Pozyskiwanie odbiorcy w tytułach prasowych. Analiza wybranych przykładów z tygodników opinii

Mateusz Kasiak

Аннотация


Głównym celem szkicu jest pokazanie sposobów realizacji interakcyjności przekazu prasowego za pomocą tytułów. Zjawisko pozyskiwania odbiorcy w tytułach zostało zaprezentowane na przykładzie struktur tytułowych artykułów publicystycznych zamieszczonych w tygodnikach opinii.

Jedną z dominujących cech współczesnych mediów pisanych staje się interakcyność. Prasa, wzorem mediów mówionych i elektronicznych, stawia na kontakt z odbiorcą. Pozyskanie adresata jest jednak w mediach drukowanych zadaniem trudniejszym. Z procesu tego są wyłączone przede wszystkim bezpośrednie formy kontaktu. Budowaniu relacji z odbiorcą i pozyskaniu czytelnika służą przede wszystkim tytuły, które stały się wyróżnikami tekstów prasowych. Zostały one wyspecjalizowane do budowania więzi czytelnika z nadawcą, stały się łącznikiem między nadawcą, tekstem i odbiorcą. Szczególną rolę w tym mechanizmie zajmują ciągi różnych tytułów prasowych, które tworzą swoiste konstrukcje tytułowe. Dzięki swojej złożoności pełnią one wielorakie funkcje – od identyfikacji odbiorcy, przez nawigację tekstową, po podtrzymanie kontaktu z czytelnikiem.


Ключевые слова


prasa; artykuł publicystyczny; tytuł prasowy; ciąg tytułowy; struktura tytułowa; adresat; interakcyjność

Полный текст:

PDF (Język Polski)

Литература


Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., Tekstologia, Warszawa 2009.

Bereś S., Problemy metaforyczności i komunikatywności nagłówków prasowych na przykładzie „Słowa Polskiego”, „Wrocławski Rocznik Prasoznawczy” 1974, s. 92–119.

Borkowski J., Aluzje i stylistyczne powinowactwa nagłówków prasowych lat 80. i 90., [w:] Język, media, literatura. Korespondencje i transpozycje, red. A. Woźny, Wrocław 2002, s. 157–175.

Bortnowski S., Warsztaty dziennikarskie, Warszawa 2007.

Fras J., Dziennikarski warsztat językowy, wyd. 2, Wrocław 2005.

Kasiak M., Tytuł wiele ci powie – krótki tekst, wiele informacji. O tytułach artykułów publicystycznych, [w:] Współczesne media – media informacyjne, t. 1, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Lublin 2016, s. 161-179.

Kępa-Figura D., Intencje (czy intencja) nadawców medialnych, czyli fatyczność współczesnej komunikacji medialnej, [w:] Współczesne media – status, aksjologia, funkcjonowanie, t. 1, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Lublin 2009, s. 416–425.

Kępa-Figura D., Istota fatyczności a komunikacja medialna, [w:] Teorie komunikacji i mediów, t. 3, red. M. Graszewicz, J. Jastrzębski, Wrocław 2010, s. 89–100.

Kępa-Figura D., Performatywność komunikacji medialnej, [w:] Performatywne wymiary kultury, red. K. Skowronek, K. Leszczyńska, Kraków 2012, s. 243–257.

Kępa-Figura D., Pragmatyka komunikacji medialnej – wybrane zagadnienia, [w:] Obraz človeka v jazyku. Zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckej konferencie konanej 11. septembra 2013 na Filozofickej fakulte Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre, ed. J. Vaňko, Nitra 2014, s. 266–281.

Majkowska G., Satkiewicz H., Język w mediach, [w:] Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci, red. W. Pisarek, Kraków 1999, s. 181–196.

Miodek J., Szablon metaforyki nagłówków w prasie sportowej, „Acta Universitatis Wratislaviensis. Prace Literackie” 1974, t. XVI, s. 91–102.

Miodek J., Syntetyczne konstrukcje leksykalne w języku polskim, Wrocław 1976.

Ożóg K., Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia, Rzeszów 2001.

Pisarek W., Język służy propagandzie, Kraków 1976.

Stawnicka J., Innowacje frazeologiczne we współczesnych nagłówkach prasowych, [w:] Język trzeciego tysiąclecia. Zbiór referatów z konferencji, Kraków 2–4 marca 2000, red. G. Szpila, Kraków 2000, s. 207–214.

Ślawska M., Tytuł – najmniejszy tekst prasowy, „Rocznik Prasoznawczy” 2008, t. II, s. 117–126.

Warchala J., Kategoria potoczności w języku, Katowice 2003.

Wojtak M., Gatunki prasowe, Lublin 2004.

Wojtak M., Wzmianki do zadań specjalnych, „Media – Kultura – Społeczeństwo” 2008, nr 2, s. 7–17.

Wolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W., Gatunki dziennikarskie. Teoria – praktyka – język, Warszawa 2006.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ah.2016.7.119
Date of publication: 2017-06-30 00:00:00
Date of submission: 2016-09-26 21:00:25


статистика


Видимость рефератов - 2218
загрузки (из 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 1841

показатели



Ссылки

  • На текущий момент ссылки отсутствуют.


(c) 2017 Mateusz Kasiak

Лицензия Creative Commons
Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution» («Атрибуция») 4.0 Всемирная.