Praca oczami etyka. Perspektywa personalistyczna

Andrzej Szostek

Streszczenie w języku polskim


Autor, wychodząc od definicji pracy jako działalności zarobkowej, sięga do korzeni pojęcia głębszych niż jej zarobkowy wymiar, przyjmuje za punkt wyjścia perspektywę personalistyczną, szerszą niż chrześcijańska, i stawia pytanie: „Czy i czym praca umacnia i buduje człowieka w jego osobowym człowieczeństwie, czym zaś go może pomniejszać, blokując jego osobowy rozwój?” Odpowiedzi szuka w przekazie biblijnym i antropologii pracy proponowanej przez Jana Pawła II. Przypomina personalistyczny (idealny) model ludzkiej pracy przedstawiony w Księdze Rodzaju i cztery zawarte w nim prawdy-postulaty: by zobowiązanie do „czynienia sobie ziemi poddaną”, czyli kontynuowania „dzieła tworzenia”, nie prowadziło do degradacji środowiska; by uprawiając „ogród Eden”, harmonijnie łączyć technikę z naturą; by misja panowania nad światem służyła rozwojowi samego człowieka i po czwarte, by praca budowała więzi międzyludzkie.

W drugiej części artykułu autor omawia niektóre współczesne realne trudności i wyzwania związane z etosem pracy: skłonność do sprowadzania wartości pracy wyłącznie do jej ekonomicznych efektów (błąd kapitalistycznego ekonomizmu kontynuowany dziś w ramach procesu globalizacji); bezrobocie wynikające z postępu naukowo-technicznego i zastępowania człowieka przez roboty, grożące niedającym się zaakceptować wykluczaniem bezrobotnych ze wspólnoty ludzkiej.


Słowa kluczowe


etyka pracy; biblijny model pracy; personalistyczna koncepcja pracy Jana Pawła II; błąd ekonomizmu w traktowaniu pracy; rodzaje pracy ze względu na jej efekty; bezrobocie

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Czerny Mirosław, 2005, Globalizacja a rozwój, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Dylus Aniela, 2001, Globalny rynek i jego granice, Warszawa: Centrum im. Adama Smitha.

Dylus Aniela, 2005, Globalizacja. Refleksje etyczne, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Jan Paweł II, 1981, Encyklika Laborem exercens, Rzym.

Jan Paweł II, 1986, Mężczyzna i niewiasta stworzył ich. Odkupienie ciała a sakramentalność małżeństwa, Libreria Editrice Vaticana.

Owidiusz, Metamorphoseon Libri, 1, 89.

Papież Franciszek, 2015, Encyklika Laudato si, Rzym.

Piasecki Ryszard, 2003, Rozwój gospodarczy a globalizacja: ekonomia rozwoju w zderzeniu z rzeczywistością, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Strzeszewski Czesław, 2003, Katolicka nauka społeczna, Lublin: Wydawnictwo KUL.

Szostek Andrzej, 1995, Wokół godności, prawdy i miłości. Rozważania etyczne, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.

Szostek Andrzej, 2014, Śladami myśli Świętego. Osoba ludzka pasja Jana Pawła II, Lublin: Instytut Jana Pawła II KUL.

Weber Max, 1994, Etyka protestancka a duch kapitalizmu, przeł. Jan Miziński, Lublin: Test.

Wojtyła Karol, 1969, Osoba i czyn, Kraków: Polskie Towarzystwo Teologiczne.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/et.2015.27.103
Data publikacji: 2015-09-07 11:04:52
Data złożenia artykułu: 2015-08-25 11:46:42


Statystyki


Widoczność abstraktów - 898
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 910

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2015 Andrzej Szostek

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.