Zdolność rejestrowa zapachowych znaków towarowych przed i po wprowadzeniu dyrektywy 2015/2436. Zmiana w praktyce czy jedynie w teorii?

Barbara Pietrzyk-Tobiasz

Streszczenie w języku polskim


Zapachy są niezwykłym sposobem komunikacji, który pozwala nie tylko na powstawanie w umysłach odbiorców określonych skojarzeń, lecz także na wywoływanie pewnych emocji. Z tego powodu są one wykorzystywane w strategiach marketingowych, a niekiedy stają się znakami towarowymi. Niestety, do czasu przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2436 z dnia 16 grudnia 2015 r. mającej na celu zbliżenie ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do znaków towarowych oznaczenia te były w zasadzie wyłączone z rejestracji. Powodem tego był brak możliwości spełnienia wymogu graficznej przedstawialności, rozumianego przez pryzmat kryteriów wypracowanych w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Jednakże na mocy wspomnianej dyrektywy wymóg ten został zniesiony i zastąpiony wymogiem tzw. zdolności przedstawieniowej oznaczenia. Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie znaków zapachowych z perspektywy zarówno marketingowej, jak i dopuszczalności ich rejestracji, a także dokonanie analizy praktyki rejestrowania tych oznaczeń w okresie przed i po przyjęciu dyrektywy 2015/2436.


Słowa kluczowe


zapachowy znak towarowy; zdolność rejestrowa; graficzna przedstawialność; dyrektywa 2015/2436

Pełny tekst:

PDF (English) PDF

Bibliografia


LITERATURE

Cook T., European Union Trademark Law, and Its Proposed Revison, “Journal of Intellectual Property Rights” 2013, vol. 18.

Czerniakowska E., Czy psychologia powinna mieć węch w nosie?, „Chowanna” 2012 (special volume).

Czerwicka M., Kumirska J., Stepanowski P., Spektrometria mas – uniwersalna technika analityczna, „Laboratorium. Przegląd Ogólnopolski” 2012, no. 5–6.

Doliński M.J., Smak oraz jego receptura jako przedmiot praw własności intelektualnej, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z Prawa Własności Intelektualnej” 2012, vol. 2.

Grzybowska-Brzezińska M., Rudzewicz A., Wpływ marketingu sensorycznego na decyzje konsumentów (znaczenie zmysłów), „Handel Wewnętrzny” 2013, vol. 6(347).

Hammersley M.F., The Smell of Success: Trade Dress Protection for Scent Marks, “Intellectual Property Law Review” 1998, vol. 2(105).

Hołda-Wydrzyńska A., Graficzne przedstawienie znaku towarowego, „Problemy Prawa Prywatnego Międzynarodowego” 2011, vol. 9.

Hultén B., Sensory marketing: The multi-sensory brand-experience concept, “European Business Review” 2011, vol. 23(3), DOI: https://doi.org/10.1108/09555341111130245.

Karapapa S., Registering scents as community trademarks, “The Trademark Reporter” 2010, vol. 100(6).

Karki S.M.M., Nontraditional Areas of Intellectual Property Protection: Colour, Sound, Taste, Smell, Shape, Slogan and Trade Dress, “Journal of Intellectual Property Rights” 2005, vol. 10(6).

Kępiński J., [in:] System Prawa Handlowego, vol. 3: Prawo własności przemysłowej, eds. E. Nowińska, K. Szczepanowska-Kozłowska, Warszawa 2015.

Kępiński J., Kępiński M., Jakie zmiany czekają prawo znaków towarowych w świetle dyrektywy 2015/2436?, [in:] Experientia docet. Księga jubileuszowa ofiarowana Pani Profesor Elżbiecie Traple, eds. P. Kostański, P. Podrecki, T. Targosz, Warszawa 2017.

Konikowska-Kuczyńska J., Admissibility of Unconventional Trade Marks Registration within the European Court of Justice Statements, „Studia Iuridica Lublinensia” 2020, vol. 29(4), DOI: https://doi.org/10.17951/sil.2020.29.4.117-133.

Kuczamer-Kłopotowska S., Sensoryczne oddziaływanie na klienta jako forma wspierania procesu komunikacji marketingowej, „Zarządzanie i Finanse. Journal of Management and Finance” 2014, vol. 12(2).

Kumar A., Protecting Smell Marks: Breaking Conventionality, “Journals of Intellectual Property Rights” 2016, vol. 21(3).

Lindstrom M., Buyology: How Everything We Believe About Why We Buy is Wrong, London 2009.

Matsukura H., Yoneda T., Ishida H., Smelling screen: Development and evaluation of an olfactory display system for presenting a virtual odor source, “IEEE Transactions on Visualization Computer Graphics” 2013, vol. 19(4), DOI: https://doi.org/10.1109/TVCG.2013.40.

Mischra N., Registration of Non-Traditional Trademarks, “Journal of Intellectual Property Rights” 2008, vol. 13.

Mordwiłko-Osajda, Znak towarowy. Bezwzględne przeszkody rejestracji, Warszawa 2009.

Morin C., Neuromarketing: The New Science of Consumer Behavior, “Society” 2011, vol. 48, DOI: https://doi.org/10.1007/s12115-010-9408-1.

Pepin R., L’affaire des chaussures Louboutin : est-il possible d’enregistrer une couleur comme marque de commerce?, “Les Cahiers de propriété intellectuelle” 2013, vol. 25(2).

Poole F.C., Poole K.S., Chromatography Today, Amsterdam 1991.

Potargowicz E., Węch – niedoceniany zmysł człowieka, „Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej” 2008, no. 62.

Reimer M.E., A semiotic analysis: Developing a new standard for scent marks, “Vanderbilt Journal of Entertainment and Technology Law” 2011–2012, vol. 14.

Röck F., Barsan N., Weimar U., Lozano J., Electronic Nose: Current Status and Future Trends, “Chemical Reviews” 2008, vol. 108(2), DOI: https://doi.org/10.1021/cr068121q.

Santos P.J., Horillo C.M., Classification of white wine aromas with an electronic nose, “Talanta” 2005, vol. 67(3), DOI: https://doi.org/10.1016/j.talanta.2005.03.015.

Smith A., Ciało, transl. H. Wasylkiewicz, Warszawa 1983.

Stasiak W., Czar aromamarketingu, „Marketing w Praktyce” 2005, no. 3.

Sztobryn K., Niekonwencjonalne znaki towarowe. Część 1 – zapach i smak, „Europejski Przegląd Sądowy” 2017, no. 10.

Tarczydło B., Scents and Elements of Aroma Marketing in Building of an Appropriate Brand Image, [in:] Knowledge – Economy – Society. Managing Organizations Concepts and Their Applications, eds. A. Jaki, B. Mikuła, Cracow 2014.

Terpstra V., International Marketing, Chicago 1987.

Torremans C.L.P., Trademark Law: Is Europe Moving Towards an Unduly Wide Approach for Anyone to Follow the Example?, “Journal of Intellectual Property Rights” 2005, vol. 10(2).

Turek P., Chmielewski J., Nos elektroniczny jako nowoczesne narzędzie w ocenie jakości wyrobów, „Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie 2006, no. 718.

Wetoszka D., Możliwość rejestracji koloru jako znaku towarowego na przykładzie spraw Tiffany’s, Louboutin oraz Milka, [in:] Prawo własności intelektualnej, ed. D. Wetoszka, Warszawa 2020.

Wojcieszko-Głuszko E., [in:] System Prawa Prywatnego, vol. 14B: Prawo własności przemysłowej, ed. R. Skubisz, Warszawa 2017.

Wrona K., Neuromarketing i jego rola w budowaniu marki, wprowadzaniu innowacji produktowych oraz w przekazach reklamowych, „Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych” 2014, vol. 11(1).

Ziółkowski M., Rodzaje znaków towarowych ze względu na ich percepcję zmysłami oraz przedstawialność w rejestrze, „Przegląd Prawa Handlowego” 2015, no. 1.

Ziółkowski M., Wymóg graficznej przedstawialności jako przesłanka zdolności ochronnej znaku towarowego w prawie unijnym – aktualne koncepcje oraz planowane zmiany, „Białostockie Studia Prawnicze” 2015, no. 19, DOI: https://doi.org/10.15290/bsp.2015.19.17.

NETOGRAPHY

EUIPO, Statistics in European Union Trade Marks 1996-01 to 2021-03 Evolution, https://euipo.europa.eu/tunnel-web/secure/webdav/guest/document_library/contentPdfs/about_euipo/the_office/statistics-of-european-union-trade-marks_en.pdf [access: 14.01.2021].

EUIPO, Trademark guidelines, Smell/olfactory and taste marks, https://guidelines.euipo.europa.eu/1004922/905837/trade-mark-guidelines/9-11-2-smell-olfactory-and-taste-marks [access: 20.01.2020].

Noto La Diega G., Non-conventional marks: The EU reform of trade marks, Brexit, and the Internet of Things, “Diritto Mercato Tecnologia” 2018, www.dimt.it/index.php/en/policy/104-news/16608-non-conventional-marks-the-eu-reform-of-trade-marks-brexit-and-the-internet-of-things [access: 20.01.2020].

OTHER SOURCES

Opinion of Advocate General R.-J. Colomer delivered on 6 November 2001 in case C-273/00, Ralf Sieckmann v. Deutsches Patent- und Markenamt, EU:C:2001:594.

LEGAL ACTS

Agreement on Trade-Related Aspects of Intellectual Property Rights (TRIPS) of 22 December 1994 (OJ EU L 336/214).

Council Regulation (EC) no. 40/94 of 20 December 1993 on the Community trade mark (OJ L 011/1, 14.01.1994).

Directive (EU) 2015/2436 of the European Parliament and of the Council of 16 December 2015 to approximate the laws of the Member States relating to trade marks (OJ EU L 336/1).

First Council Directive 89/104/EEC of 21 December 1988 to approximate the laws of the Member States relating to trade marks (OJ L 40/1, 11.02.1989).

Lanham (Trademark) Act (15 U.S.C.), 1946.

Regulation (EU) 2015/2424 of the European Parliament and of the Council of 16 December 2015 amending Council Regulation (EC) no. 207/2009 on the Community trade mark and Commission Regulation (EC) no. 2868/95 implementing Council Regulation (EC) no. 40/94 on the Community trade mark, and repealing Commission Regulation (EC) no. 2869/95 on the fees payable to the Office for Harmonization in the Internal Market (OJ EU L 341/21).

Regulation (EU) 2017/1001 of the European Parliament and of the Council of 14 June 2017 on the European Union trade mark (OJ EU L 154/1).

CASE LAW

Decision of the Second Board of Appeal of 11 February 1999 in case R 156/1998-2, www.copat.de/download/R0156_1998-2.pdf [access: 21.01.2020].

Judgement of the Court of Justice of 12 December 2002 in case C-273/00, Ralf Sieckmann v. Deutsches Patent und Markenamt, ECLI:EU:C:2002:748.

Judgement of the Court of 6 May 2003 in case C-104/01, Libertel Groep BV v. Benelux-Merkenbureau, ECLI:EU:C:2003:244.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sil.2021.30.2.319-337
Data publikacji: 2021-06-30 23:19:04
Data złożenia artykułu: 2020-07-17 18:47:52


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1247
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 0 PDF - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2021 Barbara Pietrzyk-Tobiasz

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.