Mystery Play on Birth, Life and Death. "Marcolf" by Jan Kasprowicz

Anna Podstawka

Abstract


The article is devoted to Marchołt [Marcolf] by Jan Kasprowicz, which is an important work for the Polish drama of the first half of the 20th century, and at the same time it is a relatively poorly known work. As the poet’s last and most personal theatrical statement, it is set in the context of his life and work and especially in the framework of his dramatic works. The problem analysis of the work, which considers biographical sources, aims to show that Marchołt grew out of a deep need to grasp the entirety of existential experiences and reflections, and to reveal the essence of the human condition. This is reflected in the structure of the work, subordinated to the dramatic convention of mystery and morality features, with syncretic treatment of the genres of medieval religious theatre that is typical of the Young Poland and the interwar period. The story of the eponymous protagonist, an allegorical Everyman, divided into four scenes, presents the major stages of the human journey from birth to death. The key to reading the “tragicomic mystery play” about Marcolf is to treat it as a synthesis of the author’s worldview changes and dilemmas, an attempt to holistically depict the dramatic antinomies attributed to the existence of the human.


Keywords


Marcolf; Jan Kasprowicz; mystery play; morality play; allegory; Everyman

Full Text:

PDF

References


Godlewski, Wacław. (1958). Henrik Ibsen – Jean Kasprowicz. Actes du Second Congrès National de la Société Français de Littérature Comparée [Lille 1957], pp. 185–196.

Górski, Konrad. (1977). Jan Kasprowicz. Studia. Warszawa: PIW.

Igliński, Grzegorz. (1999). Pieśni wieczystej tęsknoty. Liryka Jana Kasprowicza w latach 1906–1926. Olsztyn: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

Kaczyński, Jan. (1990). Elementy autobiograficzne w Marchołcie Jana Kasprowicza. Rocznik Kasprowiczowski, 6, pp. 89–102.

Kasprowicz, Jan. (1907). Narodziny Marchołta. Chimera, X(30), pp. 321–354.

Kasprowicz, Jan. (2002). Marchołt gruby a sprośny. Jego narodzin, życia i śmierci misterium tragikomiczne w obrazach czterech zamknięte. Pisma zebrane. Critical ed. Jan Józef Lipski and Roman Loth. Utwory literackie, 6. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Kasprowiczowa, Maria Janowa. (1932–1934). Dziennik. Warszawa: Wydawnictwo Domu Książki Polskiej.

Loth, Roman. (2016). Dziennik Marii Kasprowiczowej jako źródło biograficzne. In: Roman Loth, Kasprowicz. Szkice o życiu i twórczości (pp. 157–166). Zakopane: Stowarzyszenie Przyjaciół Twórczości Jana Kasprowicza.

Podstawka, Anna. (2014). Świat, który się nie kończy. Człowiek i transcendencja w teatrze Jana Kasprowicza. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Podstawka, Anna. (2016). Antynomie ludzkiej kondycji w Marchołcie Jana Kasprowicza. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 3(33), pp. 171–185. DOI: http://dx.doi.org/10.18778/1505-9057.33.08.

Popiel, Jacek. (1995). Dramat a teatr polski dwudziestolecia międzywojennego. Kraków: Universitas.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ff.2022.40.1.73-82
Date of publication: 2022-09-29 11:55:59
Date of submission: 2022-01-16 12:04:12


Statistics


Total abstract view - 619
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 258

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Anna Podstawka

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.