Artykuł recenzyjny: Richard Frederick Heller, The Distributed University for Sustainable Higher Education, Springer, Singapore 2022, ss. XII+80

Karol Dąbrowski

Streszczenie w języku polskim


Książka Richarda Fredericka Hellera jest krytyką współczesnego systemu szkolnictwa wyższego, szczególnie anglosaskiego. Jego zdaniem w XXI w. rozwija się czwarta generacja uniwersytetów, która – oprócz edukacji, nauki, budowy poczucia narodowego, kreowania polityk publicznych i współpracy z otoczeniem zewnętrznym – odpowiedzialna jest za komercjalizację edukacji i nauki oraz za profesjonalizację administracji uczelnianej. Dominuje utowarowienie szkolnictwa wyższego, konsumeryzacja dyplomu uniwersyteckiego, konkurencja między uczelniami, menedżeryzm, fiskalizm, wskaźnikomania, obniżenie jakości dydaktyki, punktoza i grantoza. Przy okazji dochodzi do dyskryminacji studentów zagranicznych.


Słowa kluczowe


Heller; szkolnictwo wyższe; komercjalizacja edukacji; profesjonalizacja administracji uczelnianej; studenci zagraniczni

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/g.2023.70.1.213-217
Data publikacji: 2023-07-17 10:54:18
Data złożenia artykułu: 2022-12-05 20:59:50


Statystyki


Widoczność abstraktów - 414
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 192

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2023 Karol Dąbrowski

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.