Russian cosmetics from Europe or European cosmetics from Russia - country of origin in communication of Natura Siberica brand in the contexct of boycott of Russian products.

Dorota Janina Kokowicz

Abstract


The aim of this paper is to demonstrate the problem of understanding the country-of-origin of products and brands in the context pf the boycott of Russian products in Poland after Russia’s invasion of Ukraine in February 2022. The author discusses the most important issues related to understanding the “nationality: of brands and, on the example of Natura Siberica founded in Russia, shows how communicating about the country of origin affects brand identity, its perception and functioning on the market. It also indicates the problems and changes in communication of Natura Siberica, which has so far benefited from implementation of associations related to Siberia into its marketing narration.

Keywords


country-of-origin effect, boycott of Russian products, Natura Siberica, brand, brand identity, marketing narration, brands and war in Ukraine

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Monografie:

Altkorn J., Strategia marki, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2021;

Anholt S., Sprawiedliwość marek. Jak branding miejsc i produktów może uczynić kraj bogatym, dumnym i pewnym siebie, Instytut Marki Polskiej, Warszawa 2006;

Healey M., Czym jest branding?, przeł. J. Mikołajczyk, Warszawa 2008;

Hereźniak M., Marka narodowa. Jak skutecznie budować wizerunek i reputację kraju, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2011;

Kotler Ph., Marketing, analiza, planowanie, wdrażanie, kontrola, Warszawa 1994;

Olins W., Podręcznik brandingu, przeł, M. A. Boruc, Warszawa 2009.

Artykuły naukowe:

Aichner T., Counry-of-origin marketing: A list of typical strategies with examples, “Journal of Brand Management”, Tom 21, Nr/ wydanie 1 (Jan 2014);

Kokowicz D., Marka jako nośnik wizerunku kraju pochodzenia – Rosja w narracji marketingowej Moscow Centre of SPARC Technologies o marce Elbrus, „Studenckie Prace Prawnicze, Administratywiczne i Ekonomiczne”, 38 (Dec. 2021);

Koschate-Fischer N., Diamantopoulos A., Oldenkotte K., Are Consumers really willing to pay more for a favorable country image? A study of country-of-origin effects on willingness to pay, “Journal of International Marketing”, 20 (1)/ 2012;

Margulies, W.P., Make the most of your corporate identity, “Harvard Business Review”, Vol. 55, No. 4, (1977);

Roth M.S., Romeo J.B., Matching Product Category and Country Image perceptions: A Framework for Managing Country-of-Origin Effects, “Journal of International Business Studies”, Tom 23, no. 3 (1992);

Zaichkowsky, J.L., Strategies for distinctive brands, “Journal of Brand Management” 17/8, 2010.

Artykuły:

Bojkot rosyjskich produktów. Jak to zrobić? 28.02.2022, Wirtualnemedia.pl, www.wirtualnemedia.pl;

Bojkot rosyjskich towarów i producentów w sieciach handlowych i e-sklepach, 1.03.2022, Press.pl, www.press.pl;

Natura Siberica: Co dalej z marką w Polsce? 10.03.2022, Fashion Biznes, https://fashionbiznes.pl;

Natura Siberica i Babuszka Agafia są produkowane w Estonii a nie w Rosji – oświadcza dystrybutor marek ,28.02.2022, Wiadomości Kosmetyczne, www.wiadomoscikosmetyczne.pl;

Natura Siberica wstrzymała produkcję i zawiesiła pracę 80 sklepów, 5.09.2021, Wiadomości Handlowe, www.wiadomoscihandlowe.pl;

Rosyjski producent stracił licencję na marki Natura Siberica i Receptury Babuszki Agafii, 6.09.2021, Wiadomości Kosmetyczne, www.wiadomoscikosmetyczne.pl;

Smale W., The cosmetics company selling Siberia to the world, 21.02.2018, BBC News, www.bbc.com;

Zmarł twórca marek Receptury Babci Agafii i Natura Siberica, 8.01.2022, Wiadomości kosmetyczne, www.wiadomoscikosmetyczne.pl.

Inne źródła internetowe:

www.facebook.com/IzbaSpozywcza

www.gs1pl.org

www.ikea.com/pl

https://www.instagram.com/naturasibericapolska/

www.naturasiberica.com.pl




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/we.2022.8.2.193-207
Date of publication: 2023-03-30 08:34:59
Date of submission: 2022-11-30 12:54:02


Statistics


Total abstract view - 628
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Dorota Janina Kokowicz

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.