Przewodniczący Rady Europejskiej a inne formaty unijnej prezydencji: (nie)konstruktywna niejednoznaczność kompetencyjna

Aleksandra Szczerba-Zawada

Streszczenie w języku polskim


Prezydencja Unii Europejskiej, rozumiana jako zinstytucjonalizowana procedura kierowania Unią Europejską, uległa przeobrażeniu wraz z wejściem w życie Traktatu z Lizbony, który nadał jej hybrydalny charakter. W wyniku wprowadzonych zmian unijne przewodnictwo sprawowane jest dwutorowo – przez państwa członkowskie w ramach rotacji oraz w wymiarze kadencyjnym, w którym przewodniczenie określonym instytucjom powierza się wybieranemu na określoną kadencję substratowi osobowemu danej instytucji. Przy czym wyraźnemu poszerzeniu uległ po Traktacie z Lizbony mechanizm kadencyjnej prezydencji, obejmujący obecnie także Radę do Spraw Zagranicznych i Radę Europejską.

Zinstytucjonalizowane przewodnictwo w Radzie Europejskiej, restrukturyzując przestrzeń organizacyjną dotychczasowej prezydencji UE, niewątpliwie zmieniło równowagę instytucjonalną całego systemu. Wprowadzone modyfikacje uzasadniają podjętą próbę analizy implikacji przyjętych rozwiązań, bazującą na identyfikacji potencjału relacyjnego przewodniczącego Rady Europejskiej jako ośrodka przewodnictwa w postlizbońskim systemie prezydencji Unii Europejskiej.


Słowa kluczowe


prezydencja Unii Europejskiej; przewodniczący Rady Europejskiej; wysoki przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa; przewodniczący Komisji Europejskiej

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Bunse S., Small States and EU Governance. Leadership through the Council Presidency, Basingstoke 2009, DOI: http://dx.doi.org/10.1057/9780230234345.

Bunse S., Klein C., What’s Left of the Rotating Presiency? The Future of ‘National’ Presidencies, [in:] The European Council and European Governance. The Commanding Heights of the EU, eds. F. Foret, Y.-S. Rittelmeyer, London – New York 2014.

Closa C., Institutional Innovation in the EU: The ‘Permanent’ Presidency of the European Council, [in:] The EU’s Lisbon Treaty. Institutional Choices and Implementation, ed. F. Laursen, Farnham 2012.

Craig P., The President of the European Council, [in:] Europe’s Constitutional Challenges in the Light of the Recent Case Law of National Constitutional Courts. Lisbon and Beyond, eds. J.M. Beneyto, I. Pernice, Baden-Baden 2011, DOI: http://dx.doi.org/10.5771/9783845233109-203.

Crum B., Accountability and Personalisation of the European Council Presidency, “Journal of European Integration” 2009, Vol. 31, No. 6, DOI: http://dx.doi.org/10.1080/07036330903199853.

Curtin P., Executive Power of the European Union. Law, Practices and the Living Constitution, Oxford – New York 2009.

Dinan D., Governance and Institutions: Implementing the Lisbon Treaty in the Shadow of the Euro Crisis, “Journal of Common Market Studies” 2011, Vol. 49, DOI: http://dx.doi.org/10.1111/j.1468-5965.2011.02183.x.

Dudzik S., System instytucjonalny Unii Europejskiej w Konstytucji dla Europy. Zarys problematyki, [in:] Konstytucja dla Europy. Przyszły fundament Unii Europejskiej, red. S. Dudzik, Kraków 2005.

Eggermont F., The Changing Role of the European Council in the Institutional Framework of the European Union. Consequences for the European Integration Process, Cambridge – Antwerp – Portland 2012.

European Council Decision of 1 December 2009 adopting its Rules of Procedure (2009/882/EU), O.J. 2009, L 315/51.

European Parliament resolution of 7 May 2009 on the impact of the Treaty of Lisbon on the development of the institutional balance of the European Union (O.J. 2010, C 212E/12. 2008/2073(INI)).

Fernández Pasarín A.M., The Commmutarization of the Council Presidency. Intra-Institutional Dimensions and Inter-Institutional Effect, [in:] The European Council and European Governance. The Commanding Heights of the EU, eds. F. Foret, Y.-S. Rittelmeyer, London – New York 2014.

Galster J., Równowaga instytucjonalna jako kategoria doktrynalna, orzecznicza i normatywna. Studium zasady Unii Europejskiej, Toruń 2008.

Galster J., Knade-Plaskacz A., E pluribus unum. Koherencja UE jako organizacji międzynarodowej, [in:] Unia Europejska: zjednoczeni w różnorodności, red. C. Mik, Warszawa 2012.

Grzeszczak R., Władza wykonawcza w systemie Unii Europejskiej, Warszawa 2011.

Hayes-Renshaw F., Wallace H., The Council of Ministers, Basingstoke 2006.

Jesień L., The European Union Presidency. Institutionalized Procedure of Political Leadership, Bern 2013, DOI: http://dx.doi.org/10.3726/978-3-0351-0531-5.

Kremczyńska K., Nowe stanowiska wysokiego przedstawiciela Unii oraz przewodniczącego Rady Europejskiej w systemie instytucjonalnym UE, „Biuletyn Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych” 2009, nr 76.

Krystyniak M., Rola przewodniczącego Rady Europejskiej w stosunkach zewnętrznych UE, „Biuletyn Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych” 2003, nr 61.

Nowak-Far A., Prezydencja w Unii Europejskiej – interpretacje teoretyczne, [in:] Prezydencja w Unii Europejskiej. Instytucje, prawo i organizacja, red. A. Nowak-Far, Warszawa 2010.

Nowak-Far A., Przewodnictwo w organizacjach międzynarodowych – przegląd praktyki, [in:] Prezydencja w Unii Europejskiej. Instytucje, prawo i organizacja, red. A. Nowak-Far, Warszawa 2010.

Peterson J., Byrne A., Helwing N., International Interests: the Common Foreign and Security Policy, [in:] The Institutions of the European Union, eds. J. Peterson, M. Shackleton, Oxford 2012.

Radtke K., The EU’s Common Foreign and Security Policy (CFSP) after the Lisbon Treaty: Supranational Revolution or Adherence to Intergovernmental Pattern?, [in:] The EU’s Lisbon Treaty. Institutional Choices and Implementation, ed. F. Laursen, Farnham 2012.

Rüger C., A Position under Construction: Future Prospects of the High Representative after Treaty of Lisbon, [in:] The High Representative for the EU Foreign and Security Policy – Review and Prospects, eds. G. Müller-Brandeck-Bocqut, C. Rüger, Baden-Baden 2011.

Sap J.W., The European President, “European Constitutional Law Review” 2005, Vol. 1.

Szczerba-Zawada A., Pozycja ustrojowa Rady Europejskiej w systemie instytucjonalnym Unii Europejskiej, Warszawa 2013.

Szczerba-Zawada A., Przewodniczący Rady Europejskiej, czyli o postlizbońskiej formule przewodnictwa w Radzie Europejskiej, „Przegląd Sejmowy” 2014, nr 4.

Świeboda P., System instytucjonalny Unii Europejskiej w Traktacie z Lizbony – konsekwencje i wyzwania, [in:] Traktat z Lizbony – postanowienia, ocena, implikacje, red. K. Smyk, Warszawa 2008.

The Treaty of Lisbon: A Second Look at the Institutional Innovations. Joint CEPS, EGMONT and EPC Study, Brussels 2010.

Van Hecke S., Bursens P., The Concil Presidency and the European Council. Towards Collective Leadership in the EU, [in:] The European Council and European Governance. The Commanding Heights of the EU, eds. F. Foret, Y.-S. Rittelmeyer, London – New York 2014.

Waele H. de, Broeksteeg H., The Semi-Permanent European Council Presidency: Some Reflections on the Law and Early Practice, “Common Market Law Review” 2012, Vol. 49.

Werts J., The European Council, London 2008.

Witkowska-Chrzczonowicz K., Prezydencja w Radzie Unii Europejskiej, [in:] M. Czyżniewski, K. Witkowska-Chrzczonowicz, Prezydencja Republiki Czeskiej w Radzie Unii Europejskiej. Studium prawno-politologiczne, Warszawa 2011.

Wójtowicz K., Projekt Traktatu ustanawiającego Konstytucję dla Europy – podstawy ustroju i porządku prawnego Unii Europejskiej, „Przegląd Sejmowy” 2004, nr 2.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sil.2016.25.2.193
Data publikacji: 2016-07-20 09:05:40
Data złożenia artykułu: 2015-05-18 09:01:19


Statystyki


Widoczność abstraktów - 977
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2016 Aleksandra Szczerba-Zawada

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.