W wirze historii – człowiek na tle wydarzeń przełomowych. Obraz protestów w 2020 r. we współczesnej literaturze białoruskiej na przykładzie wybranych opowiadań z tomu „Ператрус у музэі” Alhierda Bacharewicza

Katarzyna Anna Drozd-Urbańska

Streszczenie w języku polskim


Artykuł został poświęcony protestom po sfałszowanych wyborach prezydenckich na Białorusi w 2020 r. na przykładzie zbioru opowiadań Alhierda Bacharewicza Ператрус у музэі. W centrum badań znajdują się kreacje bohaterów, a także uwikłanie jednostki w historię. Bohaterowie dzielą się na dwie grupy: zwykłych ludzi, którzy mimo odczuwanego strachu zdecydowali się uczestniczyć w demonstracjach oraz ludzi zmagających się z trudem codziennej egzystencji,
którzy pomimo braku zaangażowania politycznego stają się przedmiotem zainteresowania przedstawicieli autorytarnej władzy. Wydany w 2023 r. zbiór opowiadań wprowadza do współczesnej
prozy białoruskiej nowy kierunek związany z protestami. Analizowany utwór nie był dotąd przedmiotem pogłębionej refleksji literaturoznawczej. Autor artykułu operuje tradycyjną analizą porównawczą, w której nadrzędnym kryterium było pozycjonowanie względem roli katofiara. Celem artykułu jest weryfikacja hipotezy, że bohaterami społecznych protestów byli zwykli ludzie, których do działania pchnęła niezgoda na jawne pogwałcenie wolności wyboru i brak możliwości decydowania o swym losie lub bestialstwo przedstawicieli władzy. W opowiadaniach odnajdujemy bohaterów wyrażających doświadczenie zarówno jednostkowe, jak i zbiorowe. Wykreowane postacie i ich perypetie są zatem literackim zapisem wydarzeń związanych z powyborczymi protestami, jak i codzienną egzystencją. Przeprowadzona analiza dowiodła, że w obrazie protestów szczególną uwagę poświęcono człowiekowi i roli historii w jego życiu. Wykreowani bohaterowie to zwykli ludzie, przedstawiciele różnych zawodów i warstw społecznych. Nie są to jednostki, których cechy charakteru wyróżniałyby na tle społeczeństwa. To przeciętne osoby nie potrafiące dalej akceptować działań władzy. W większości pozbawione przeszłości, ta bowiem wspominana jest marginalnie. Takie ujęcie pozwala uwypuklić rolę odbywających się wydarzeń
i wskazuje, że to one determinują życie człowieka.


Słowa kluczowe


Alhierd Bacharewicz; współczesna proza białoruska; protesty; Białoruś

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Aleksijewicz, Swiatłana. (2014). Czasy secondhand. Koniec czerwonego człowieka. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.

Baharèvìč, Alʹgerd. (2023). Peratrus u muzèì. Apavâdanʹnì. Ząbki: Knìgaǔka. [Бахарэвіч, Альгерд. (2023). Ператрус у музэі. Апавяданьні. Ząbki: Кнігаўка]. Białoruska migracja. Dokąd i dlaczego Białorusini wyjeżdżali w roku 2022. (22.01.2023). Pobrano z: https://belsat.eu/pl/news/22-01-2023-bialoruska-migracja-dokad-i-dlaczego-bialorusiniwyjezdzali-

w-roku-2022 (dostęp: 15.07.2023).

Chadanowicz, Andrej. (2021). Białoruski #kultprotest. Więź, 4, s. 63–76.

Chadanowicz, Andrej. (2023). Peršaâ knìga prozy ab pratèstah Belarusì: Baharèvìč, Peratrus u muzeì. [Хадановіч, Андрэй. (2023). Першая кніга прозы аб пратэстах Беларусі:

Бахарэвіч, Ператрус у музеі]. Pobrano z: https://www.youtube.com/watch?v=IlW4w1rwFqI-

&t=535s (dostęp: 14.07.2023).

Chadanowicz, Andrej. (2023). Poezja protestu i solidarności na Białorusi. Pobrano z: https://www.youtube.com/watch?v=UovOLXgG2nI (dostęp: 16.07.2023).

Drozd, Katarzyna. (2020). Kreacja bohaterów w powieści Jury Stankiewicza Kochać noc – prawo szczurów w kontekście przemian literackich przełomu XX i XXI wieku. W: Grzegorz Czerwiński, Ewa Pańkowska (red.). Między metafikcją a non-fiction. Podmiotowość w literaturze rosyjskiej

końca XX – początku XXI wieku / Между метафикцией и нон-фикшн.Субъективность в русской литературе конца XX – начала XXI века (s. 183–195). Białystok: Wydawnictwo

Uniwersytetu w Białymstoku.

Darczewska, Jolanta; Getka, Joanna. (2021). Na drodze do wolności. Białoruska partyzantka kulturowa w przestrzeni publicznej i Internecie. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu

Warszawskiego.

Genìûš, Larysa. (1993). Spovedzʹ. Mìnsk: Mastackaâ lìtaratura. [Геніюш, Ларыса. (1993). Споведзь. Мінск: Мастацкая літаратура].

Getka, Joanna. (2022). „Matki zmian” i „bojowniczki światła”. Kobieca twarz białoruskich protestów i kontrkultury. W: Joanna Getka, Iwona Krycka-Michnowska (red.), Herstoria. Autorki i bohaterki tekstów kultury (s. 133–151). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Gosk, Hanna. (2006). Opowieść (o) współczesnej postaci literackiej. Horyzonty Polonistyki, 10, s. 6–10.

Grahoǔskì, Sârgej. (2008). Zona maǔčannâ. Mìnsk: Mastackaâ lìatratura. [Грахоўскі, Сяргей. (2008). Зона маўчання. Мінск: Мастацкая ліатратура].

Kazanecki, Paweł. (2020). Białoruś 2020 – koniec epoki posowieckiej. Więź, 4, s. 67–81.

Klinau, Artur. (2022). Partyzancki model kultury białoruskiej. Więź, 1, s. 52–68.

Krzewińska, Barbara. (2022). Przyczyny, przebieg i implikacje protestów na Białorusi w latach 2020–2021. W: Dawid Kobylański, Ewelina Kurowicka-Roman, Rafał Stachyra (red.), Państwo

i bezpieczeństwo – wybrane zagadnienia (s. 73–96). Łódź: ArcheGraph Wydawnictwo Naukowe.

Marcìnovìč, Vìktar. (2014). Mova. Prosta stojce pobač: da vas padyducʹ. Mìnsk: Knìgazbor. [Марціновіч, Віктар. (2014). Мова. Проста стойце побач: да вас падыдуць. Мінск:

Кнігазбор].

Marmysh, Tatsiana. (2022). Folkloryzm w oporze społecznym: studium przypadku Białorusi 2020–2021. Studia Białorutenistyczne, 16, s. 67–84.

Nocuń, Małgorzata. (2020). Upadek wielkiego marzenia. Znak, 786, s. 52–57.

Prus, Justyna. (2020). Trzy światy białoruskiej rewolucji. Znak, 786, s. 44–51.

Radzik, Ryszard. (2022). Główne czynniki formowania się nowoczesnej wspólnoty białoruskiej (XIX–XXI w.). Kultura i społeczeństwo, 4, s. 113–158.

Raman Baharèvìča «Sabakì Èǔropy» ǔlady Belarusì pryznalì«èkstrèmìsckìm matèryâlam».

(2022). [Раман Бахарэвіча «Сабакі Эўропы» ўлады Беларусі прызналі «экстрэмісцкім матэрыялам». (2022).]. Pobrano z: https://www.svaboda.org/a/31856347.html (dostęp:

07.2023Rusiecka, Natalia. (2021). #EVAлюцыя беларускай пратэстнай паэзіі. Studia Białorutenistyczne, 15, s. 225–243.

Świerczek, Marek. (2022). Protesty powyborcze na Białorusi jako narzędzie technologii politycznych.Hipoteza robocza. Przegląd Bezpieczeństwa Wewnętrznego, 27, s. 13–42.

Zabaronenyâ knìgì ǔ Belarusì: èkstrèmìzm, «nâpravìlʹnaâ» lûboǔ ì «nebâspečnaâ» gìstoryâ. (2023). [Забароненыя кнігі ў Беларусі: экстрэмізм, «няправільная» любоў і «небяспечная» гісторыя. (2023)]. Pobrano z: https://hrodna.life/articles/zapreshhennye-knigi-belarusi/ (dostęp: 15.07.2023).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sb.2023.17.225-239
Data publikacji: 2024-02-01 14:35:52
Data złożenia artykułu: 2023-07-28 21:07:36


Statystyki


Widoczność abstraktów - 413
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2024 Katarzyna Anna Drozd-Urbańska

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.