Pandemia a transformacja cyfrowa. Wyzwania dla szkolnictwa wyższego
Streszczenie w języku polskim
W artykule analizie poddano konsekwencje pandemii COVID-19 dla szkolnictwa wyższego w Ukrainie i na świecie oraz wyniki badań Międzynarodowego Stowarzyszenia Uniwersytetów, Europejskiego Stowarzyszenia Uniwersytetów i Europejskiego Stowarzyszenia Edukacji Międzynarodowej. Określono m.in. wpływ pandemii na nauczanie i uczenie się, a także scharakteryzowano: międzynarodową mobilność akademicką i współpracę; sytuację finansową szkolnictwa wyższego; trudności, zagrożenia i wyzwania, przed którymi stoją instytucje szkolnictwa wyższego na całym świecie podczas ograniczeń pandemicznych. Ponadto przedstawiono wyniki ankiety przeprowadzonej wśród nauczycieli i studentów ukraińskich uczelni wyższych, poświęconej analizie problemów i wyzwań stojących przed uczelniami w procesie przejścia na kształcenie na odległość, a także nowych możliwości, które oferuje format online. Główne problemy, z którymi borykają się uczestnicy procesu edukacyjnego, obejmują: jakość nauczania i organizację procesu kształcenia na odległość, wzrost obciążenia pracą nauczycieli i uczniów oraz problemy techniczne i finansowe. Wyniki badania z jednej strony pozwalają dokonać oceny i określić stopień zadowolenia z działań już podjętych przez instytucje szkolnictwa wyższego w celu zapewnienia wysokiej jakości i skutecznego kształcenia na odległość, a z drugiej strony pomagają zrozumieć kolejne kroki, które należy podjąć w celu rozszerzenia możliwości nauczania i kształcenia na odległość oraz dostępu do możliwości uczenia się w ciągu życia. Dokonana przez nauczycieli ocena możliwości i korzyści wynikających z kształcenia na odległość pokazuje motywację nauczycieli do doskonalenia własnych umiejętności i zdolności oraz do opanowania nowych narzędzi wymaganych przy zdalnym kształceniu. W przypadku studentów korzyści z takiej formy nauki są przede wszystkim ekonomiczne, np. rozszerzenie możliwości połączenia nauki i pracy oraz ekonomia czasu i środków.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
Literature
Adnan, M., Anwar, K. (2020). Online Learning amid the COVID-19 Pandemic: Students’ Perspectives. Journal of Pedagogical Sociology and Psychology, 2(1), 45–51. DOI: https://doi.org/10.33902/JPSP.2020261309
Graham, C.R. (2018). Current Research in Blended Learning. In M.G. Moore, W.C. Diehl (Eds.), Handbook of Distance Education (4th ed., pp. 173–188). New York: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315296135
Hanushek, E.A., Woessmann, L. (2020). The Economic Impact of Learning Losses. Education Working Papers, 225. OECD Publishing.
König, J., Jäger-Biela, D.J., Glutsch, N. (2020). Adapting to Online Teaching during COVID-19 School Closure: Teacher Education and Teacher Competence Effects among Early Career Teachers in Germany. European Journal of Teacher Education, 43(4), 608–622. DOI: https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1809650
Lazarenko, N., Hurevych, R.S., Kizim, S.S. (2021). Transformational Processes in Education. Visnyk Naps. Ukraine, 3(1). DOI: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2021-3-1-3-2
Lo, C.M., Han, J., Wong, E.S.W., Tang, C.C. (2021). Flexible Learning with Multicomponent Blended Learning Mode for Undergraduate Chemistry Courses in the Pandemic of COVID-19. Interactive Technology and Smart Education, 18(2), 175–188. DOI: https://doi.org/10.1108/ITSE-05-2020-0061
Nychkalo, N., Lukianova, L. (2021). Cross Curriculum Interaction in Teacher Training as Pedagogical Reality. Interdisciplinary Studies of Complex Systems, 19, 94–108. DOI: https://doi.org/10.31392/iscs.2021.19.094
Picciano, A.G. (2017). Theories and Frameworks for Online Education: Seeking an Integrated Model. Online Learning, 21(3), 166–190. DOI: https://doi.org/10.24059/olj.v21i3.1225
Spitzer, M.W.H., Furtner, M. (2016). Being Physically Active Versus Watching Physical Activity – Effects on Inhibitory Control. Trends in Neuroscience and Education, 5(1), 30–33. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tine.2016.02.003
Netography
Bilton, N. (2014). Steve Jobs Was a Low-Tech Parent. The New York Times, Sept. 10. Retrieved from: https://www.nytimes.com/2014/09/11/fashion/steve-jobs-apple-was-a-low-tech-parent.html?_r=0 (access: 29.12.2021).
Kim, J. (2020). Teaching and Learning after COVID-19. Inside Higher Ed. Apr. 1. Retrieved from: https://www.insidehighered.com/digital-learning/blogs/learning-innovation/teaching-andlearning-after-covid-19 (access: 15.12.2021).
Kohut, І. (2020). Coronavirus and Education. The UNDP Human Rights for Ukraine project funded by the Danish Ministry of Foreign Affairs. Retrieved from: https://cedos.org.ua/uk/articles/koronavirus-ta-osvita-analiz-problem-i-naslidkivpandemii (access: 22.12.2021).
Lederman, D. (2020). Will Shift to Remote Teaching Be Boon or Bane for Online Learning? Inside Higher Ed. March 18. Retrieved from: https://www.insidehighered.com/digital-learning/article/2020/03/18/most-teaching-going-remote-will-help-or-hurt-online-learning (access: 25.12.2021).
Resolution of the Cabinet Ministers of Ukraine no. 211 of 11 March 2020 on prevention of the spread of coronavirus COVID-19 on the territory of Ukraine. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/211-2020-%D0%BF#Text (access: 12.12.2021).
Tam, G., El-Azar, D. (2020). Three Ways the Coronavirus Pandemic Could Reshape Education. World Economic Forum. Retrieved from: https://www.weforum.org/agenda/2020/03/3-ways-coronavirus-is-reshaping-education-and-what-changes-might-be-here-to-stay/ (access: 12.12.2021).
World Bank. (2020). COVID-19 to Add as Many as 150 Million Extreme Poor by 2021. Retrieved from: https://www.worldbank.org/en/news/press-release/2020/10/07/covid-19-to-addas-manyas-150-million-extreme-poor-by-2021 (access: 12.12.2021).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2022.35.1.7-17
Data publikacji: 2022-04-29 12:29:44
Data złożenia artykułu: 2022-02-16 15:13:46
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2022 Nataliia Lazarenko, Olena Ihnatova
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.