Komunikacja interpersonalna fundamentem współpracy nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej

Emilia Ławecka

Streszczenie w języku polskim


W artykule przybliżono etapy procesu komunikacyjnego między nauczycielami edukacji wczesnoszkolnej. Celem opracowania jest pokazanie wpływu komunikacji na współpracę nauczycieli, w tym także opisanie powstawania sieci komunikacyjnych, które są strukturami komunikowania się. Kolejnym celem jest opisanie cech komunikacji, które dowodzą, że jest ona, podobnie jak informacja zwrotna, jednym z kluczowych czynników konstruktywnej współpracy. W niniejszej pracy skupimy się na analizie roli i znaczenia dialogu między nauczycielami, zgłębiając jego różnorodne aspekty, od wpływu na relacje interpersonalne po konsekwencje dla jakości współpracy między nauczycielami. Ostatnim celem jest wskazanie zalet, jakie za sobą niesie komunikacja interpersonalna.


Słowa kluczowe


komunikacja między nauczycielami; edukacja wczesnoszkolna; sieć komunikacyjna; dialog; kompetencje językowe; współpraca

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Andrzejewski, B. (Ed.) (1990). Komunikacja, rozumienie, dialog. Wyd. Nauk. UAM.

Biddle, B.J. (1986). Recent developments in role theory. Annual Review of Sociology, 12, 67–92.

Blau, P.M. (1964). Exchange and Power in Social Life. Wiley.

Cooley, C.H. (1992). Human Nature and the Social Order. C. Scribner’s Sons.

Carl Rogers, C. (1951). Client-Centered Therapy. Houghton Mifflin.

Fisher, R., Ur, W., & Patton, B. (1991). Getting to Yes: Negotiating Agreement Without Giving In. Penguin Books 1991.

Hall, E.T. (1976). Beyond Culture. Doubleday.

Kamińska, M. (2019). Współpraca i uczenie się nauczycieli w kulturze organizacyjnej szkoły. Studium teoretyczno-empirycznie. Impuls.

Magda-Adamowicz, M. (2016). Dialog krytyczny w edukacji wczesnoszkolnej. In M. Cywińska (Ed.), Rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych dziecka. Wybrane aspekty (pp. 77–93). Wyd. Nauk. UAM.

Magda-Adamowicz, M. (2019). (Nie)codzienność komunikacji w edukacji dzieci. In K. Kuszak & R. Michalak (Eds.), Nauczyciel w refleksjach... i z refleksji...: księga jubileuszowa dedykowana Pani Profesor Halinie Sowińskiej z okazji 80. urodzin (pp. 81–95). Wyd. Nauk. UAM.

Maliszewski, W.J. (2010). Komunikacja społeczna w szkole. Perspektywa jakości pracy szkoły i w szkole. In I. Nowosad, I. Mortag, & J. Ondráková (Eds.), Jakość życia i jakość szkoły. Wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły (p. 271). Oficyna Wydawnicza UZ.

Mehrabian, A. (1971). Silent Messages. Wadsworth Publishing 1971.

Okoń, W. (2001). Nowy słownik pedagogiczny. Żak.

Stankiewicz, J. (1999). Komunikowanie się w organizacji. Astrum.

Stoner, A.F., & Wankel, C. (1994). Kierowanie. PWE.

Wolska-Zogata, I. (2018). Psychologia społeczna w sytuacji zagrożenia. Wyd. UW.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2024.8.111-118
Data publikacji: 2024-12-13 13:06:57
Data złożenia artykułu: 2024-02-25 17:42:28


Statystyki


Widoczność abstraktów - 59
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 4

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2024 Emilia Ławecka

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.