The Impact of the Economic Situation on Individual Consumption in Poland in 2015–2019

Genowefa Sobczyk

Abstract


Purpose of the article: Presents the development of individual consumption in five years 2015–2019 in Poland as a result of an improved economic situation. In particular, the favorable macroeconomic conditions for the development of the Polish economy were indicated, including the implementation of several social programs.

Research methods: Quantitative research of a secondary and primary nature. Secondary data were collected and systematized from the sources of available statistics of the Central Statistical Office for the years 2015–2019 and, for comparison, for the previous period – from 2012. The primary data comes from the proprietary survey conducted on a sample of 215 households.

Main findings: Consumption of Polish households in 2015–2019 stabilized its growth under the influence of favorable socio-economic conditions. The development of the Polish economy throughout the period of market transformations brought it closer to the standards of the European Union, including in the area of individual consumption. However, it differs from highly developed countries by the still high share of food consumption in total household expenditure and a lower share of expenditure on services. It takes place with a significant increase in the income of households in the analyzed period, which influenced the rationalization of food consumption and an increase in the equipment of households with new generation durable goods.


Keywords


consumption; economic prosperity; household

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bartosik-Purgat, M. (red.). (2017). Zachowania konsumentów. Globalizacja, nowe technologie, aktualne trendy, otoczenie społeczno-kulturowe. Warszawa: WN PWN.

Bywalec, C. (2010). Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny. Warszawa: C.H. Beck.

Bywalec, C. (2012). Ekonomika i finanse gospodarstw domowych. Warszawa: WN PWN.

GUS. (2013). Rocznik Statystyczny RP 2013. Warszawa.

GUS. (2013–2020). Roczniki Statystyczne RP za lata 2013–2020. Warszawa.

GUS. (2016). Rocznik Statystyczny RP 2016. Warszawa.

GUS. (2020a). Mały Rocznik Statystyczny Polski 2020. Warszawa.

GUS. (2020b). Rocznik Statystyczny RP 2020. Warszawa.

GUS. (2020c, maj). Sytuacja gospodarstw domowych w 2019 r. w świetle wyników badania budżetów gospodarstw domowych. Informacje sygnalne. Warszawa.

GUS. Departament przedsiębiorstw. (2013). Badanie koniunktury gospodarczej. Pobrane z: https://stat.gov.pl/download/cps/rde/xbcr/gus/kon_badanie_koniunktury_gospodarczej_27052013.pdf

Kieżel, E. (2010). Konsumpcja i konsument we współczesnej gospodarce rynkowej. W: E. Kieżel (red.), Konsument i jego zachowania na rynku europejskim. Warszawa: PWE.

Kieżel, E., & Smyczek, S. (red.). (2011). Zachowania polskich konsumentów w warunkach kryzysu gospodarczego. Warszawa: Wydawnictwo Placet.

Lipowski, M., Sobczyk, G., Bondos, I., & Słowikowska, I. (2020). Konsumpcja w Polsce. Uwarunkowania, zmiany i współczesne trendy. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Magda, I., Brzeziński, M., Chłoń-Domińczak, A., Kotowska, I.E., Myck, M., Najsztub, M., & Tyrowicz, J. (2019). Raport „Rodzina 500+” – ocena programu i propozycje zmian. Warszawa: Instytut Badań Strukturalnych.

Małysa-Kaleta, A. (2015). Międzynarodowe porównania konsumpcji a nowoczesność jej struktury. W: E. Kieżel, S. Smyczek (red.), Zachowania konsumentów. Procesy unowocześniania konsumpcji. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business.

Mróz, B. (2013). Konsument w globalnej gospodarce. Trzy perspektywy. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.

Olejniczuk-Merta, A., & Noga, A. (red.). (2020). Inwestycyjny wymiar konsumpcji. Istota, formy, znaczenie. Warszawa: Poltext.

Raport InfoKredyt. (2019). Związek Banków Polskich.

Rudnicki, L. (2012). Zachowania konsumentów na rynku. Warszawa: PWE.

Samli, A.C. (2012). International Consumer Behavior in the 21st Century: Impact on Marketing Strategy Development. New York: Springer Science & Business Media.

Ustawa z dnia 11 lutego 2016 roku o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz.U. 2016, poz. 195).

Włodarczyk, K. (2013). Rynkowe zachowania polskich konsumentów w dobie globalizacji konsumpcji. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Zalega, T. (2012a). Konsumpcja. Determinanty, teorie, modele. Warszawa: PWE.

Zalega. T. (2012b). Konsumpcja w wielkomiejskich gospodarstwach domowych w Polsce w okresie kryzysu finansowo-ekonomicznego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/h.2021.55.3.101-115
Date of publication: 2021-11-24 12:10:21
Date of submission: 2020-09-30 12:17:32


Statistics


Total abstract view - 1061
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Genowefa Sobczyk

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.