Rozwój zawodowy pracowników socjalnych a ich oczekiwania zawodowe
Streszczenie w języku polskim
Rozpoczynając pracę zawodową, pracownicy socjalni wiążą z nią różne oczekiwania i wartości. Dotyczą one przede wszystkim realizacji własnych zainteresowań oraz zaspokojenia potrzeb społecznych, moralnych, rozwojowych, twórczych, materialnych i stabilizacyjnych. W praktyce realizacja tych oczekiwań przebiega w sposób zróżnicowany, wywierając określony wpływ na proces doskonalenia zawodowego pracowników socjalnych, przejawy ich zachowania zawodowego i zmiany w osobowości. Stanowi o nabywaniu nowych dyspozycji zawodowych, umożliwiających bardziej efektywne funkcjonowanie w pracy. Niniejszy artykuł poświęcony jest określeniu zależności między rozwojem zawodowym pracowników socjalnych (zmienna zależna) a ich oczekiwaniami zawodowymi, jakie wiążą z wykonywaną pracą (zmienne niezależne). Dane uzyskane w wyniku przeprowadzonych badań empirycznych wskazują na występowanie istotnych zależności między tymi zmiennymi.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Bartkowiak, G., Nowodworska, Z. (1987). Psychologia pracy i kierownictwa (z elementami psychologii ogólnej). Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
Bera, R. (2008). Aksjologiczny sens pracy a poczucie jakości życia młodych emigrantów polskich. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Bera, R. (2012). Poczucie odpowiedzialności zawodowej osób migrujących zarobkowo. Perspektywa pedagogiczna. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Bromberek, B. (1988). Młodzież akademicka – jej kształcenie i koncepcje życia. Warszawa–Łódź: PWN.
Czarnecki, K., Karaś, S. (1996). Profesjologia w zarysie. Radom: Instytut Technologii Eksploatacji.
Gliszczyńska, X. (1991). Poczucie własnej skuteczności w procesie pracy. W: X. Gliszczyńska (red.), Psychologiczny model efektywności pracy (s. 55–86). Warszawa: PWN.
Goleman, D. (1999). Inteligencja emocjonalna w praktyce. Poznań: Media Rodzina.
Kanios, A. (2014). Praca socjalna. Zagadnienia teoretyczne i metodyczne. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Kanios, A. (2017). Postawy wobec pracy pracowników socjalnych a ich sytuacja zawodowa. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Kanios, A., Czechowska-Bieluga, M., Zielińska, P., Lada, A. (2019). Młodzież wobec zjawiska wykluczenia społecznego. W: R. Bera, S. Kwiatkowski (red.), Młodzież wobec współczesnych zagrożeń w życiu społecznym (s. 332–409). Warszawa: Wydawnictwo APS.
Kantowicz, E. (2010). Między profesjonalizmem a osobistym zaangażowaniem – dylematy etyczne pracy socjalnej. W: M. Czechowska-Bieluga, A. Kanios, L. Adamowska (red.), Nowe przestrzenie działania w pracy socjalnej w wymiarze etyczno-prakseologicznym (s. 15–26). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Karney, J.E. (2007). Psychopedagogika pracy. Wybrane zagadnienia z psychologii i pedagogiki pracy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Kazubowska, U. (2015). Wartości w pracy socjalnej – mit czy szansa rozwoju. W: J. Krzyszkowski (red.), Praca socjalna w poszukiwaniu tożsamości (s. 34–57). Warszawa: Wydawnictwo APS.
Marzec-Tarasińska, A. (2012). Kompetencje społeczne kandydatów do zawodu pracownika socjalnego. W: A. Dudak, K. Klimkowska, A. Różański (red.), Przygotowanie zawodowe młodych pedagogów (s. 169–190). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Miś, A. (2006). Kształtowanie karier w organizacji. W: H. Król, A. Ludwiczyński (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji (s. 477–497). Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Morawski, B. (1977). Czynniki warunkujące postawy wobec pracy. Studia Socjologiczne, (1), 97–108.
Nowacki, T. (2004). Leksykon pedagogiki pracy. Radom: Instytut Technologii Eksploatacji.
Paszkowska-Rogacz, A. (2006). Psychologiczne uwarunkowania rozwoju kariery zawodowej młodzieży. W: S.M. Kwiatkowski, Z. Sirojć (red.), Młodzież na rynku pracy. Od badań do praktyki (s. 41–55). Warszawa: Oficyna Wydawnicza Astra-Jr.
Podoska-Filipowicz, E. (2008). Rozwój zawodowy czy kariera. W: S.M. Kwiatkowski (red.), Edukacja ustawiczna. Wymiar teoretyczny i praktyczny (s. 161–166). Warszawa–Radom: Wydawnictwo IBE.
Poplucz, J. (1977). Oczekiwania zawodowe pracujących. Studia Socjologiczne, (2), 77–105.
Sikora, J., Januszek, H. (1998). Socjologia pracy. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
Skarżyńska, K. (1991). Uznawane zasady sprawiedliwości a oczekiwania pracowników. W: X. Gliszczyńska (red.), Psychologiczny model efektywności pracy (s. 78–94). Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Tarka, K. (2015). Wartości życiowe i wartości związane z pracą pracowników socjalnych. W: J. Krzyszkowski (red.), Praca socjalna w poszukiwaniu tożsamości (s. 214–226). Warszawa: Wydawnictwo APS.
Tomaszewski, T. (1975). Psychologia. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Vroom, V.H. (1964). Work and Motivation. New York: Wiley.
Wiatrowski, Z. (2005). Podstawy pedagogiki pracy. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Widerszal-Bazyl, M. (1979). Ukierunkowanie motywacji osiągnięć a poziom wykonania pracy. Wrocław: Ossolineum.
Wierzejska, J. (2014). Absolwenci studiów pedagogicznych UMCS na rynku pracy. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Wierzejska, J. (2018). Poczucie podmiotowości pedagogów a ich osobowościowe wyznaczniki pracy. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Wierzejska, J., Karpenko, O. (2015). Wizja kariery zawodowej młodzieży polskiej i ukraińskiej kończącej studia pedagogiczne. Analiza porównawcza. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Zakrzewska-Bielawska, A. (red.). (2017). Podstawy zarządzania. Teoria i ćwiczenia. Warszawa: Wydawnictwo Nieoczywiste.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2021.34.4.99-123
Data publikacji: 2022-03-02 18:21:12
Data złożenia artykułu: 2021-11-10 14:05:21
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2022 Katarzyna Nowosad
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.