Etyczna etiologia konstytucjonalizmu jako wyraz kultury bezpieczeństwa

Krzysztof Drabik, Juliusz Piwowarski

Streszczenie w języku polskim


Podstawą funkcjonowania grup społecznych są zasady moralne wypracowane w toku kształtowania się form relacji międzyludzkich w systemach życia zbiorowego. Często owe pryncypia etyczno-obyczajowe miały formę prawa niepisanego, aczkolwiek głęboko zakorzenionego w świadomości jednostkowej i społecznej, pełniącego adekwatną funkcję regulacyjną w danym systemie społecznym. Warta uzasadnienia jest następująca teza: Moralność to zjawisko społeczne, stanowiące genezę fenomenu prawa. Konstytucjonalizm jako społeczno-kulturowy dorobek nie jest tworem akcydentalnym, a raczej efektem wiekowego procesu kształtowania się kultury, form relacji społecznych, obyczajowości, przede wszystkim zaś kultury bezpieczeństwa. Konstytucjonalizmu nie można rozpatrywać w oderwaniu od kontekstu historycznego i kulturowego (moralnego). Należy przyjąć, że ów dorobek społeczno-kulturowy, zmaterializowany w formie jurydycznej, jest kwintesencją kształtowania się (dojrzewania) modelu stosunków społecznych wprzęgniętych w strukturę państwa demokratycznego. Wobec powyższego zdaniem autorów trudno sfalsyfikować tezę, że idea konstytucjonalizmu i reprezentujące ją instytucje stanowią ważny filar kultury bezpieczeństwa.


Słowa kluczowe


prawo; konstytucjonalizm; moralność; etyka; kodeks etyczny; kultura bezpieczeństwa

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Arystoteles, Polityka, Warszawa 2001.

Bator W., Myśl starożytnego Egiptu, Kraków 1993.

Bryk A., Konstytucjonalizm. Od starożytnego Izraela do liberalizmu amerykańskiego, Kraków 2013.

Cieślarczyk M., Teoretyczne i metodologiczne podstawy badania problemów bezpieczeństwa i obronności państwa, Siedlce 2011.

Czuryk M., Restrictions on the Exercising of Human and Civil Rights and Freedoms Due to Cybersecurity Issues, “Studia Iuridica Lublinensia” 2022, vol. 31(3), DOI: https://dx.doi.org/10.17951/sil.2022.31.3.31-43.

Guastini R., Lezioni di teoria del diritto e dello stato, Torino 2006.

Höffe O., Immanuel Kant, Warszawa 2003.

Jameson F., The Cultural Turn: Selected Writings on the Postmodern 1983–1998, London–New York 1998.

Jamróz L., Ewolucja konstytucjonalizmu francuskiego (1789–1958). Rola republikańskiej tradycji konstytucyjnej, Białystok 2019.

Karpiuk M., The Provision of Safety in Water Areas: Legal Issues, “Studia Iuridica Lublinensia” 2022, vol. 31(1), DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sil.2022.31.1.79-92.

Karpiuk M., Kostrubiec J., Provincial Governor as a Body Responsible for Combating State Security Threats, “Studia Iuridica Lublinensia” 2024, vol. 33(1), DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sil.2024.33.1.107-122.

Koneczny F., O wielości cywilizacji, Warszawa 2015.

Linton R., The Cultural Background of Personality, New York 1945.

Ławniczak A., Geneza konstytucji, Wrocław 2015.

Pitkin H., The Idea of a Constitution, “Journal of Legal Education” 1987, vol. 37(2).

Piwowarski J., Samodoskonalenie i bezpieczeństwo w samurajskim kodeksie Bushido, Kraków 2011.

Piwowarski J., Transdyscyplinarna istota kultury bezpieczeństwa narodowego, Słupsk 2016.

Santiago N.C., The Constitution of Deliberative Democracy, New Haven–London 1996.

Sulikowski A., Konstytucjonalizm a nowoczesność. Dyskurs konstytucyjny wobec triumfu i kryzysu moderny, Wrocław 2012.

Weber M., Szkice z socjologii religii, Warszawa 1984.

Witort J., Zarysy prawa pierwotnego, Warszawa 1899.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sil.2024.33.3.31-42
Data publikacji: 2024-09-27 21:28:00
Data złożenia artykułu: 2024-05-15 13:12:10


Statystyki


Widoczność abstraktów - 267
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2024 Krzysztof Drabik, Juliusz Piwowarski

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.