Between Languages and Cultures: Polish Youth Speak from the Italian Perspective
Abstract
Many words and phrases that appear in the sociolect of young people in Poland have English origin. This phenomenon arises due to the ubiquity and significance of the language in various aspects of life. Nevertheless, as the lexical units migrate from one language into another, they sometimes undergo certain modifications in terms of their form and meaning. This might be challenging for those who learn Polish as a foreign language, especially since the youth slang does not seem to be incorporated in their coursebooks. The article aims to examine whether Italian people who study Polish understand English-derived words and phrases commonly used by the youth in Poland. The text reports the results of the survey analysis in which respondents were supposed to provide definitions of the following words: cringe, crush, friendzone, gigachad, m8, maybe in another universe, NPC, POV, random, rel, rizz, side-eye, sigma, slay, tryhard. The study shows that although many Italian students are not familiar with Polish youth speak, they are able to understand the general concepts behind these terms. Nonetheless, it is sometimes difficult for them to capture some detailed semantic nuances.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Cambridge Dictionary (2025a). Cringe. https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/cringe
Cambridge Dictionary (2025b). Crush. https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/crush
Cambridge Dictionary (2025c). Friendzone. https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/friendzone#google_vignette
Cambridge Dictionary (2025d). M8. https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/m8
Cambridge Dictionary (2025e). Random. https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/random
Cambridge Dictionary (2025f). Side-eye. https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/side-eye
Cambridge Dictionary (2025g). Slay. https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/slay
Dyszak, A.S. (2019). Z badań nad zjawiskami słowotwórczymi i adaptacyjnymi w „najmłodszej polszczyźnie”. Język Polski, 99(3), 18–31. DOI: 10.31286/JP.99.3.2.
Fink, A. (2003). The Survey Handbook. Thousand Oaks: Sage Publications.
Jagun, A. (2023). The Influence of the English Language on the Polish Youth Speak. Respectus Philologicus, 44(49), 120–129. DOI: 10.15388/RESPECTUS.2023.44.49.113.
Know Your Meme (2012). Chad. https://knowyourmeme.com/memes/chad
Know Your Meme (2018a). GigaChad. https://knowyourmeme.com/memes/gigachad
Know Your Meme (2018b). NPC Wojak. https://knowyourmeme.com/memes/slay-slang
Know Your Meme (2019). POV. https://knowyourmeme.com/memes/pov-memes
Know Your Meme (2021). Sigma Male. https://knowyourmeme.com/memes/sigma-males
Know Your Meme (2022a). Rizz / Unspoken Rizz. https://knowyourmeme.com/memes/rizz-unspoken-rizz
Know Your Meme (2022b). Slay (Slang). https://knowyourmeme.com/memes/slay-slang
Know Your Meme (2023). Us In Another Universe. https://knowyourmeme.com/memes/us-in-another-universe
Łaziński, M., Kołodziejek, E., Chaciński, B., Wileczek, A. (2024). The Code of Youth. ACADEMIA. The Magazine of the Polish Academy of Sciences, (2), 15–17. DOI: 10.24425/academiaPAS.2024.151179.
Obserwatorium Języka i Kultury Młodzieży (OJiKM). (2021a). POV / pov. https://obserwatorium-mlodziezy.ujk.edu.pl/jednostki/pov-pov
Obserwatorium Języka i Kultury Młodzieży (OJiKM). (2021b). Tryhard. https://obserwatorium-mlodziezy.ujk.edu.pl/jednostki/tryhard
Obserwatorium Języka i Kultury Młodzieży (OJiKM). (2022a). Noob. https://obserwatorium-mlodziezy.ujk.edu.pl/jednostki/noob
Obserwatorium Języka i Kultury Młodzieży (OJiKM). (2022b). NPC. https://obserwatorium-mlodziezy.ujk.edu.pl/jednostki/npc
Obserwatorium Języka i Kultury Młodzieży (OJiKM). (2022c). Sfriendzonować (kogoś). https://obserwatorium-mlodziezy.ujk.edu.pl/jednostki/sfriendzonowac-kogos
Obserwatorium Języka i Kultury Młodzieży (OJiKM). (2022d). Slay. https://obserwatorium-mlodziezy.ujk.edu.pl/jednostki/slay
Obserwatorium Języka i Kultury Młodzieży (OJiKM). (2023a). Boczne oko. https://obserwatorium-mlodziezy.ujk.edu.pl/jednostki/boczne-oko
Obserwatorium Języka i Kultury Młodzieży (OJiKM). (2023b). Random. https://obserwatorium-mlodziezy.ujk.edu.pl/jednostki/random
Obserwatorium Języka i Kultury Młodzieży (OJiKM). (2024). Może w innym wszechświecie / Maybe in Another Universe. https://obserwatorium-mlodziezy.ujk.edu.pl/jednostki/moze-w-innym-wszechswiecie-maybe-in-another-universe
Słownik języka polskiego (SJP). (2016a). Crush/krasz. https://sjp.pwn.pl/mlodziezowe-slowo-roku/haslo/crush-krasz;5899748.html
Słownik języka polskiego (SJP). (2016b). M8. https://sjp.pwn.pl/mlodziezowe-slowo-roku/haslo/m8;5899769.html
Słownik języka polskiego (SJP). (2022). Gigachad. https://sjp.pwn.pl/mlodziezowe-slowo-roku/haslo/gigachad;9285761.html
Słownik języka polskiego (SJP). (2023a). Cringe. https://sjp.pwn.pl/mlodziezowe-slowo-roku/haslo/cringe;6383018.html
Słownik języka polskiego (SJP). (2023b). NPC. https://sjp.pwn.pl/mlodziezowe-slowo-roku/haslo/NPC;9285764.html
Słownik języka polskiego (SJP). (2023c). Rel. https://sjp.pwn.pl/mlodziezowe-slowo-roku/haslo/rel;6952285.html
Słownik języka polskiego (SJP). (2023d). Rizz. https://sjp.pwn.pl/mlodziezowe-slowo-roku/haslo/rizz;9286080.html
Słownik języka polskiego (SJP). (2023e). Side-eye. https://sjp.pwn.pl/mlodziezowe-slowo-roku/haslo/side-eye;9286081.html
Słownik języka polskiego (SJP). (2023f). Sigma. https://sjp.pwn.pl/mlodziezowe-slowo-roku/haslo/sigma;9285770.html
Słownik języka polskiego (SJP). (2023g). Slay. https://sjp.pwn.pl/mlodziezowe-slowo-roku/haslo/slay;9285771.html
Wielki słownik języka polskiego (2019). Friendzone. https://wsjp.pl/haslo/podglad/86276/friendzone
Wileczek, A. (2021). (Non)Pandemic Youth Speak: On Lexical-Semantic Tendencies in the Polish Language of the Youth. Roczniki Humanistyczne, 69(6), 155–174. DOI: 10.18290/rh21696s-10.
Wileczek, A., Senderska, J. (2024). Współczesny człowiek w młodomowie (rekonesans badawczy na materiale Obserwatorium Języka i Kultury Młodzieży). Annales UMCS sectio N – Educatio Nova, 9, 401–415. DOI: 10.17951/en.2024.9.401-415.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2025.10.471-484
Date of publication: 2025-12-10 20:53:09
Date of submission: 2024-11-01 23:01:06
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.