Jacek Kaczmarski’s Vision of the World and Man (Based on the Song “The Fight between Carnival and Lent”)
Abstract
The article is devoted to reflection on the place of Jacek Kaczmarski’s literary songs in Polish language education. It was pointed out that the poet referred to as the bard of Solidarity is often associated with political texts, whereas the purport of most of his works has a historical dimension, referring to the struggle for freedom. The aim of the article is to emphasize the need to discuss the artist’s songs in Polish language lessons not only in the contextual terms The sketch contains an analysis of studies on the reception of selected works by Kaczmarski, which were conducted among secondary school students.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Bal, M. (2012). Czytanie sztuki? Teksty Drugie, (1–2), 39–57.
Bianco, D. (2006). Bruegel. Warszawa: Rzeczpospolita.
Dudek, A. (2007). Historia polityczna Polski 1989–2005. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Dziadek, A. (2011). Obrazy i wiersze. Z zagadnień interferencji sztuk w polskiej poezji współczesnej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Francis, J. (1976). Bruegel. Przeciwko władzy. Warszawa: PIW.
Gajda, K. (2003). Między piosenką a arcydziełem. Polonistyka, (5), 260–266.
Gajda, K. (2009). To moja droga. Biografia Jacka Kaczmarskiego. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.
Gajda, K. (2013). Jacek Kaczmarski w świecie tekstów. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Grabska, I., Wasilewska, D. (2012). Lekcja historii Jacka Kaczmarskiego. Obraz – wiersz – komentarz. Warszawa: Wydawnictwo Demart.
Grodecka, A. (2008). Poeci patrzą… Obrazy, wiersze, komentarze. Warszawa: Wydawnictwo Sentor.
Grodecka, A. (2009). Wiersze o obrazach. Studium z dziejów ekfrazy. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Hasło: Protest song. W: Słownik języka polskiego PWN. Pobrane z: https://sjp.pwn.pl/slowniki/protest%20song.html
Judycki, S. (2006). Argumenty na rzecz dualizmu antropologicznego. W: B. Wójcik (red.), Umysł i religia. Quaestiones ad disputandum (T. 8; s. 51–99). Tarnów: Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Biblos.
Kaczmarski, J. (2017). Między nami. Wiersze zebrane. Warszawa: Prószyński i S-ka.
Kiec, I. (2010). Jacek Kaczmarski między historią wielką i małą. W: K. Gajda, M. Traczyk (red.), Zostały jeszcze pieśni… Jacek Kaczmarski wobec tradycji (s. 167–174). Kraków: Wydawnictwo MG.
Klenczon, W. (2022). Pieter Bruegel starszy „Walka karnawału z postem”. Pobrane z: https://niezlasztuka.net/o-sztuce/pieter-bruegel-starszy-walka-karnawalu-z-postem
Kołodziej, P. (2018). Dwadzieścia pięć twarzy dziewczyny z perłą. Praktyka czytania dzieł malarskich w procesie kształcenia kulturowo-literackiego. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Kopaliński, W. (2007). Słownik symboli. T. 6. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Rytm.
Lisiecka, M. (2006). Sylwetka artysty w poezji Jacka Kaczmarskiego. Zeszyty Naukowe WSHE, (21), 169–189.
Piątek, J. (2002a). Za dużo czerwonego (3). Rozmowa z Jackiem Kaczmarskim. Odra, (2), 30–35.
Piątek, J. (2002b). Za dużo czerwonego (4). Rozmowa z Jackiem Kaczmarskim. Odra, (3), 29–34.
Romanowski, M. (2013). Między bardem „Solidarności” a Jackiem Kaczmarskim. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Semczuk, M. (1992). Ballada. W: J. Sławiński (red.), Słownik literatury polskiej XX wieku (s. 90). Wrocław: Ossolineum.
Słodczyk, R. (2020). Ekfraza, hypotypoza, przekład. Interferencje literatury i malarstwa w prozie włoskiej i eseistyce polskiej XX wieku. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Wysłouch, S. (2009). Ekfraza czy przekład intersemiotyczny? W: S. Wysłouch, B. Przymuszała (red.), Ruchome granice literatury. W kręgu teorii kulturowej (s. 48–64). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Zintegrowana Platforma Edukacyjna. Pobrane z: https://zpe.gov.pl/szukaj?query=Kaczmarski
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2023.8.127-142
Date of publication: 2023-11-01 15:56:37
Date of submission: 2023-01-07 12:53:47
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.