Culture War and the School of Talk. Teacher of Polish: Fighting or Constructing One

Krzysztof Biedrzycki

Abstract


The school is not independent of the processes ruling the public space. One of them is the crashing of values known as a culture war. The article shows the consequences of adopting one of the narrative strategies: celebration, promotion, and emancipation. It conducts to polarization during the lessons of Polish when the teacher follows one of them. In this situation four ways of behavior are possible: imposing one’s own values, calling into question the values of the other side, quasi-professionalism, dialogue, and solidarity. Dialogue is constructive but not easy aim to achieve. Polish is shown here as the school subject serving to build consensus, solidarity, understanding the other person, the perceiving values in dissimilar opinions.


Keywords


school; culture war; celebration; promotion; emancipation; polarization; dialogue; values

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Biedrzycki, K., Bordzoł, P., Hącia, A., Kozak, W., Przybylski, B., … Wróbel, I. (2015). Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Budrewicz, Z., Sienko, M. (2021). Polska i polskość na lekcjach języka polskiego. O potrzebie wychowania obywatelskiego. W: A. Gis, K. Koc, M. Kwiatkowska-Ratajczak, M. Wobalis (red.), Lekcja POLSKI(ego). Praktyki edukacyjne wobec niepokojów XXI wieku (s. 91–105). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Centrum Badania Opinii Społecznej. (2022). Polski pejzaż religijny. Komunikat z badań. Pobrane z: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2022/K_089_22.PDF

Fish, S. (2002). Interpretacja, retoryka, polityka. Kraków: Universitas.

Hunter, J.D. (1991). Culture Wars: The Struggle to Control the Family, Art, Education, Law, and Politics in America. New York: Basics Books.

Kania, A. (2015). „Polak młody” na lekcjach języka polskiego. Edukacja polonistyczna a kształtowanie poczucia tożsamości narodowej. Kraków: Universitas.

Koc, K. (2018). Lekcje myślenia (obywatelskiego). Edukacja polonistyczna wobec współczesnego świata. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Markowski, M.P. (2019). Wojny nowoczesnych plemion. Spór o rzeczywistość w epoce populizmu. Kraków: Wydawnictwo Karakter.

Myrdzik, B. (1999). Rola hermeneutyki w edukacji polonistycznej. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Napiórkowski, M. (2019). Turbopatriotyzm. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.

Niesporek-Szamburska, B. (2019). Dwa światy? O wartościach i wartościowaniu w wypowiedziach młodszych uczniów szkoły podstawowej i uczniów klas gimnazjalnych. W: M. Marzec-Jóźwicka, A. Karczewska, S.J. Żurek (red.), Polonistyka i świat wartości. Edukacja polonistyczna jako wartość (s. 651–666). Lublin: Wydawnictwo KUL.

Pew Research Center. (2020). The Global God Divide. Pobrane z: https://www.pewresearch.org/global/2020/07/20/the-global-god-divide

Pieniążek, M. (2018). Polonistyka performatywna. O humanistycznych technologiach wytwarzania światów. Kraków: Universitas.

Podstawa programowa. (2017). Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. Język polski. Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Podstawa programowa. (2018). Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła ponadpodstawowa: liceum, technikum, szkoła branżowa I i II stopnia. Język polski. Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Rorty, R. (2009). Przygodność, ironia i solidarność. Warszawa: WAB.

Sporek, P. (2019). By myśleć, przeżywać, doświadczać… Szkolna lektura wobec paradygmatów zewnętrznych wspólnot interpretacyjnych. Konteksty Kultury, 16(4), 526–539. DOI: 10.4467/23531991KK.19.047.11966

Szczukowski, D. (2019). Praktykowanie lektury. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Tischner, J. (2018). Etyka solidarności oraz Homo sovieticus. Kraków: Znak.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2023.8.33-47
Date of publication: 2023-11-01 15:56:27
Date of submission: 2023-01-14 20:43:24


Statistics


Total abstract view - 737
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.