Opozycja parlamentarna a kwestie przemian demokratycznych – Europa Środkowa i Wschodnia

Vitalii Kovalchuk, Iryna Sofinska

Streszczenie w języku polskim


Wybory demokratyczne wyłaniają zwycięzców i przegranych. Co zrozumiałe, zwycięzcy tworzą rząd (koalicję rządzącą), a przegrani – opozycję. W artykule przedstawiono ramy do porównywania uprawnień do kształtowania polityki przez opozycję parlamentarną w demokracjach parlamentarnych Europy Środkowo-Wschodniej (Czechy, Węgry, Litwa, Polska, Ukraina). W 2022 r. demokracja wymaga partii opozycyjnej z perspektywą (odzyskania większości) w parlamencie. Uprawnienie opozycji parlamentarnej do przeciwstawiania się rządowi utworzonemu przez rządzącą większość jest fundamentalną cechą demokracji liberalnej. Realizacja wartości konstytucyjnych (demokracji, rządów prawa itp.) w państwach Europy Środkowo-Wschodniej pokazuje rzeczywisty poziom rozczłonkowania, polaryzacji, a nawet kartelizacji opozycji. Lista Rule of Law Index 2021 wyraźnie wskazuje, że wśród badanych państw Europy Środkowo-Wschodniej Litwa zajmuje 18. miejsce, Czechy – 22., Polska – 36., Węgry – 69., a Ukraina – 74. Wskaźnik praworządności dotyczy ograniczeń władzy rządu, braku korupcji, przejrzystości działań władzy oraz innych spraw związanych z misją opozycji parlamentarnej. Dystans (nie tylko ideologiczny) pomiędzy rządzącą większością a opozycją parlamentarną polega na zdolności do utworzenia rządu, uczestnictwie w kreowaniu polityki, kontrolowaniu strategii czy polityki rządowej (populistycznej).


Słowa kluczowe


opozycja parlamentarna; stosunki rząd–opozycja; parlament; kreowanie polityki

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


LITERATURE

Blondel J., Political Opposition in the Contemporary World, “Government and Opposition” 1997, vol. 32(4), DOI: https://doi.org/10.1111/j.1477-7053.1997.tb00441.x.

Dahl R.A., Patterns of Opposition, [in:] Political Oppositions in Western Democracies, ed. R.A. Dahl, New Haven–London 1966.

Demirkaya B., What Is Opposition Good For?, “Journal of Theoretical Politics” 2019, vol. 31(2), DOI: https://doi.org/10.1177/0951629819833192.

Holmes S., Sunstein C.R., The Politics of Constitutional Revision in Eastern Europe, [in:] Responding to Imperfection: The Theory and Practice of Constitutional Amendment, ed. S. Levinson, Princeton 1995, DOI: https://doi.org/10.1515/9781400821631.275.

Kugler J., Feng Y., Explaining and Modeling Democratic Transitions, “Journal of Conflict Resolution” 1999, vol. 43(2), DOI: https://doi.org/10.1177/0022002799043002001.

Louwerse T., Otjes S., How Populists Wage Opposition: Parliamentary Opposition Behaviour and Populism in the Netherlands, “Political Studies” 2019, vol. 67(2), DOI: https://doi.org/10.1177/0032321718774717.

Maeda K., Determinants of Opposition Fragmentation: Parliamentary Rules and Opposition Strategies, “Party Politics” 2015, vol. 21(5), DOI: https://doi.org/10.1177/1354068813509512.

Roberts A., The Politics of Constitutional Amendment in Postcommunist Europe, “Constitutional Political Economy” 2009, vol. 20(2), DOI: https://doi.org/10.1007/s10602-008-9059-z.

Rose R., Mishler W., Haerpfer С., Democracy and Its Alternatives: Understanding Post-Communist Societies, Baltimore 1998.

Rosenfeld M., András Sajó A. (eds.), The Oxford Handbook of Comparative Constitutional Law, Oxford 2012.

Waldron-Moore P., Eastern Europe at the Crossroads of Democratic Transition: Evaluating Support for Democratic Institutions, Satisfaction with Democratic Government, and Consolidation of Democratic Regimes, “Comparative Political Studies” 1999, vol. 32(1), DOI: https://doi.org/10.1177/0010414099032001002.

Whitaker R., Martin S., Divide to Conquer? Strategic Parliamentary Opposition and Coalition Government, “Party Politics” 2021, vol. 28(6), DOI: https://doi.org/10.1177/13540688211042859.

ONLINE SOURCES

Council of Europe, Parameters on the Relationship between the Parliamentary Majority and the Opposition in a Democracy: a checklist, adopted by the Venice Commission at its 119th Plenary Session (Venice, 21–22 June 2019) and endorsed by the Committee of Ministers on 5 February 2020, Opinion no. 845/2016, 24 June 2019, https://www.venice.coe.int/webforms/documents/?pdf=CDL-AD(2019)015-e (access: 10.12.2022).

Venice Commission, Draft law on the parliamentary opposition in Ukraine, Opinion no. 422/2007, 8 February 2007, https://www.venice.coe.int/webforms/documents/default.aspx?pdffile=CDL(2007)006-e (access: 10.12.2022).

Venice Commission, Report on the Role of the Opposition in a Democratic Parliament, Strasbourg, 15 November 2010, https://www.venice.coe.int/webforms/documents/default.aspx?pdffile=CDL-AD(2010)025-e (access: 10.12.2022).

LEGAL ACTS

Constitution of Lithuania, 25 October 1992, https://www.constituteproject.org/constitution/Lithuania_2019?lang=en (access: 10.12.2022).

Constitution of the Czech Republic, 16 December 1992, https://www.psp.cz/en/docs/laws/1993/1.html (access: 10.12.2022).

Constitution of the Republic of Poland, 2 April 1997, https://www.sejm.gov.pl/prawo/konst/angielski/kon1.htm (access: 10.12.2022).

Constitution of Ukraine, 28 June 1996, https://www.refworld.org/pdfid/44a280124.pdf (access: 10.12.2022).

Seimas of the Republic of Lithuania, Statute, 17 February 1994 No. I-399, https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/e495a6e2b60611e5be9bf78e07ed6470 (access: 10.12.2022).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sil.2022.31.5.219-231
Data publikacji: 2022-12-30 20:25:54
Data złożenia artykułu: 2022-02-27 16:23:50


Statystyki


Widoczność abstraktów - 991
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2022 Vitalii Kovalchuk, Iryna Sofinska

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.