Listening and Gender: Research Reconnaissance Based on the Diagnosis of Primary School Students

Marta Chyb-Winnicka

Abstract


The article aims to present a section of empirical research on students’ auditory perception and, consequently, an attempt to determine whether gender influences the level of listening skills. The study was conducted among 210 fourth-grade students of primary schools in Opole (99 girls and 111 boys). The research tool was a teacher’s (non-standardised) listening test in Polish as the native language, which was used to verify the mastery of selected perceptual skills. The test was based on a song and fragments of a radio show and an interview. The research shows that the effectiveness of auditory perception is not dependent on gender. There are no major differences between the listening levels of female and male students because, regardless of gender, the respondents achieved moderate results in the test.


Keywords


Polish as a native language; gender; listening; primary school; test of listening

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bacon, S.M. (1992). The Relationship between Gender, Comprehension, Processing Strategies, and Cognitive and Affective Response in Foreign Language Listening. Modern Language Journal, 76(2), 160–178. DOI: 10.1111/j.1540-4781.1992.tb01096.x.

Bagheri, M., Karami, S. (2014). The Effect of Explicit Teaching of Listening Strategies and Gender on EFL Learners’ IELTS Performance. Journal of Language Teaching and Research, 5(6), 1387–1392. DOI: 10.4304/jltr.5.6.1387-1392.

Barker, L., Watson, K. (2000). Listen Up: At Home, at Work, in Relationships. How to Harness the Power of Effective Listening. New York: St. Martin’s Griffin.

Booth-Butterfield, M. (1984). She Hears… He Hears. What They Hear and Why. Personnel Journal, 63(5), 36–42.

Canary, D.J., Hause, K.S. (1993). Is There Any Reason to Research Sex Differences in Communication? Communication Quarterly, 41(2), 129–144. DOI: 10.1080/01463379309369874.

Chyb-Winnicka, M. (2023). Efektywne słuchanie w języku polskim jako ojczystym – diagnoza i profilaktyka. Opole: Wydawnictwo UO.

Disney Polska (2017). Paulina Przybysz – Nie bój się chcieć (Disney & Fundacja Kultury Bez Barier). https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=krTkCFsPJtQ&feature=youtu.be

Feyten, C. (1991). The Power of Listening Ability: An Overlooked Dimension in Language Acquisition. Modern Language Journal, 75(2), 173–180. DOI: 10.1111/j.1540-4781.1991.tb05348.x.

Forsthuber, B., Horvath, A., Motiejunaite, A. (2010). Różnice w wynikach nauczania a płeć uczniów. Obecna sytuacja i działania podejmowane w Europie. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.

Indiana University (2000). Men Do Hear – But Differently Than Women, Brain Images Show. https://www.sciencedaily.com/releases/2000/11/001129075326.htm

Instytut Badań Edukacyjnych (2024). Różnice edukacyjne a płeć uczniów. https://www.youtube.com/watch?v=uF__UwJhEZU

Johnston, M.K., Weaver, J.B., Watson, K.W., Barker, L.B. (2000). Listening Styles: Biological or Psychological Differences. International Journal of Listening, 14(1), 32–46. DOI: 10.1080/10904018.2000.10499034.

Jorasz, U. (1999). Selektywność układu słuchowego. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Koniewski, M., Mazelniak, R. (2017). Razem czy osobno? Przegląd badań nad edukacją zróżnicowaną ze względu na płeć. Edukacja, (3), 20–36.

McFadden, D. (1998). Sex Differences in the Auditory System. Developmental Neuropsychology, 14(2–3), 261–298. DOI: 10.1080/87565649809540712.

Minh Trang, N. (2022). Gender Differences in Listening: Research Perspectives. Indian Journal of Language Linguistic, 3(3), 12–24. DOI: 10.54392/ijll2233.

Moir, A., Jessel, D. (1993). Płeć mózgu. O prawdziwej różnicy między mężczyzną a kobietą. Warszawa: PIW.

Niemierko, B. (1999). Pomiar wyników kształcenia. Warszawa: WSiP.

Pease, A., Pease, B. (2004). Dlaczego mężczyźni nie słuchają, a kobiety nie umieją czytać map. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Phillips, M.D., Lowe, M.J., Lurito, J.T., Dzemidzic, M., Mathews, V.P. (2001). Temporal Lobe Activation Demonstrates Sex-based Differences during Passive Listening. Radiology, 220(1), 202–207. DOI: 10.1148/radiology.220.1.r01jl34202.

Polskie Radio (2025). Mali naukowcy. https://www.polskieradio.pl/18/4568

Rosario González de Rivas, M. (2010). Wpływ muzyki, tekstów piosenek i teledysków na dzieci i młodzież. https://podyplomie.pl/publish/system/articles/pdfarticles/000/012/364/original/20-27.pdf?1473251600

Rossiter, C.M. (1972). Sex of the Speaker, Sex of the Listener, and Listening Comprehension. Journal of Communication, 22(1), 64–69. DOI: 10.1111/j.1460-2466.1972.tb00132.x.

Royer, F. (2019). Dlaczego mężczyźni, dlaczego kobiety tak robią. Warszawa: Wydawnictwo Amber.

Słownik języka polskiego (2025). Stereotyp. https://sjp.pwn.pl/sjp/stereotyp;2576254.html

Turska, D. (2011). Specyfika uczenia się dziewcząt i chłopców. https://ore.edu.pl/wp-content/uploads/phocadownload/POKL_IP2/specyfika-uczenia-si-dziewczt-i-chopcw_prof_d_turska_wyk.pdf

Welch, A., Mickelson, W.T. (2013). A Listening Competence Comparison of Working Professionals. International Journal of Listening, 27(2), 85–99. DOI: 10.1080/10904018.2013.783344.

Wolfgramm, C., Suter, N., Göksel, E. (2016). Examining the Role of Concentration, Vocabulary and Self-concept in Listening and Reading Comprehension. International Journal of Listening, 30(1–2), 25–46. DOI: 10.1080/10904018.2015.1065746.

Zielona Sowa (2015a). Marek Kamiński – Co skłoniło Pana do podróżowania? https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=JTkQEFL0atQ&feature=youtu.be

Zielona Sowa (2015b). Marek Kamiński – Jak zachęcić do podróżowania? https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=Fqjsn8evGYc&feature=youtu.be

Zielona Sowa (2015c). Marek Kamiński – Jaka była Pana najtrudniejsza podróż życia? https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=Sp7aPEInlI4&feature=youtu.be




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2025.10.485-502
Date of publication: 2025-12-10 20:53:16
Date of submission: 2024-09-09 10:17:13


Statistics


Total abstract view - 0
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.