Obserwacja w pracy nauczyciela w czasie pandemii COVID-19

Małgorzata Kabat

Streszczenie w języku polskim


Celem artykułu jest przedstawienie zagadnień związanych z zastosowaniem obserwacji w pracy nauczyciela w czasie pandemii COVID-19 i nie tylko. Założono, że sprawność, ofensywność i inicjatywa nauczyciela działającego w dynamicznych warunkach wpływa na dobór obserwacji, czyniąc z niej wydajne, potrzebne i efektywne narzędzie wspierające wykonywany zawód. Korzystanie z obserwacji i jej różnorodnych technik i narzędzi pozwala stwierdzić, że nauczyciel jest świadomym i odpowiedzialnym obserwatorem uczniów. Poprzez omówione zalety i niedoskonałości obserwacji w opracowaniu zaprezentowano kwestie odnoszące się do planowania instrumentalnych i konceptualizacyjnych czynności. Gromadzenie i interpretowanie danych pozwala na usprawnienie warsztatu i rozwój, stanowiąc niejako podpowiedź w zakresie modyfikacji i nastawień nauczyciela wobec przekształcającego się otoczenia.


Słowa kluczowe


obserwacja; narzędzia obserwacji; nauczyciel; COVID-19

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Babska, Z. (1969). Metody badawcze w psychologii. In: M. Żebrowska (red.), Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN.

Carr-Chellman, A.A. (2004). Global Perspectives on E-learning. Rethoric and Reality. London: Sage Publications.

Clarke, A. (2007). E-learning, nauka na odległość. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności.

Creswell, J.W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches (4th ed.). Thusand Oaks: Sage Publications.

Czarnecki, K.M. (1999). Mój życiorys naukowy. Nauczyciel i Szkoła, 1(6).

Grant, R.M. (1991). The Resource-Based Strategy of Competitive Advantage: Implications for Strategy Formulation. California Management Review, 33(3), 3–23.

Grobler, A. (2008). Metodologia nauk. Kraków: Wydawnictwo Aureus.

Kabat, M. (2016). Badania jakościowe w pracy pedagogicznej nauczyciela. In: J. Grzesiak (red.), Ewaluacje i innowacje w edukacji. Narzędzia pomiarów efektów kształcenia. Kalisz – Konin: UAM. PWSZ.

Kabat, M. (2017). Stałość i zmienność warsztatu pracy nauczyciela. Rocznik Lubuski, 43(1).

Kemp, E. (2001). Observing practice as participant observation – linking theory to practice. Social Work Education, 20(5).

Konecki, K.T., Chomczyński, P. (red.) (2012). Słownik socjologii jakościowej. Warszawa: Difin.

Łobocki, M. (1982). Metody badań pedagogicznych. Warszawa: PWN.

Nachmias-Frankfort, Ch., Nachmias, D. (1996). Research Methods in the Social Sciences. New York: St. Martin’s Press.

Pickard, A.J. (2007). Research Methods in Information. London: Facet Publishing.

Pilch, T., Bauman, T. (2008). Zasady badań pedagogicznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Rapley, T. (2010). Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. Warszawa: PWN.

Silverman, D. (2010). Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: PWN.

Słownik Wyrazów Obcych. (2015). Warszawa: PWN.

Shughnessy, J.J., Zechmeister, E.B, Zechmeister, J.S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP.

Sztumski, J. (2008). Wstęp do metod i technik badań społecznych. Katowice: Śląsk.

Tracy, S.J. (2013). Qualitative Research Methods. Collecting Evidence, Craftng Analysis, Communicating Impact. Oxford: Wiley-Blackwell.

Znaniecki, F. (2001). Socjologia wychowania, t. 1: Wychowujące społeczeństwo, t. 2: Urabianie osoby wychowanka. Warszawa: PWN.

www1: https://pl.wikipedia.org/wiki/Obserwacja (access: 21.01.2020).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2022.6.135-145
Data publikacji: 2022-11-04 07:44:24
Data złożenia artykułu: 2022-06-09 19:03:18


Statystyki


Widoczność abstraktów - 599
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 350

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2022 Małgorzata Kabat

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.