Wartości pedagogiki J.J. Rousseau w kontekście kluczowych umiejętności współczesnej edukacji

Urszula Oszwa

Streszczenie w języku polskim


W opracowaniu podjęto próbę przeprowadzenia krytycznej analizy pedagogicznej myśli J.J. Rousseau zawartej w jego osiemnastowiecznej publikacji pt. Emil, czyli o wychowaniu. Przegląd cytatów, wskazówek, sugestii i założeń edukacyjnych został dokonany w zestawieniu z głównymi kierunkami kształcenia w XXI w. i najbardziej pożądanymi kompetencjami, dającymi młodemu pokoleniu dobry start do życia w globalnym świecie. Kompetencje te, znane jako 4C, obejmują: 1) myślenie krytyczne i rozwiązywanie problemów, 2) komunikację, 3) współpracę oraz 4) kreatywność i innowacyjność. Rezultaty analizy wskazują na inspiracyjną kompatybilność dwóch z nich z poglądami J.J. Rousseau, tj. myślenia krytycznego oraz kreatywności i innowacyjności. Dwie pozostałe umiejętności (tj. komunikacja i współpraca) nie były przez myśliciela doceniane. Niektóre pozostałe jego idee edukacyjne były kontrowersyjne, jak np. nauka czytania nie wcześniej niż w wieku 12 lat czy zniechęcanie przed zbyt wczesną nauką języka obcego.


Słowa kluczowe


Rousseau; edukacja; umiejętności kluczowe

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Baczko B. (1964), J.J. Rousseau: samotność i wspólnota. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Baczko B. (2009), J.J. Rousseau: samotność i wspólnota. Warszawa: Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria.

Dąbrowski M. (2008), Pozwólmy dzieciom myśleć. Warszawa: Wydawnictwo CKE.

Klus-Stańska D., Nowicka M. (2010), Sensy i bezsensy w edukacji wczesnoszkolnej. Gdańsk: Harmonia. Rousseau J.J. (1955), Emil, czyli o wychowaniu. Wrocław: Zakład im. Ossolińskich – Wydawnictwo PAN.

Spaemann R. (2011), J.J. Rousseau – człowiek czy obywatel. Dylemat nowożytności. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Van Roekel D. (2001), Preparing 21st century students for a global society. An educator’s guide to the “Four Cs”. New York: National Education Association.

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/962/WE z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (Dz.Urz. UE L 394/10).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2017.1.49
Data publikacji: 2018-01-15 08:16:57
Data złożenia artykułu: 2018-01-12 14:43:40


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1361
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 594

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2018 Urszula Oszwa

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.