On the Benefits of Posthuman Research for Polish Language Teaching
Abstract
The aim of the article is to present a new tendency of humanities (transhumanism, posthumanism, new materialism) in the educational context. In the first part, the relationships between Polish language teaching in primary and secondary schools and literary studies are characterized in historical order. The school and university cooperation allows to conserve suitable impact on the pupils’ knowledge, skills, and their moral attitude to contemporary reality. Scientific support of school curricula is today very urgent because we are living in a chaotic reality that Zygmunt Bauman called liquid modernity. The classical patterns of knowledge and authority have been disappearing for dozens of decades. Moreover, we live in “a realm” of big data, rapid processes of digitalization, and a plethora of information. The second part of the article relates to different subjects of anthropology of literature, first of all transhumanism, posthumanism, and new materialism, which allow us to demonstrate the human condition in a new light. A teacher, using the tools of the new humanities, while reading literary texts, can indicate the natural relationships between man and the natural environment: plants, animals, terrain, climate.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Adamczyk, M., Chrząstowska, B., Pokrzywniak, J.T. (1987). Starożytność – oświecenie. Warszawa: WSiP.
Bauman, Z. (2011). 44 listy ze świata płynnej nowoczesności. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Chrząstowska, B. (1977). Polonistyka szkolna w procesie komunikacji literackiej. Pamiętnik Literacki, 68(3), 113–146.
Chrząstowska, B. (1979). Teoria literatury w szkole. Z badań nad recepcją liryki. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Chrząstowska, B., Wiegandtowa, E., Wysłouch, S. (1992). Literatura współczesna. Poznań: Wydawnictwo Nakom.
Coenen, C. (2014). Transhumanism and Its Genesis: The Shaping of Human Enhancement Discourse by Visions of the Future. HUMANA.MENTE Journal of Philosophical Studies, 7(26), 35–58.
Czapliński, P., Bednarek, J.B., Gostyński, D. (2017). Literatura i jej natury. Przewodnik ekokrytyczny dla nauczycieli i uczniów szkół średnich. Poznań: Wydawnictwo Rys.
Duckworth, M., Guanio-Uluru, L. (Eds.). (2022). Plants in Children’s and Young Adult Literature. New York–London: Routledge.
Ferrando, F. (2013). Posthumanism, Transhumanism, Antihumanism, Metahumanism, and New Materialisms: Differences and Relations. International Journal in Philosophy, Religion, Politics, and the Arts, 8(2), 26–32.
Ferrando, F. (2019). Philosophical Posthumanism. London: Bloomsbury. DOI: 10.5040/9781350059511
Fiedorczuk, J. (2015). Cyborg w Ogrodzie. Wprowadzenie do ekokrytyki. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.
Hall, M. (2011). Plants as Persons: A Philosophical Botany. New York: State University of New York Press.
Hallé, F. (2002). In Praise of Plants. Portland: Timber Press.
Haraway, D.J. (2016). Staying with the Trouble: Making Kin in the Chthulucene. London: Duke University Press.
Janus-Sitarz, A. (2009). Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze. O praktykach czytania lektury w szkole. Kraków: Universitas.
Kłakówna, Z.A. (2003). Przymus i wolność. Projektowanie procesu kształcenia kulturowej kompetencji. Język polski w klasach IV–VI szkoły podstawowej, w gimnazjum i liceum. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
Legeżyńska, A. (2005). Universitas Nova. Budowanie teorii kształcenia polonistycznego na poziomie akademickim. W: M. Czermińska, S. Gajda, K. Kłosiński, A. Legeżyńska, A.Z. Makowiecki, R. Nycz (red.), Polonistyka w przebudowie. Literaturoznawstwo – wiedza o języku – wiedza o kulturze – edukacja. Zjazd Polonistów Kraków, 22–25 września 2004 (s. 458–473). Kraków: Universitas.
Marder, M. (2013). Plant Thinking: A Philosophy of Vegetal Life. New York: Columbia University Press.
Myrdzik, B. (1999). Rola hermeneutyki w edukacji polonistycznej. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Nycz, R. (2010). Wprowadzenie. Kulturowa natura, słaby profesjonalizm. Kilka uwag o przedmiocie poznania literackiego i statusie dyskursu literaturoznawczego. W: M.P. Markowski, R. Nycz (red.), Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy (s. 5–37). Kraków: Universitas.
Pilch, A. (2003). Kierunki interpretacji tekstu poetyckiego. Literaturoznawstwo i dydaktyka. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Poyatos, F. (1988). Literary Anthropology: Toward a New Interdisciplinary Area. W: F. Poyatos (Ed.), Literary Anthropology: A New Interdisciplinary Approach to People, Signs, and Literature (s. 3–49). Amsterdam–Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
Sawrycki, W. (1993). Wiedza o literaturze w szkolnej refleksji polonistycznej w latach 1869–1939. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Tabaszewska, J. (2010). Jedna przyroda czy przyrody alternatywne? O pojmowaniu i obrazach przyrody w polskiej poezji. Kraków: Universitas.
Tymieniecka-Suchanek, J. (red.) (2014). Człowiek w relacjach ze zwierzętami, roślinami i maszynami w kulturze. T. 1–2. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Ubertowska, A. (2018). „Mówić w imieniu biotycznej wspólnoty”. Anatomie i teorie tekstu środowiskowego/ekologicznego. Teksty Drugie, (2), 17–40. DOI: 10.18318/td.2018.2.2
Uryga, Z. (2005). Budowanie teorii kształcenia polonistycznego. W: M. Czermińska, S. Gajda, K. Kłosiński, A. Legeżyńska, A.Z. Makowiecki, R. Nycz (red.), Polonistyka w przebudowie. Literaturoznawstwo – wiedza o języku – wiedza o kulturze – edukacja. Zjazd Polonistów Kraków, 22–25 września 2004 (s. 444–457). Kraków: Universitas.
Virilio, P. (2001). Virilio Live: Selected Interviews. London: Sage Publications Ltd.
Wohlleben, P. (2016). Sekretne życie drzew. Warszawa: Biblioteka Akustyczna.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2023.8.175-186
Date of publication: 2023-11-01 15:56:43
Date of submission: 2022-12-31 11:52:07
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.