Od sprawności i koordynacji do wrażliwości i empatii. Taniec towarzyski jako narzędzie harmonizowania rozwoju dzieci

Iwona Kopaczyńska

Streszczenie w języku polskim


Autorka wskazuje wielowymiarowość rozumienia harmonii w rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Przedstawia problematykę sprawności motorycznej, wrażliwości i empatii oraz tańca towarzyskiego jako narzędzia harmonizowania rozwoju dzieci. Przedstawia wyniki badań zrealizowanych w grupie trenerów pracujących z dziećmi uczącymi się tańca towarzyskiego. Analizując wyniki badań, wskazuje, że taniec towarzyski ze względu na swoją specyfikę oddziałuje na rozwój w różnych sferach: fizyczno-ruchowej, emocjonalnej, motywacyjnej, społecznej, poznawczej oraz w zakresie aktywności muzycznej i estetycznej. Relacje między różnymi sferami rozwojowymi stymulowane aktywnością taneczną mogą wspomagać harmonię w rozwoju dzieci.


Słowa kluczowe


harmonia w rozwoju; taniec towarzyski; sprawność; koordynacja; wrażliwość; empatia

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Bauer, J. (2008). Empatia. Co potrafią lustrzane neurony. PWN

Białecka-Pikul, M. (2002). Co dzieci wiedzą o umyśle i myśleniu. Wyd. UJ.

Blackmore, S. (2002). Maszyna memowa. Rebis.

Czyż, S. (2013). Nabywanie umiejętności ruchowych. Teoria i praktyka w zarysie. MWW Mirosław Matoga.

Gilewicz, Z. (1994). Teoria wychowania fizycznego. PWN.

Hannaford, C. (1995). Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł. Medyk.

Olechnowicz, H. (1969). Pierwsze kroki wśród ludzi. Nasza Księgarnia.

Przetacznik-Gierowska, M., & Tyszkowa M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne. PWN.

Przybysz, P. (2009). Wprowadzenie do części II. Poznanie społeczne: lustrzane neurony, automatyzmy a refleksje, rozpoznawanie umysłów. In A. Klawiter (Ed.), Formy aktywności umysłu. Ujęcia kognitywistyczne. Ewolucja i złożone struktury poznawcze (vol. 2, pp. 135–144). PWN.

Schaffer, R. (2006). Psychologia dziecka. PWN.

Tokarski, J. (Ed.). (1980). Słownik wyrazów obcych, PWN.

Tomaszewski, W. (1991). Człowiek tańczący. WSiP.

Turska, I. (1970). Taniec bawi i opowiada. PZWS.

Wieczysty, M. (1986). Tańczyć może każdy. PWN.

Wołoszynowa, L. (1986). Młodszy wiek szkolny. In M. Żebrowska (Ed.), Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży. PWN.

Zimbardo, P.G., & Ruch, F.L. (1988). Psychologia i Życie. PWN.

Żylińska, M. (2013). Neurodydaktyka. Nauczanie przyjazne mózgowi. Wyd. Nauk. UMK.

www1: https://sjp.pwn.pl/sjp/harmonia-I;2559977.html




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2024.8.169-180
Data publikacji: 2024-12-13 13:07:04
Data złożenia artykułu: 2024-04-15 16:43:57


Statystyki


Widoczność abstraktów - 16
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 1

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2024 Iwona Kopaczyńska

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.