Glosa do wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 kwietnia 2018 r. (II GSK 2337/16)

Paulina Zadykowicz

Streszczenie w języku polskim


Przedmiotem niniejszej glosy jest wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w sprawie o nałożenie administracyjnej kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym, którym uchylono wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie i przekazano sprawę do ponownego rozpoznania. W orzeczeniu tym skład orzekający, idąc niejako na przekór dotychczasowej linii orzeczniczej, stwierdził, iż odkodowanie znaczenia „nacisku osi przewidzianego dla danej drogi” może być wynikiem zastosowania wykładni funkcjonalnej, a co za tym idzie podstawą do jego ustalenia może być również rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Treść samej sentencji oraz uzasadnienia do orzeczenia nie pozwala na zaaprobowanie tego wyroku, dlatego glosa ma charakter krytyczny.


Słowa kluczowe


pojazd nienormatywny; nacisk osi; przepisy o drogach publicznych; Prawo o ruchu drogowym

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


LITERATURA

Kasznica S., Polskie prawo administracyjne, Poznań 1946.

Kijowski D.R., [w:] System Prawa Administracyjnego, t. 7: Prawo administracyjne materialne, red. R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel, Warszawa 2017.

Kijowski D.R., Pozwolenia w administracji publicznej, Białystok 2000.

Kotowski W., Prawo o ruchu drogowym. Komentarz, Warszawa 2011.

Król-Bogomilska M., Administracyjne kary pieniężne – kierunki rozwoju, [w:] Prawo wobec problemów społecznych. Księga jubileuszowa Profesor Eleonory Zielińskiej, red. B. Namysłowska-Gabrysiak, K. Syroka-Marczewska, A. Walczak-Żochowska, Warszawa 2016.

Malinowski Ł., Prawo o ruchu drogowym. Komentarz, LEX/el. 2012.

Mały słownik języka polskiego, red. S. Skorupka, H. Auderska, Z. Łempicka, Warszawa 1969.

Nowicki D.K., Peszkowski S., Kilka uwag o szczególnym charakterze administracyjnych kar pieniężnych, [w:] Administracyjne kary pieniężne w demokratycznym państwie prawa, red. M. Błachucki, Warszawa 2015.

Sobieralski K., Kara za zajęcie pasa drogowego, Wrocław 2015.

Stefański R.A., Prawo o ruchu drogowym. Komentarz, LEX/el. 2008.

Wierczyński G., Redagowanie i ogłaszanie aktów normatywnych. Komentarz, Warszawa 2016.

Zaborniak P., Prawo dostępu do dóbr publicznych, Warszawa 2015.

Zaborniak P., Ustawa o drogach publicznych. Komentarz, Warszawa 2010.

Zirk-Sadowski M., [w:] System Prawa Administracyjnego, t. 4: Wykładnia w prawie administracyjnym, red. R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel, Warszawa 2012.

AKTY PRAWNE

Dyrektywa Rady nr 96/53/WE z dnia 25 lipca 1996 r. ustanawiająca dla niektórych pojazdów drogowych poruszających się na terytorium Wspólnoty maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchu międzynarodowym (Dz.Urz. UE L nr 235, s. 59).

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. nr 78, poz. 483 ze zm.).

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 lipca 2002 r. w sprawie autostrad płatnych (Dz.U. 2014, poz. 45).

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (t.j. Dz.U. 2016, poz. 2022 ze zm.).

Rozporządzenie Ministra Transportu z dnia 31 lipca 2007 r. w sprawie okresowych ograniczeń oraz zakazu ruchu niektórych rodzajów pojazdów na drogach (Dz.U. 2013, poz. 839).

Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz.U. 2007, poz. 115 ze zm.; t.j. Dz.U. 2018, poz. 2068 ze zm.).

Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. 1997, nr 98, poz. 602; t.j. Dz.U. 2018, poz. 1990 ze zm.).

Ustawa z dnia 27 października 1997 r. o autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym (Dz.U. 2017, poz. 1057 z późn. zm.).

Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz.U. 2018, poz. 799 ze zm.).

Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (t.j. Dz.U. 2017, poz. 2200 ze zm.).

Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych (t.j. Dz.U. 2019, poz. 382).

ORZECZNICTWO

Wyrok NSA z dnia 23 marca 2016 r., II GSK 2172/14, Legalis nr 1509704.

Wyrok NSA z dnia 18 lipca 2017 r., II GSK 2670/15, Legalis nr 1663997.

Wyrok NSA z dnia 12 października 2017 r., II GSK 3292/15, Legalis nr 1698684.

Wyrok NSA z dnia 1 lutego 2018 r., II GSK 3289/17, Legalis nr 175741.

Wyrok TK z dnia 3 grudnia 2002 r., P 13/02, Legalis nr 55492.

Wyrok TK z dnia 29 października 2009 r., KP 3/09, Legalis nr 175631.

Wyrok TK z dnia 1 lipca 2014 r., SK 6/12, Legalis nr 981748.

Wyrok TSUE z dnia 21 marca 2019 r., C-127/17, Legalis nr 1889073.

Wyrok WSA w Kielcach z dnia 16 czerwca 2011 r., II SA/Ke 247/11, Legalis nr 377213.

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 12 kwietnia 2017 r., VI SA/Wa 2679/16, Legalis nr 1603416.

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 8 listopada 2017 r., VI SA/Wa 528/17, Legalis nr 1710739.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sil.2020.29.1.307-320
Data publikacji: 2020-03-29 19:06:52
Data złożenia artykułu: 2019-10-18 12:09:59


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1129
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2020 Paulina Zadykowicz

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.