Zasady działania samorządu terytorialnego w stanie klęski żywiołowej
Streszczenie w języku polskim
Stan klęski żywiołowej jako jeden ze stanów nadzwyczajnych bardzo często wymusza na administracji publicznej, w tym na samorządzie terytorialnym, podejmowanie działań ingerencyjnych, ograniczających sferę wolności i praw człowieka i obywatela. Kierownictwo w sprawach wynikających z wprowadzenia stanu klęski żywiołowej zostało powierzone organom jednoosobowym. W czasie stanu klęski żywiołowej działaniami, które są prowadzone w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia, kieruje organ wykonawczy gminy, o ile stan klęski żywiołowej wprowadzono tylko na obszarze gminy. Jeżeli jednak stan klęski żywiołowej wprowadzono na obszarze więcej niż jednej gminy w ramach danego powiatu, to organem kierowniczym jest starosta. Powierzenie kompetencji kierowniczych organowi monokratycznemu pozwala na szybsze podejmowanie decyzji, a czas z punktu widzenia skutków klęski żywiołowej ma podstawowe znaczenie. Organ kolegialny, ze względu na sformalizowany sposób podejmowania decyzji, nie mógłby adekwatnie reagować na zagrożenie, które cechuje dynamika.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
LITERATURE
Banaszak B., Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, Warszawa 2009.
Bukowski Z., Aktualna struktura organizacyjna samorządu terytorialnego w Polsce – czy czas na zmiany?, [in:] Samorząd terytorialny w Polsce i w Niemczech, eds. M.E. Geis, G. Grabarczyk, J. Kostrubiec, J. Paśnik, T.I. Schmidt, Warszawa 2015.
Czuryk M., Podstawy prawne bezpieczeństwa narodowego w stanie kryzysu i wojny, “Roczniki Nauk Społecznych” 2013, no. 3.
Czuryk M., Zadania organów jednostek samorządu terytorialnego w stanie klęski żywiołowej, “Zeszyty Naukowe AON” 2009, no. 3.
Hoffman I., Balázs I., Administrative Law in the Time of Corona(virus): Resiliency of the Hungarian Administrative Law?, “Studia Iuridica Lublinensia” 2021, vol. 30(1), DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sil.2021.30.1.103-119.
Karpiuk M., Działanie organów administracji publicznej w czasie stanów nadzwyczajnych, “Studia Prawnicze i Administracyjne” 2015, no. 4.
Karpiuk M., Kształtowanie się instytucji stanów nadzwyczajnych w Polsce, Warszawa 2013.
Karpiuk M., Miejsce samorządu terytorialnego w przestrzeni bezpieczeństwa narodowego, Warszawa 2014.
Karpiuk M., Miejsce samorządu terytorialnego w przestrzeni publicznej, “Administracja i Zarządzanie” 2008, no. 6.
Karpiuk M., Ograniczenie wolności uzewnętrzniania wyznania ze względu na bezpieczeństwo państwa i porządek publiczny, “Przegląd Prawa Wyznaniowego” 2017, no. 9.
Karpiuk M., Samorząd terytorialny a państwo. Prawne instrumenty nadzoru nad samorządem gminnym, Lublin 2008.
Karpiuk M., The Local Government’s Position in the Polish Cybersecurity System, “Lex localis – Journal of Local Self-Government” 2021, vol. 19(3), DOI: https://doi.org/10.4335/19.3.609-620(2021).
Karpiuk M., The Organisation of the National System of Cybersecurity: Selected Issues, “Studia Iuridica Lublinensia” 2021, vol. 30(2), DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sil.2021.30.2.233-244.
Karpiuk M., Zasady działania samorządu lokalnego w czasie stanu klęski żywiołowej, “Annales UMCS sectio G (Ius)” 2014, no. 2.
Karpiuk M., Kostrubiec J., Rechtsstatus der territorialen Selbstverwaltung in Polen, Olsztyn 2017.
Karpiuk M., Włodek T., Wygaśnięcie mandatu wójta na skutek skazania na karę grzywny za niedopełnienie obowiązków z zakresu zarządzania kryzysowego. Glosa do wyroku Sądu Rejonowego w P. z dnia 18 kwietnia 2019 r. (II K 1164/14), “Studia Iuridica Lublinensia” 2020, vol. 29(1), DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sil.2020.29.1.273-290.
Kostrubiec J., Status of a Voivodship Governor as an Authority Responsible for the Matters of Security and Public Order, “Barometr Regionalny. Analizy i Prognozy” 2018, vol. 16(5).
Kostrubiec J., The Role of Public Order Regulations as Acts of Local Law in the Performance of Tasks in the Field of Public Security by Local Self-government in Poland, “Lex localis – Journal of Local Self-Government” 2021, vol. 19(1), DOI: https://doi.org/10.4335/19.1.111-129(2021).
Local Self-Government in Europe, eds. B. Brezovnik, I. Hoffman, J. Kostrubiec, Maribor 2021, DOI: https://doi.org/10.4335/978-961-7124-00-2.
Sikora K., Komentarz do art. 232, [in:] Obronność, bezpieczeństwo i porządek publiczny. Komentarz do wybranych przepisów Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, eds. M. Karpiuk, P. Sobczyk, Olsztyn 2018.
Stelmasiak J., Stany nadzwyczajne, [in:] Publicznoprawne podstawy bezpieczeństwa wewnętrznego, ed. M. Zdyb, Warszawa 2014.
Winczorek P., Komentarz do Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku, Warszawa 2008.
LEGAL ACTS
Act of 14 June 1960 – Code of Administrative Procedure (consolidated text, Journal of Laws 2020, item 256, as amended).
Act of 5 June 1998 on district self-government (consolidated text, Journal of Laws 2019, item 511).
Act of 18 April 2002 on the state of natural disaster (consolidated text, Journal of Laws 2017, item 1897, as amended).
Constitution of the Republic of Poland of 2 April 1997 (Journal of Laws 1997, no. 78, item 483, as amended).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sil.2021.30.4.111-124
Data publikacji: 2021-10-13 00:45:25
Data złożenia artykułu: 2021-05-20 23:22:12
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2021 Małgorzata Czuryk
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.