Opodatkowanie influencerów korzystających z Instagrama
Streszczenie w języku polskim
W niniejszym artykule omówiono kwestie związane z opodatkowaniem influencerów korzystających z serwisu społecznościowego Instagram. Głównym celem było ustalenie sposobu, w jaki należy opodatkować dochody influencerów. Celem pośrednim dla osiągnięcia tego podstawowego celu było sporządzenie listy umów o współpracy pomiędzy specjalistami od marketingu a influencerami. Potwierdzono hipotezę o braku potrzeby uchwalania nowych norm prawa podatkowego dla prawidłowego opodatkowania dochodów influencerów, przynajmniej w krajach rozwiniętych. Wszystkie systemy prawne opodatkowują dochody influencerów. Trzeba zawsze koncentrować się na treści stosunku generującego dochód influencera, gdyż należy stosować zasadę pierwszeństwa treści nad formą. Należność podatkowa wynika jedynie z podstawy opodatkowania. Stawka podatku i inne elementy składowe podatku są takie same dla różnych rodzajów dochodu. Co do zasady rejestracja działalności gospodarczej jest dla influencera zawsze lepszym rozwiązaniem niż opodatkowanie dochodów z praw autorskich. Dochody z niezależnej działalności w oparciu o umowę o pracę lub dochody okazjonalne są dość rzadkie dla typowego influencera, a opodatkowanie w ten sposób nie jest w istocie korzystne. Nowatorski charakter przedstawionych badań polega na tym, że dotychczas w żadnych opublikowanych artykułach naukowych nie poruszono przedmiotowej tematyki. W opinii autora artykuł ma wartość poznawczą, zarówno naukową, jak i praktyczną.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
LITERATURE
Casaló L.V., Flavián C., Ibáñez-Sánchez S., Influencers on Instagram: Antecedents and Consequences of Opinion Leadership, “Journal of Business Research“ 2020, vol. 117(9), DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.07.005.
Cotter K., Playing the Visibility Game: How Digital Influencers and Algorithms Negotiate Influence on Instagram, “New Media and Society” 2019, vol. 21(4), DOI: https://doi.org/10.1177/1461444818815684.
De Veirman M., Cauberghe V., Hudders L., Marketing through Instagram Influencers: The Impact of Number of Followers and Product Divergence on Brand Attitude, “International Journal of Advertising” 2017, vol. 36(5), DOI: https://doi.org/10.1080/02650487.2017.1348035.
Kostikidis S., Influencer Income and Tax Treaties, “Bulletin for International Taxation” 2020, vol. 74(6).
Koukal P., Autorské právo, public domain a lidská práva, Brno 2019.
Kůdelíková K., Skrytá reklama na sociálních sítích – diplomová práce, Brno 2020.
Molenaar D., Grams H., Influencer Income and Tax Treaties, “Bulletin for International Taxation” 2020, vol. 74(9).
Petríková L., Závislá práca a pracovné právo – aktuálny stav, „Práce a mzdy“ 2019, vol. 14(7–8).
Radvan M., Taxation of Employment Income in the Czech Republic, “Kwartalnik Prawa Podatkowego” 2018, vol. 20(1).
Şekeroğlu S., Bilgin S., Influencer Marketing and Taxation of Influencer in Turkey, [in:] New Trends in Social Sciences, eds. H. Özüdoğru, T. Çetin, H. Kara, Klaipeda 2019.
NETOGRAPHY
Bern T., Social Media Trends Report: Key Insights From Q3 2020, www.socialbakers.com/blog/social-media-trends-report-q3-2020 [access: 19.04.2021].
Bern T., State of Influencer Marketing Report: Effects of Coronavirus, www.socialbakers.com/blog/influencer-marketing-report [access: 19.04.2021].
Droesch B., Instagram’s New Explore Ads Signal Potential Changes to Organic Reach, 9.07.2019, www.emarketer.com/content/instagrams-new-explore-ads-signal-potential-changes-to-organic-reach [access: 19.04.2021].
European Commission, Taxes in Europe Database, https://ec.europa.eu/taxation_customs/tedb/refineAdvSearch.html [access: 27.04.2021].
Facebook for Business, How Instagram Boosts Brands and Drives Sales, 6.02.2019, www.facebook.com/business/news/insights/how-instagram-boosts-brands-and-drives-sales [access: 19.04.2021].
Facebook for Business, How to Take Your Instagram Content to the Next Level, 14.02.2019, www.facebook.com/business/news/insights/how-to-take-your-instagram-content-to-the-next-level?ref=FBB_ConnectWithNewAudiences [access: 16.04.2021].
Ghatt J., Report: Top Brands Spent $255M on Influencers with Fake Engagement, 5.03.2020, https://jenebaspeaks.com/2020/03/report-top-brands-spent-255m-on-influencers-with-fake-engagement [access: 19.04.2021].
Hopper HW, Instagram Rich List 2020, 19.04.2021, www.hopperhq.com/blog/instagram-rich-list [access: 19.04.2021].
HubSpot, Instagram Engagement Report – What Your Company Needs to Know for 2020, 10.03.2021, https://cdn2.hubspot.net/hubfs/53/HubSpotMention_ebook_2020-FINAL-1.pdf [access: 19.04.2021].
Influencer Marketing Hub, The State of Influencer Marketing 2020: Benchmark Report, 14.02.2021, https://influencermarketinghub.com/influencer-marketing-benchmark-report-2020 [access: 19.04.2021].
Instagram, Instagram Branded Content. Facebook for Business, 26.04.2021, www.face-book.com/business/help/523975231703117?id=466037930669828 [access: 26.04.2021].
Iqbal M., Instagram Revenue and Usage Statistics (2021), 24.05.2021, www.businessofapps.com/data/instagram-statistics [access: 16.04.2021].
Kemp S., Digital 2020: October Global Statshot, 20.10.2020, https://datareportal.com/reports/digital-2020-october-global-statshot [access: 16.04.2021].
McClendon A., It’s estimated that Fashion Nova spent $40M on influencer marketing last year, 2.03.2020, https://twitter.com/faintflex/status/1234272114808696834?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1234272114808696834%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.complex.com%2Fstyle%2F2020%2F03%2Ffashion-nova-spent-40-million-dollars-influencer-marketing-2019 [access: 19.04.2021].
Mediakix, The Influencer Marketing Trends to Know for 2021, 17.04.2021, https://mediakix.com/influencer-marketing-resources/influencer-marketing-trends [access: 19.04.2021].
Radvan M., Czech Tax Law, Brno 2020, https://science.law.muni.cz/knihy/monografie/Radvan_Czech_Tax_Law.pdf [access: 27.04.2021].
Social Blade, Top 50 Instagram Business Accounts Sorted by Followers, https://socialblade.com/instagram/top/50 [access: 19.04.2021].
Takumi, Into the Mainstream: Influencer Marketing in Society, https://takumi.com/whitepaper2020 [access: 19.04.2021].
LEGAL ACTS
Council Directive (EU) 2016/1164 of 12 July 2016 laying down rules against tax avoidance practices that directly affect the functioning of the internal market (OJ EU L 193/1, 19/07/2016).
Directive 2005/29/EC of the European Parliament and of the Council of 11 May 2005 concerning unfair business-to-consumer commercial practices in the internal market and amending Council Directive 84/450/EEC, Directives 97/7/EC, 98/27/EC and 2002/65/EC of the European Parliament and of the Council and Regulation (EC) no. 2006/2004 of the European Parliament and of the Council (OJ EU L 149/22, 11.06.2005).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sil.2021.30.2.339-356
Data publikacji: 2021-06-30 23:19:05
Data złożenia artykułu: 2021-04-30 15:04:44
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2021 Michal Radvan
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.