Narodziny indywidualności z ducha białoruskości: trajektorie życia oraz koncepcyjne i emocjonalne matryce białoruskiego intelektualisty w powieści Wiktora Waltera „Urodzeni pod Saturnem”
Streszczenie w języku polskim
Artykuł poświęcono analizie powieści Wiktora Waltera Urodzeni pod Saturnem (Роджаныя пад Сатурнам), opisującej życie i dylematy ideologiczne białoruskich studentów w międzywojennej Pradze. Wybór przedmiotu badań jest nieprzypadkowy: analizowany utwór posiada wysoką wartość artystyczną, nie był dotąd badany, ponadto w literaturze nie ustalono roli, jaką odegrała Praga w historii rozwoju życia intelektualnego na Zachodniej Białorusi w latach 20. XX w. Utwór opisuje nie tylko świat wartości, jakimi żyła ówczesna młodzież inteligencka, ale także jej kondycję psychiczną. Urodzeni pod Saturnem pokazuje także, w jaki sposób studenci białoruscy rozumieli takie pojęcia, jak „ojczyzna” i „inteligencja”, jak wyobrażali sobie przyszłość oraz swoje powołanie. I to właśnie rekonstrukcja płaszczyzn semantycznej, egzystencjalnej, psychologicznej i społecznej była głównym celem badania. W utworze Urodzeni pod Saturnem autor nawiązuje do tradycji powieści polifonicznej (według terminologii Michała Bachtina), prezentującej koncepcje i teorie filozoficzne w wypowiedziach bohaterów. Dlatego też główną strategią badawczą zastosowaną w niniejszym artykule jest podejście łączące ze sobą historię idei oraz tzw. historię emocji. Przeprowadzone analizy doprowadziły do konstatacji, że tragedia Tuchowskiego, głównego bohatera powieści, jest także tragedią pierwszego pokolenia białoruskiej inteligencji. Pokolenie to musiało udźwignąć ciężar odkrywania własnej indywidualności w sytuacji zerwania związku z modelem tradycyjnym preferowanym przez zbiorowość, jak również wzięło na siebie obowiązek konfrontacji z: nową ideologią narodowo-społeczną, pogwałceniem historii oraz koniecznością określenia własnej roli w świecie.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
List of sources
G-be [T. Hryb]. (1919). Dwa hady rewalucyi. Hramadzianin, 17, 14.03.1919. Vilnia.
Gryb, Tamaš. (2017). Vybranae. Mìnsk: Knìgazbor. [Грыб, Тамаш. (2017). Выбранае. Мінск: Кнігазбор].
Masaryk, Tomáš Garrigue. (1926). Sebevražda hromadným jevem společenským moderní osvěty. Taken from: http://kramerius4.nkp.cz/search/i.jsp?pid=uuid:3d8065a0-26ad-11e4-8e0d-005056827e51 (accessed: 30. 07. 2018).
Mickiewicz, Adam. (1917). Pan Tadeusz. London and Toronto: M. Dent.
Mìckevìč, Adam. (1998). Pan Tadevuš, abo Apošni najezd u Litvie. Minsk: Biel. fond kuĺtury. [Міцкевіч, Адам. (1998). Пан Тадэвуш, або Апошні наезд у Літве. Мінск: Бел. Фонд культуры].
Valʹtar, Vìktar. (2009). Rodžanyâ pad Saturnam. In: Vìktar Valʹtar. Vybranyâ tvory. Mìnsk: Knìgazbor. [Вальтар, Віктaр. (2009). Роджаныя пад Сатурнам. У: Віктaр Вальтар. Выбраныя творы. Мінск: Кнігазбор].
References
Anderson, Benedict. (1991). Imagined communities: reflections on the origin and spread of nationalism. (Revised and extended. ed.). London: Verso. Bahtin, Mihail. (2015). Problemy poètiki Dostoevskogo. Sankt-Peterburg: Azbuka. [Бахтин, Михаил. (2015). Проблемы поэтики Достоевского. Санкт-Петербург: Азбука].
Baroǔka, Vanda. (2014). Raman ‘Rodžanyâ pad Saturnam’ Vìktara Valʹtara âk žanravastylëvy fenomen. Białorutenistyka Białostocka, 6, pp. 69–78. [Бароўка, Ванда. (2014). Раман “Роджаныя пад Сатурнам” Віктара Вальтара як жанравастылёвы феномен. Białorutenistyka Białostocka, 6, s. 69–78].
Buča, Andrej. (2012). Belaruskaâ dyâspara ǔ službovyh spravazdačah čèhaslavackìh naglâdnyh organaǔ (1920–1930-â gg.). In: Anatolij Salʹkov, Oleg Ânovskij (ed.). Rossijskie i slavânskie isledovaniâ: nauč. sb., vyp. 7 (pp. 297–310). Minsk: BGU. [Буча, Андрей. (2012). Беларуская дыяспара ў службовых справаздачах чэхаславацкіх наглядных органаў (1920–1930-я гг.). В: Анатолий Сальков, Олег Яновский (ред.) Российские и славянские иследования: науч. сб., вып. 7 (c. 297–310). Минск: БГУ].
Derrida, Jacques. (1967). De la grammatologie. Paris: Les Éditions de Minuit.
Kilias, Jarosław. (2013). Tomáš Garrigue Masaryk jako socjolog. Roczniki Historii Socjologii, 3, pp. 81–109.
Kolenovská, Daniela; Plavec, Michal. (2017). Běloruská emigrace v meziválečném Československu: Studie a dokumenty. Praha: Charles University in Prague, Karolinum Press.
Lovejoy, Arthur. (2006). The Great Chain of Being: A Study of the History of an Idea. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Paškevìč, Alesʹ. (2002). Belaruskaâ planìda Vìktara Valʹtara, Rodnae slova, 7, p. 28. [Пашкевіч, Алесь. (2002). Беларуская планіда Віктара Вальтара, Роднае слова, 7, с. 28].
Plamper, Ân; Šahadat, Šamma; Èli, Mark (ed.). (2010). Rossijskaâ imperiâ čuvstv: podhody k kulʹturnoj istorii èmocij. Cb. st. Moskva: Novoe literaturnoe obozrenie. [Плампер, Ян; Шахадат, Шамма; Эли, Марк (ред.). (2010). Российская империя чувств: подходы к культурной истории эмоций. Cб. ст. Москва: Новое литературное обозрение]. Plamper, Jan. (2012). Geschichte und Gefühl: Grundlagen der Emotionsgeschichte. München: Siedler Verlag.
Reddy, William. (2001). The Navigation of Feeling: A Framework for the History of Emotions. Cambridge: Cambridge University Press.
Rosenwein, Barbara. (2006). Emotional Communities in the Early Middle Ages. Ithaca, New York: Cornell University Press.
Ščur, Maks. (2011). Vìktar Valʹtar, alʹbo Samazabojčy tèrakt zapavolenaga dzeânʹnâ. Zapìsy Belaruskaga Ìnstytutu Navukì j Mastactva, 34, pp. 585–656. [Шчур, Макс. (2011). Віктар Вальтар, альбо Самазабойчы тэракт запаволенага дзеяньня. Запісы Беларускага Інстытуту Навукі й Мастацтва, 34, с. 585–656].
Zorin, Andrej. (2016). Poâvlenie geroâ: Iz istorii russkoj èmocionalʹnoj kulʹtury konca XVIII – načala XIX veka. Moskva: Novoe literaturnoe obozrenie. [Зорин, Андрей. (2016). Появление героя: Из истории русской эмоциональной культуры конца XVIII – начала XIX века. Москва: Новое литературное обозрение].
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sb.2019.13.209-247
Data publikacji: 2019-12-30 00:00:00
Data złożenia artykułu: 2018-10-05 09:52:59
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2020 Іван Новік
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.