki, K.T., Chomczyński, P. (red.) (2012). Słownik socjologii jakościowej. Warszawa: Difin.
Łobocki, M. (1982). Metody badań pedagogicznych. Warszawa: PWN.
Nachmias-Frankfort, Ch., Nachmias, D. (1996). Research Methods in the Social Sciences. New York: St. Martin’s Press.
Pickard, A.J. (2007). Research Methods in Information. London: Facet Publishing.
Pilch, T., Bauman, T. (2008). Zasady badań pedagogicznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Rapley, T. (2010). Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. Warszawa: PWN.
Silverman, D. (2010). Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: PWN.
Słownik Wyrazów Obcych. (2015). Warszawa: PWN.
Shughnessy, J.J., Zechmeister, E.B, Zechmeister, J.S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP.
Sztumski, J. (2008). Wstęp do metod i technik badań społecznych. Katowice: Śląsk.
Tracy, S.J. (2013). Qualitative Research Methods. Collecting Evidence, Craftng Analysis, Communicating Impact. Oxford: Wiley-Blackwell.
Znaniecki, F. (2001). Socjologia wychowania, t. 1: Wychowujące społeczeństwo, t. 2: Urabianie osoby wychowanka. Warszawa: PWN.
www1: https://pl.wikipedia.org/wiki/Obserwacja (access: 21.01.2020).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2022.6.135-145
Data publikacji: 2022-11-04 07:44:24
Data złożenia artykułu: 2022-06-09 19:03:18
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2022 Małgorzata Kabat
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.