Swoboda wypowiedzi i wolność prasy w Republice Armenii i Rzeczypospolitej Polskiej w aspekcie prawnoporównawczym
Streszczenie w języku polskim
Swoboda wypowiedzi i wolność prasy stanowią gwarancję i podkreślenie demokratycznego charakteru państwa. Przekazywanie informacji i opinii jest warunkiem demokracji, która z istoty swojej wymaga zagwarantowania obywatelom możliwości uczestnictwa w sprawach publicznych. Możliwość zapoznania się z informacjami i opiniami ma podstawowe znaczenie dla pogłębienia wiedzy, wyostrzenia zmysłu krytycznego, ukształtowania własnych poglądów oraz dokonywania racjonalnych i świadomych wyborów. Aby dostęp do informacji i opinii funkcjonujących w obiegu publicznym był pełny, konieczne jest ich upublicznienie, a najlepiej robią to media i zatrudnieni w nich dziennikarze. Celem opracowania było porównanie konstytucyjnych rozwiązań prawnych w zakresie swobody wypowiedzi i wolności prasy oraz sposobu ich urzeczywistniania w praktyce w Republice Armenii i Rzeczypospolitej Polskiej.
Słowa kluczowe
Bibliografia
LITERATURE
Balasanyan G., Freedom of Information and Media Law in Armenia 2016, https://hetq.am/en/article/79755 [access: 28.12.2019].
Central Intelligence Agency, The world factbook: Armenia, www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/am.html [access: 28.12.2019].
Central Intelligence Agency, The world factbook: Poland, www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/pl.html [access: 28.12.2019].
Joint Message by the UN Secretary-General and the UNESCO Director-General for the 2013 Observance, 3 May 2013, www.un.org/sg/en/content/sg/statement/2013-05-02/joint-message-secretary-general-un-ban-ki-moon-and-ms-irina-bokova [access: 30.03.2019].
Lis W., Wolność prasy i innych środków społecznego przekazu jako zasada ustrojowa, „Studia Medioznawcze” 2012, nr 4.
Lis W., Wolność wypowiedzi gwarancją demokracji, „Studium Vilnense A” 2010, t. 7.
Reporters Without Borders, 2019 World Press Freedom Index, https://rsf.org/en/ranking# [access: 28.12.2019].
LEGAL ACTS
Constitution of the Republic of Armenia of 5 July 1995, www.parliament.am/parliament.php?id=constitution〈=eng [access: 28.12.2019].
Constitution of the Republic of Poland of 2 April 1997 (Journal of Laws 1997, No. 78, item 483 as amended).
CASE LAW
Judgement of the Constitutional Tribunal of 11 October 2006, P 3/06, LEX No. 210809.
Judgement of the Constitutional Tribunal of 30 October 2006, P 10/06, LEX No. 210825.
Judgement of the Constitutional Tribunal of 20 February 2007, P 1/06, LEX No. 245357.
Judgement of the Constitutional Tribunal of 9 November 2010, K 13/07, LEX No. 612153.
Judgement of the European Tribunal of Human Rights of 7 December 1976 in the case of Handyside vs The United Kingdom, Application No. 5493/72.
Judgement of the European Tribunal of Human Rights of 8 July 1986 in the case Lingens vs Austria, Application No. 8815/82.
Judgement of the European Tribunal of Human Rights of 23 April 1992 in the case of Castells vs Spain, Application No. 11798/85.
Judgement of the European Tribunal of Human Rights of 1 July 1997 in the case Oberschlick vs Austria, Application No. 20834/92.
Judgement of the European Tribunal of Human Rights of 20 May 1999 in the case Bladet Tromsø and Stensaas vs Norway, Application No. 21980/93.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sil.2020.29.1.145-159
Data publikacji: 2020-03-29 19:06:40
Data złożenia artykułu: 2020-01-23 20:32:47
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2020 Wojciech Lis
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.