Skutki prawne naruszenia terminów w postępowaniu legislacyjnym
Streszczenie w języku polskim
Celem artykułu jest przybliżenie problematyki związanej z terminami wyznaczonymi poszczególnym organom władzy publicznej (Sejm, Senat, Prezydent RP) na wykonanie określonych czynności w ramach postępowania legislacyjnego. Terminy te należy obliczać według reguł konwencjonalnych, a więc od początku dnia następnego po dniu, w którym nastąpiła czynność, z którą przepisy prawa wiążą rozpoczęcie terminu. Czynność będzie jednak skuteczna również wtedy, gdy zostanie wykonana w tym samym dniu, w którym nastąpiło wspomniane zdarzenie. Naruszenie terminu w postępowaniu ustawodawczym ma zasadnicze znaczenie dla ustawy, jako aktu normatywnego, w zakresie jej obowiązywania. Trybunał Konstytucyjny, w ramach kontroli konstytucyjności prawa, dokonuje także badania prawidłowości postępowania, w którym doszło do jego ustanowienia. Według najnowszego orzecznictwa TK naruszenie terminów minimalnych, wymaganych przy dokonywaniu poszczególnych czynności, które zostały określone jedynie w regulaminie Sejmu, może stanowić samodzielną podstawę do stwierdzenia niekonstytucyjności całej ustawy. Stanowisko to odbiega znacząco od dotychczasowego, ugruntowanego stanowiska w tym przedmiocie. Skutki naruszenia terminów postępowania ustawodawczego można rozważać również na płaszczyźnie uprawnień poszczególnych organów, w ramach konkretnego postępowania. Podpisanie ustawy przez Prezydenta, po upływie konstytucyjnego terminu, powinno zostać uznane jako prawnie skuteczne. Należy rozważyć dopuszczalność wydawania przez Trybunał Konstytucyjny wyroków zakresowych w sytuacjach naruszenia reguł poprawnej legislacji, prowadzących do pominięcia lub skrócenia vacatio legis.
Słowa kluczowe
Bibliografia
LITERATURE
Banaszak B., Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, Warszawa 2012.
Bosek L., Komentarz do art. 98 Konstytucji, teza 9, [in:] Konstytucja RP, vol. 2: Komentarz do art. 87–243, eds. M. Safjan, L. Bosek, Warszawa 2016.
Bosek L., Wild M., Kontrola konstytucyjności prawa. Komentarz praktyczny dla sędziów i pełnomocników procesowych, Warszawa 2014.
Chrzanowski D., Odrowąż-Sypniewski W., Analiza projektów ustaw wniesionych do Sejmu II kadencji, „Przegląd Sejmowy” 1998, no. 2.
Chrzanowski D., Odrowąż-Sypniewski W., Radziewicz P., Analiza projektów ustaw Sejmu III kadencji (20 października 1997 r. – 20 października 1998 r.), „Przegląd Sejmowy” 1999, no. 1.
Garlicki L., Komentarz do art. 98 Konstytucji, [in:] Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, ed. L. Garlicki, Warszawa 2000.
Garlicki L., Komentarz do art. 119 Konstytucji, [in:] Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, ed. L. Garlicki, Warszawa 2000.
Garlicki L., Komentarz do art. 123 Konstytucji, [in:] Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, ed. L. Garlicki, Warszawa 2000.
Gromek Z., Przebieg procedury ustawodawczej w Sejmie VIII kadencji – analiza ilościowa, „Przegląd Sejmowy” 2020, no. 4.
Kazalska O., Maśnicki J., Żuralska M., Analiza działalności ustawodawczej Sejmu VI kadencji, Warszawa 2012.
Kulik M., Przedawnienie karalności i przedawnienie wykonania kary w polskim prawie karnym, Warszawa 2014.
Leksykon prawa konstytucyjnego. 100 podstawowych pojęć, ed. A. Szmyt, Warszawa 2016.
Lipski J., Tymiński R., Analiza projektów ustaw wniesionych do Sejmu w toku całej IV kadencji, [in:] Ustawy 2001–2005. Sejm IV kadencji, ed. T. Muś, Warszawa 2006.
Nowikowski I., O regułach obliczania terminów w procesie karnym (kwestie wybrane), [in:] Teoretyczne i praktyczne problemy współczesnego prawa karnego. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Tadeuszowi Bojarskiemu, eds. A. Michalska-Warias, I. Nowikowski, J. Piórkowska-Flieger, Lublin 2011.
Orłowski R., Calculation of Time Limits Resulting from the Constitution of the Republic of Poland from April 2, 1997 (Selected Issues), „Przegląd Prawa Konstytucyjnego” 2019, no. 6.
Patyra S., Tryb pilny w teorii i praktyce procesu ustawodawczego pod rządami Konstytucji z 1997 r., „Przegląd Prawa Konstytucyjnego” 2011, no. 1.
Radajewski M., Wyjątki od zasady dyskontynuacji prac polskiego parlamentu, „Przegląd Prawa Konstytucyjnego” 2020, no. 2.
Safjan M., Skutki prawne orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego, „Państwo i Prawo” 2003, no. 3.
Sokołowski J., Poznański P., Struktura procesu legislacyjnego w analizie ilościowej, [in:] Wybrane aspekty funkcjonowania Sejmu w latach 1997–2007, eds. J. Sokołowski, P. Poznański, Kraków 2008.
Szmyt A., Uwagi na marginesie trybu pilnego, [in:] Regulamin Sejmu w ekspertyzach i opiniach Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu, Warszawa 2001.
Żuralska M., Brudnoch A., Dąbrowska K., Sierzputowska M., Analiza działalności ustawodawczej Sejmu VII kadencji, Warszawa 2017.
LEGAL ACTS
Act of 23 June 1999 on the Exercise of Legislative Initiative by Citizens (consolidated text Journal of Laws 2018, item 2120).
Act of 30 November 2016 on the Organization and Procedure of Proceedings Before the Constitutional Tribunal (consolidated text Journal of Laws 2019, item 2393).
Constitution of the Republic of Poland of 2 April 1997 (Journal of Laws 1997, no. 78, item 483 as amended).
Rules of Procedure of the Sejm of the Republic of Poland of 30 July 1992 (consolidated text M.P. 2019, item 1028 as amended).
Rules of Procedure of the Senate of 23 November 1990 (consolidated text M.P. 2018, item 846 as amended).
CASE LAW
Judgement of the Constitutional Tribunal of 24 February 1997, K 19/96.
Judgement of the Constitutional Tribunal of 7 July 2003, SK 38/01.
Judgement of the Constitutional Tribunal of 23 March 2006, K 4/06.
Judgement of the Constitutional Tribunal of 5 October 2017, Kp 4/15.
Judgement of the Constitutional Tribunal of 14 November 2018, Kp 1/18.
Judgement of the Constitutional Tribunal of 14 July 2020, Kp 1/19.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sil.2020.29.5.249-264
Data publikacji: 2020-12-31 13:58:04
Data złożenia artykułu: 2020-10-01 04:03:05
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2020 Robert Wojciech Orłowski
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.