Cyfryzacja szkolnictwa wyższego w kontekście zmian globalizacyjnych
Streszczenie w języku polskim
Artykuł analizuje problematykę digitalizacji w systemach edukacyjnych świata i Ukrainy. Autorzy na podstawie przeprowadzonej analizy SWOT określili wady i zalety digitalizacji ukraińskiego systemu edukacji. Zidentyfikowano główne obszary digitalizacji: wprowadzenie technologii immersyjnych, chmurowych, internetowych, kursów online, grywalizacji edukacji, rozwoju bibliotek cyfrowych. Wśród zalet digitalizacji wyodrębnia się: digitalizacja stymuluje narządy wzroku i słuchu; interaktywne uczenie się podnosi jakość kształcenia; poprawia się umiejętność pracy z materiałami edukacyjnymi, prezentacyjne e-treści są wygodne, zapewniona jest jakość świadczenia usług edukacyjnych w warunkach lockdownu lub konfliktów zbrojnych.
Zbadano, że najbardziej rozpowszechnionymi rodzajami edukacji cyfrowej są webinaria, indywidualne konsultacje on-line, praca na platformach internetowych oraz samodzielne przetwarzanie treści edukacyjnych. Mocne strony digitalizacji określa się jako ciągłą pracę systemową, szkolenie specjalistów, którzy są konkurencyjni na rynku pracy, otwartość i reprezentatywność, unowocześnienie zaplecza technicznego, stworzenie jednolitej przestrzeni informacyjnej itp. Wskazuje się na wady digitalizacji: ograniczona komunikacja, mała aktywność na zajęciach, utrata motywacji, brak postępów z powodu niewystarczającego poziomu kompetencji cyfrowych, nie zawsze wysokiej jakości treści online. Analizując doświadczenia digitalizacji w wiodących krajach świata, nacisk kładzie się na zmiany w ukraińskiej edukacji: współpraca, udział w mobilnościach edukacyjnych, możliwość interakcji uczestników procesu edukacyjnego, tworzenie wspólnej przestrzeni informacyjnej i e-sieci połączeń, możliwość nauki równoległej, dostęp do międzynarodowych platform ze szkoleniami.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
Bykov, V., & Leshchenko, M. (2016) Tsyfrova humanistychna pedahohika vidkrytoi osvity [Digital humanistic pedagogy of open education]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy, 4, 115–130.
Chaika V.M., & Shyshak A.M., (2021). Didzhytalizatsiia pochatkovoi osvity: problemy i perspektyvy. [Digitalization of primary education: problems and prospects]. Pedagogical Almanac, (50), 38–47. DOI: 10.37915/pa.vi50.301
Dukhanina, N., & Lesyk, G. (n.d.). Tsyfrovizatsiia osvitnoho protsesu: problemy ta perspektyvy [Digitization of the educational process: problems and prospects]. https://ela.kpi.ua/bitstream/123456789/49235/1/p.406-409.pdf
Karpenko, O., & Prokopiv. L. (2023). Onlain navchannia u zakladakh vyshchoi osvity v umovakh rosiisko-ukrainskoi viiny.[Online learning in higher education institutions in the context of the Russian-Ukrainian war]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk: mizhvuzivskyi zbirnyk naukovykh prats molodykh uchenykh Drohobytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Ivana Franka rs [Humanities science current issues: Interuniversity collection of Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University], 63(2), 203–209. [in Ukrainian]. DOI: 10.24919/2308-4863/63-2-33
Kovalenko A. (2021). Dystantsiine navchannia inozemnoi movy za umov pandemii: spetsyfika form i metodiv roboty [Distance learning of a foreign language in pandemic conditions: specifics of forms and methods of work]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk [Topical issues of the humanities], 35(3), 250–255. [in Ukrainian]. DOI: 10.24919/2308-4863/35-3-37
Kravchenko, S. (2021). Tendentsii rozvytku shkilnoi osvity u ShA [Trends in the development of school education in the USA]. In: О. Lokshinа N., Naukovo-praktychna konferentsiia vseukrainskoho rivnia “Zmist i tekhnolohii shkilnoi osvity” [Content and technologies of school education] (pp. 174–219). Кyyiv : KONVI PRINT in Ukrainian].
OECD. (2020). Education responses to COVID-19: Embracing digital learning and online collaboration. OECD. https://read.oecd-ilibrary.org/view/?ref=120_120544-8ksud7oaj2
&title=Education_responses_to_Covid-
Online learning gets failing grades from teachers across the globe. (2021). McKinsey & Company. https://www.mckinsey.com/featured-insights/sustainable-inclusive-growth/chart-of-the-day/online-learning-gets-failing-grades-from-teachers-across-the-globe.
Prokopiv, L. (2014). Informatsiini tekhnolohii navchannia: navchalno-metodychnyi posibnyk [Information technologies of education: a study guide]. Ivano-Frankivsk: Play.
Redakcja CEO. (2021). Cyfryzacja edukacji – przyszłość edukacji w hybrydowej rzeczywistości. CEO Magazyn. https://ceo.com.pl/cyfryzacja-edukacji-przyszlosc-edukacji-w-hybrydowej-rzeczywistosci-64964
Shkarlet, S. (2021). Syfrova transformatsiia osvity i nauky ye odniieiu z kliuchovykh tsilei MON na 2021 rik [The digital transformation of education and science is one of the key goals of the Ministry of Education and Science for 2021]. https://mon.gov.ua/ua/news/cifrova-transformaciya-osviti-i-nauki- ye-odniyeyu-z-klyuchovih-cilej-mon-na-2021-rik-sergij-shkarlet [in Ukrainian].
Tolmach, М., (2021). Onlain-navchannia yak vyklyk dlia mystetskoi osvity. [Online Learning as a Challenge for Art Education]. 13-ta Mizhnarodna konferentsiia z osvity ta novykh tekhnolohii navchannia Onlain-konferentsiia [13th International Conference on Education and New Learning Technologies Online Conference] 23 May 2023, Kyyiv: KIPH, 2023, 5–6. [in Ukrainian].
Tolochko, S., (2019). Vymohy tsyfrovoho suspilstva do kompetentnosti pedahohiv u systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [The requirements of the digital society for the competence of teachers in the system of postgraduate pedagogical education]. Innovatsiyna pedahohika [Innovative Pedagogy], 12(2), 178–181. [in Ukrainian]. DOI: 10.32843/2663-6085.2019.12-2.40
UNESCO, (2020). What have we learnt? Overview of findings from a survey of ministries of education on national responses to COVID-19. DOI: 10.1596/34700
World Bank Country and Lending Groups – World Bank Data Help Desk. (date accesse: 03.12.2023). https://datahelpdesk.worldbank.org/knowledgebase/articles/906519-world-bank-country
-and-lending-groups
Zhosan, H. (2020). Stan rozvytku didzhytalizatsii v Ukraini [The state of development of digitalization in Ukraine]. Ekonomichnyi analiz [Economic analysis], 1(2), 44–52. [in Ukrainian]. DOI: 10.35774/econa2020.01.02.044
LEGAL ACTS
Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy pro zatverdzhennia Polozhennia pro elektronni osvitni resursy, No. 1060. [Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine on approval of the Regulations on electronic educational resources, No. 1060]. (2012). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1695-12#Text [in Ukrainian]
Pro zatverdzhennia Polozhennia pro dystantsiine navchannia: Nakaz MON Ukrainy, No. 466 [On approval of the Regulation on distance learning: Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine, No. 466]. (2013). https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/z0703-13#Text. [in Ukrainian].
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2023.36.3.7-18
Data publikacji: 2023-12-08 14:38:26
Data złożenia artykułu: 2023-08-19 21:51:06
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2023 Liubov Mykolaivna Prokopiv, Viktoriia Volodymyrivna Stynska
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.