On Didactics and the Benefits of a Certain Dangerous Skill

Maria Kwiatkowska-Ratajczak

Abstract


The review draft outlines problem analyses of various contemporary cultural texts and old-time writings, forming our collective memory, published in the book Literatura grozi myśleniem (Literature May Make You Think) by Piotr Kołodziej. As the author argues, educational issues described by Kołodziej may interest not only teachers and academic methodologists. The didactic model presented by the researcher from Kraków is worth exploring by both students and representatives of diverse disciplines of Polish studies since Kołodziej shows what good methodology is, and consequently what good school – which educates young people humanistically – can be valued.

Keywords


cultural texts; collective memory; didactics; disciplines of Polish studies; methodology

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Dyduchowa, A. (1988). Metody kształcenia sprawności językowej. Projekt systemu, model podręcznika. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

Kijowski, A. (1986). Tropy. Poznań: Wydawnictwo W drodze.

Kołodziej, P. (2021). Literatura grozi myśleniem. Kraków: Universitas.

Koziołek, R. (2019). Wiele tytułów. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.

Koziołek, R. (2023). Czytać, dużo czytać. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.

Nogaś, M., Tokarczuk, O. (2014). Historię trzeba opowiadać na nowo. Pobrane z: https://www.tygodnikpowszechny.pl/historie-trzeba-opowiadac-na-nowo-22900

Tokarczuk, O. (2020). Czuły narrator. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Uryga, Z. (2007). Gospodarze szkolnego kanonu lekturowego. Polonistyka, (8), 7–13.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2023.8.75-84
Date of publication: 2023-11-01 15:56:32
Date of submission: 2022-07-01 20:20:45


Statistics


Total abstract view - 444
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.