Przesłanki uzyskiwania stopni i tytułów naukowych w Polsce a współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym
Streszczenie w języku polskim
Stopnie i tytuły naukowe odgrywają bardzo ważną rolę w funkcjonowaniu sektora szkolnictwa wyższego i nauki. Jednakże w czasie, gdy tak istotna jest współpraca akademii z otoczeniem społeczno-gospodarczym, pojawia się pytanie, czy przesłanki nadawania stopni i tytułów naukowych stanowią zachętę do nawiązywania takiej współpracy oraz czy karierę naukową poza instytucjami sektora akademickiego (np. w przedsiębiorstwach) czynią tak samo atrakcyjną (w kontekście stopni naukowych), jak ta prowadzona w uczelniach czy instytutach badawczych. Celem artykułu jest ustalenie, czy przesłanki uzyskiwania w Polsce stopni i tytułów naukowych sprzyjają rozwijaniu współpracy sektora akademickiego z otoczeniem społeczno-gospodarczym, a także czy czynią pracę naukową prowadzoną we współpracy z otoczeniem albo wręcz poza sektorem akademickim tak samo wartościową z punktu widzenia możliwości uzyskiwania stopni i tytułów naukowych, czy może wręcz przeciwnie – służą celom wyłącznie ściśle rozumianego sektora akademickiego. W pracy wykorzystano metodę dogmatycznoprawną. W efekcie przeprowadzonych analiz ustalono, że w polskim porządku prawnym powiązanie przesłanek nadawania stopni naukowych z szeroko rozumianą współpracą z otoczeniem społeczno-gospodarczym ma miejsce, ale nie ma charakteru równomiernego w przypadku każdego z istniejących stopni i tytułów naukowych.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
LITERATURE
Adamus R., Wolność wyboru rodzaju działalności naukowej a przesłanki ustawowe uzyskania tytułu naukowego profesora, “Roczniki Administracji i Prawa” 2022, vol. 22(2), DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0016.0950.
Bao Y., Kehm B.M., Ma Y., From Product to Process: The Reform of Doctoral Education in Europe and China, “Studies in Higher Education” 2018, vol. 43(3), DOI: https://doi.org/10.1080/03075079.2016.1182481.
Baran K.W. (ed.), Akademickie prawo zatrudnienia. Komentarz, Warszawa 2020.
Borrell-Damian L., Brown T., Dearing A., Font J., Collaborative Doctoral Education: University-Industry Partnerships for Enhancing Knowledge Exchange, “Higher Education Policy” 2010, vol. 23, DOI: https://doi.org/10.1057/hep.2010.20.
Bourner T., Bowden R., Laing S., Professional Doctorates in England, “Studies in Higher Education” 2001, vol. 26(1), DOI: https://doi.org/10.1080/03075070124819.
Cardoso S., Santos S., Diogo S., Soares D., Carvalho T., The Transformation of Doctoral Education: A Systematic Literature Review, “Higher Education” 2022, vol. 84, DOI: https://doi.org/10.1007/s10734-021-00805-5.
Cardoso S., Tavares O., Sin C., Can You Judge a Book by Its Covers? Industrial Doctorates in Portugal, “Higher Education, Skills and Work-Based Learning” 2019, vol. 9(3), DOI: https://doi.org/10.1108/HESWBL-05-2018-0056.
Dokowicz M., [in:] Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz, ed. J. Woźnicki, Warszawa 2019.
Fenge L., Professionals Doctorates – a Better Route for Researching Professionals?, “Social Work Education” 2009, vol. 28(2), DOI: https://doi.org/10.1080/02615470701865733.
Izdebski H., Zieliński J.M., Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz, Warszawa 2019.
Jakubowski A. (ed.), Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz, Warszawa 2023.
Jones M., Contemporary Trends in Professional Doctorates, “Studies in Higher Education” 2018, vol. 43(5), DOI: https://doi.org/10.1080/03075079.2018.1438095.
Kała D., Ogólne przesłanki nadania stopnia doktora habilitowanego, “Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 2021, vol. 83(1), DOI: https://doi.org/10.14746/rpeis.2021.83.1.17.
Kała D., Szczegółowe przesłanki nadania stopnia doktora habilitowanego, “Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 2022, vol. 84(3), DOI: https://doi.org/10.14746/rpeis.2022.84.3.03.
Kierznowski Ł., Stopnie naukowe i stopnie w zakresie sztuki. Komentarz, Warszawa 2021.
Kwiek M., Doctoral Education and the Doctoral Faculty Supervision in Poland, [in:] The Making of Doctoral Supervisors: International Case Studies of Practice, eds. S. Taylor, M. Kiley, K.A. Holley, London 2021.
Lee A., Brennan M., Green B., Re-imagining Doctoral Education: Professional Doctorates and Beyond, “Higher Education Research & Development” 2009, vol. 28(3), DOI: https://doi.org/10.1080/07294360902839883.
Pokorny P., Waszkiewicz P., [in:] Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz, ed. A. Jakubowski, Warszawa 2023.
Radajewski M., Nadawanie stopnia doktora habilitowanego w świetle Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, “Studia Prawno-Ekonomiczne” 2020, vol. 114, DOI: https://doi.org/10.26485/SPE/2020/114/4.
Santos P., Veloso L., Urze P., Students Matter: The Role of Doctoral Students in University-Industry Collaborations, “Higher Education Research & Development” 2021, vol. 40(7), DOI: https://doi.org/10.1080/07294360.2020.1814702.
Sarrico C., The Expansion of Doctoral Education and the Changing Nature and Purpose of the Doctorate, “Higher Education” 2022, vol. 84, DOI: https://doi.org/10.1007/s10734-022-00946-1.
Sieniuć M., Nadanie tytułu naukowego profesora. Kilka refleksji na tle regulacji zawartych w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, “Białostockie Studia Prawnicze” 2020, vol. 25(4), DOI: https://doi.org/10.15290/bsp.2020.25.04.10.
Ślebzak K., Przesłanki nadawania stopnia doktora, doktora habilitowanego oraz tytułu profesora a model awansów naukowych w świetle ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, “Nauka” 2020, no. 2, DOI: https://dx.doi.org/10.24425/nauka.2020.132633.
Wildy H., Peden S., Chan K., The Rise of Professional Doctorates: Case Studies of the Doctorate in Education in China, Iceland and Australia, “Studies in Higher Education” 2015, vol. 40(5), DOI: https://doi.org/10.1080/03075079.2013.842968.
Wojtczak K., Tytuł profesora w postępowaniu przed Radą Doskonałości Naukowej, “Studia Prawa Publicznego” 2021, no. 2, DOI: https://doi.org/10.14746/spp.2021.2.34.1.
Woźnicki J. (ed.), Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz, Warszawa 2019.
Yang H., Jeffrey R., Industrial Doctorate: A Case Study of Doctor of Engineering in the United Kingdom, 2021, DOI: https://doi.org/10.1109/TALE52509.2021.9678565.
Zusman A., Changing Degrees: Creation and Growth of New Kinds of Professional Doctorates, “Journal of Higher Education” 2017, vol. 88(1), DOI: https://doi.org/10.1080/00221546.2016.1243941.
ONLINE SOURCES
Melloe-Bourne R., Robinson C., Metcalfe J., Provision of Professional Doctorates in English HE Institutions, 2016, https://research.edgehill.ac.uk/en/publications/provision-of-professional-doctorates-in-english-he-institutions (access: 19.8.2024).
Urponen M., Doctoral Education for the Future – Drivers and Needs for Development, 28.8.2019, https://eua-cde.org/the-doctoral-debate/123:doctoraleducation-for-the-future-%E2%80%94-drivers-and-needs-for-development.html (access: 19.8.2024).
LEGAL ACTS
Act of 20 July 2018 – Law on Higher Education and Science (Journal of Laws 2018, item 1668, as amended).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sil.2024.33.3.99-110
Data publikacji: 2024-09-27 21:28:09
Data złożenia artykułu: 2023-07-04 19:42:26
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2024 Łukasz Kierznowski
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.