Pozyskiwanie odbiorcy w tytułach prasowych. Analiza wybranych przykładów z tygodników opinii
Streszczenie w języku polskim
Głównym celem szkicu jest pokazanie sposobów realizacji interakcyjności przekazu prasowego za pomocą tytułów. Zjawisko pozyskiwania odbiorcy w tytułach zostało zaprezentowane na przykładzie struktur tytułowych artykułów publicystycznych zamieszczonych w tygodnikach opinii.
Jedną z dominujących cech współczesnych mediów pisanych staje się interakcyność. Prasa, wzorem mediów mówionych i elektronicznych, stawia na kontakt z odbiorcą. Pozyskanie adresata jest jednak w mediach drukowanych zadaniem trudniejszym. Z procesu tego są wyłączone przede wszystkim bezpośrednie formy kontaktu. Budowaniu relacji z odbiorcą i pozyskaniu czytelnika służą przede wszystkim tytuły, które stały się wyróżnikami tekstów prasowych. Zostały one wyspecjalizowane do budowania więzi czytelnika z nadawcą, stały się łącznikiem między nadawcą, tekstem i odbiorcą. Szczególną rolę w tym mechanizmie zajmują ciągi różnych tytułów prasowych, które tworzą swoiste konstrukcje tytułowe. Dzięki swojej złożoności pełnią one wielorakie funkcje – od identyfikacji odbiorcy, przez nawigację tekstową, po podtrzymanie kontaktu z czytelnikiem.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., Tekstologia, Warszawa 2009.
Bereś S., Problemy metaforyczności i komunikatywności nagłówków prasowych na przykładzie „Słowa Polskiego”, „Wrocławski Rocznik Prasoznawczy” 1974, s. 92–119.
Borkowski J., Aluzje i stylistyczne powinowactwa nagłówków prasowych lat 80. i 90., [w:] Język, media, literatura. Korespondencje i transpozycje, red. A. Woźny, Wrocław 2002, s. 157–175.
Bortnowski S., Warsztaty dziennikarskie, Warszawa 2007.
Fras J., Dziennikarski warsztat językowy, wyd. 2, Wrocław 2005.
Kasiak M., Tytuł wiele ci powie – krótki tekst, wiele informacji. O tytułach artykułów publicystycznych, [w:] Współczesne media – media informacyjne, t. 1, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Lublin 2016, s. 161-179.
Kępa-Figura D., Intencje (czy intencja) nadawców medialnych, czyli fatyczność współczesnej komunikacji medialnej, [w:] Współczesne media – status, aksjologia, funkcjonowanie, t. 1, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Lublin 2009, s. 416–425.
Kępa-Figura D., Istota fatyczności a komunikacja medialna, [w:] Teorie komunikacji i mediów, t. 3, red. M. Graszewicz, J. Jastrzębski, Wrocław 2010, s. 89–100.
Kępa-Figura D., Performatywność komunikacji medialnej, [w:] Performatywne wymiary kultury, red. K. Skowronek, K. Leszczyńska, Kraków 2012, s. 243–257.
Kępa-Figura D., Pragmatyka komunikacji medialnej – wybrane zagadnienia, [w:] Obraz človeka v jazyku. Zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckej konferencie konanej 11. septembra 2013 na Filozofickej fakulte Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre, ed. J. Vaňko, Nitra 2014, s. 266–281.
Majkowska G., Satkiewicz H., Język w mediach, [w:] Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci, red. W. Pisarek, Kraków 1999, s. 181–196.
Miodek J., Szablon metaforyki nagłówków w prasie sportowej, „Acta Universitatis Wratislaviensis. Prace Literackie” 1974, t. XVI, s. 91–102.
Miodek J., Syntetyczne konstrukcje leksykalne w języku polskim, Wrocław 1976.
Ożóg K., Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia, Rzeszów 2001.
Pisarek W., Język służy propagandzie, Kraków 1976.
Stawnicka J., Innowacje frazeologiczne we współczesnych nagłówkach prasowych, [w:] Język trzeciego tysiąclecia. Zbiór referatów z konferencji, Kraków 2–4 marca 2000, red. G. Szpila, Kraków 2000, s. 207–214.
Ślawska M., Tytuł – najmniejszy tekst prasowy, „Rocznik Prasoznawczy” 2008, t. II, s. 117–126.
Warchala J., Kategoria potoczności w języku, Katowice 2003.
Wojtak M., Gatunki prasowe, Lublin 2004.
Wojtak M., Wzmianki do zadań specjalnych, „Media – Kultura – Społeczeństwo” 2008, nr 2, s. 7–17.
Wolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W., Gatunki dziennikarskie. Teoria – praktyka – język, Warszawa 2006.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ah.2016.7.119
Data publikacji: 2017-06-30 00:00:00
Data złożenia artykułu: 2016-09-26 21:00:25
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2017 Mateusz Kasiak
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.