Rumors, Gossips and Myths in the Environment of the Belarusian Emigration in Prague (1921–1939)
Abstract
Rumors, gossips and myths – information technology influencing mass consciousness. A significant difference is only in the fact that rumor and gossip are informal public information processes, whereas the myth is a conscious tool and object manipulation. In the historical specific context, rumors and gossips are specific cultural and communicative practices which are used both by individuals and groups, society and the state, and which contains both negative and positive aspects.
Keywords
Full Text:
PDF (Русский)References
Źródła:
Centralnyj gosudarstwiennyj archiw wysszych organow własti i uprawlenija Ukrainy w g. Kijewie (dalej – CGAVOVU Ukrainy), 3972, 1, 274. 2–5, 14.
Opracowania:
Buzina, Oleś. (2009). Wiernitie żenszczinam gariemy. Pobrano z: https://www. litmir. me/ br/?b=204841&p=3 (dostęp 29. 05. 2017).
Gorbatow, Dmitrij. (2012). Psichołogija słuchow i spletien. Sankt Pietierburg: Riecz.
Gorbatow, Dmitrij. (2009). Spletniczanije kak socyalno-psichołogiczeskij fienomien. Psichołogiczeskij żurnał, 30, s. 64–72.
Hryb, Tamasz. (2017). Wybranaje. Minsk: Knihazbor.
Jeremijiw, Mychajło. (1999). Z podebradśkych zarysiw. Widwidyny mytropołytom Andrejem Szeptyćkym Akademii. „Chronika-2000”. Ukrajinśkyj kulturołohicznyj almanach, s. 29–30, s. 211–213.
Kapferer, Żan-Noel. (2007). Briend nawsiegda: Sozdanije, razwitije, poddierżka cennosti Brienda. Moskwa: Wierszyna.
Korszuk, Uładzimir. (2006). Biełaruskaja sacyjalistycznaja hramada i prablemy nacyjanalnaj dziarżaunasci Biełarusi. Pracy histarycznaha fakulteta BDU: nawuk, 1, s. 32–39.
Kraluk, Petro. (2017). Marewo Rewoluciji. Ternopil: Nawczalna knyha – Bohdan. Serija „Ma-gistra vitae”.
Łosiew, Aleksiej (2009). Znak. Simwoł. Mif. Moskwa: Akadiemija RIF.
Łysiak-Rudnickij, Iwan. (2007). Mieżdu istorijej a politikoj. Moskwa- Sankt Pietierburg: Letnij sad „Bibliotieka ukrainskoj mysli”.
Maziepa, Issak. (2003). „Ukraina w ognie i burie riewolucyi”. 1917–1920. Kijew: Tiempora.
Mieszczeriakow, Boris, Zinczenko, Władimir. (2002). Bolszoj psichołogiczeskij słowar’. Moskwa: Spiektr.
Nariżnyj, Symon. (1942). Ukrajinśka emihracija. Kulturnaja pracia ukrajinśkoji emihraciji miż dwoma switowymy wijnamy. Cz. 1. Praha.
Russko-niemieckij awtorskij projekt. Słuchi w Rossii. Pobrano z: http://histsemee. ru/articles/44-sluhi-v-rossii-hh-v. html (dostęp 13. 03. 2016).
Szarkowśka, Ołena. (2014). „Dmytro Czyżewśkyj wważaw ukrajinśku literaturu ważływiszoju zahadkoju dla tych, chto z nym zustriczawsia” – 120 rokiw wid narodżennia wydatnoho ukrajincia. Pobrano z: http://gazeta. ua/articles/history_cizhevskij-zavzhdi-zalishavsya-zagadkoyu-dlya-tih-hto-z-nim… (dostęp 27. 05. 2017).
Taras, Anatolij. (2013). Kratkij kurs istorii Biełarusi IX–XXI wiekow. Pobrano z: http://www. e-reading. club/chapter. php/1039116/302/Taras_-_Kratkiy_kurs_istorii_Belarusi_IX-XXI_vekov. html (dostęp 27. 05. 2017).
Teliha, Ołena. (1999). „O kraju mij…”: Twory, dokumenty, biohraficznyj narys. Upor. prof. N. Myroneć. Kyjiw: Wydawnyctwo im. Ołeny Telihy.
Trus, Mikoła. (2013). Z archiwow Ludmiły Kraskowskaj. Belarusian Institute of Arts and Sciences. New York–Miensk.
Zubko, Olga. (w druku). Emigracyja – granica mirowozzrienij. „Kartina mira” praskich biełorusow (1921–1939). Matietriały Mieżdunarodnoj naucznoj konfieriencyi „Tradicyi duchownoj i matierialnoj kultury pograniczja”, Briest, 14–15 nojabria 2016 r.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sb.2017.11.93
Date of publication: 2018-03-21 08:34:35
Date of submission: 2017-09-04 09:59:49
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2017
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.