Pieces of Existence on Canvas and Paper: About Encounters with Three Caravaggio’s Paintings and Other Educational Inspirations
Abstract
The article reflects on the essence of contemporary humanities in the educational dimension and emphasizes the importance of multidimensional dialogue based on four pillars: relationships, empathy, critical thinking and cultural context. Referring to Olga Tokarczuk’s category of a sensitive narrator, the author of the study postulates the need to educate a sensitive reader and viewer, as well as paying special attention to empathetic education. She presents the topos of homo viator as an anthropological category and in the context of three paintings by Caravaggio: Basket of Fruit, The Burial of Saint Lucy and The Raising of Lazarus, as well as a short story by Jarosław Iwaszkiewicz titled The Maidens of Wilko considers various types of journeys that people experience in life, stressing in particular the existential dimension of the human life. The author emphasizes the value of knowing the biographical context in the process of interpreting the proposed cultural texts, as well as proposes specific methodological solutions for working with the discussed cultural texts.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Barthes, R. (2008). Światło obrazu. Uwagi o fotografii. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Bobiński, W. (2015). Przygody człowieka patrzącego. Ponowoczesna teoria obrazu a szkolne praktyki interpretacyjne. W: A. Pilch, M. Rusek (red.), Ikoniczne i literackie teksty w przestrzeni nowoczesnej dydaktyki (s. 131–155). Kraków: Wydawnictwo UJ.
Careri, G. (2020). Caravaggio. Stwarzanie widza. Kielce: Wydawnictwo Jedność.
Dec, I. (1985). „Homo viator” jako kategoria antropologiczna. Wrocław: Collectanea Theologica.
Eisner, E.W. (1965). Curriculum Ideas in a Time of Crisis. Art Education, 18(7), 7–12. DOI: 10.2307/3190712
Eisner, E.W. (2002). The Arts and the Creation of Mind. London: Yale University Press.
Felski, R. (2022). Urzeczenie. O sztuce i przywiązaniu. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. DOI: 10.14746/amup.9788323240716
Guzik, A. (red.). (2023). Edukacja jako relacja. Refleksje – inspiracje – działania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Herling-Grudziński, G. (2019). Caravaggio. Światło i cień. Kraków–Warszawa: Instytut Książki.
Iwaszkiewicz, I. (2020). Książka o Sycylii. Kraków: Wydawnictwo Austeria.
Iwaszkiewiczowa, A. (1987). Szkice i wspomnienia. Warszawa: PIW.
Kawecki, W. (2019). Tajemnice Caravaggia. Kielce: Wydawnictwo Jedność.
Kopaliński, W. (2006). Słownik symboli. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Rytm.
Król, A. (2015). Rzeczy. Iwaszkiewicz intymnie. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Wilk & Król.
Langdon, H. (2003). Caravaggio. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Langdon, H. (2016). Introduction. W: G. Mancini, G. Baglione, G. Bellori, The Lives of Caravaggio (s. 7–28). London: Pallas Athene.
Pomella, A. (2004). Caravaggio: Art Courses. Roma: ATS Italia Editrice.
Romaniuk, R. (2012). Inne życie. Biografia Jarosława Iwaszkiewicza. T. 1. Warszawa: Iskry.
Romaniuk, R. (2017). Inne życie. Biografia Jarosława Iwaszkiewicza. T. 2. Warszawa: Iskry.
Schütze, S. (2017). Caravaggio: The Complete Works. Köln: Taschen.
Tokarczuk, O. (2020). Czuły narrator. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
www1: Luminizm. Pobrane z: https://encyklopedia.pwn.pl/szukaj/luminizm.html
www2: Tenebryzm. Pobrane z: https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/tenebryzm;3986386.html
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2024.9.377-399
Date of publication: 2024-10-24 23:38:14
Date of submission: 2023-12-13 22:47:10
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.