Społeczny wymiar współczesnej koncepcji niepełnosprawności intelektualnej
Streszczenie w języku polskim
W artykule podjęto próbę prezentacji współczesnej koncepcji niepełnosprawności intelektualnej w kontekście społecznego modelu niepełnosprawności. Zwrócono uwagę na definicję niepełnosprawności intelektualnej, jej założenia oraz podstawowe wymiary funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną, a także starano się ocenić ich zgodność z postulatami zawartymi w społecznym modelu niepełnosprawności. W rezultacie przeprowadzonej analizy stwierdzono, iż położenie większego nacisku w koncepcji niepełnosprawności intelektualnej na współzależność między tym, jak jest postrzegana, i tym, kim staje się osoba z niepełnosprawnością intelektualną, sprzyjałoby w większym zakresie podkreśleniu roli otoczenia społecznego w jej rozwoju, a także zachęcało do udzielania wsparcia i utrwalało tendencje do postrzegania niepełnosprawności intelektualnej w wymiarze socjopedagogicznym.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Barnes C., Mercer G., Shakespeare T. (1999), Exploring Disability. A Sociological Introduction, Cambridge–Oxford–Malden: Polity Press.
Horne M. D. (1985), Attitudes toward handicapped students: Professional, Peer and Parent Reactions, Lawrence Erlbaum Associates, New Jersey: Hillsdale.
Hunt P. (1998), A Critical Condition, [w:] T. Shakespeare (red.), The Disability reader. Social Science Perspectives, London and New York: Cassell.
Kijak R. J. (b. r. w.), Niepełnosprawność intelektualna – między diagnozą a działaniem, Warszawa: IRSS.
MacMillan D. L. (1982), Mental Retardation in School and Society, Boston, Toronto: Little, Brown and Company.
Rapley M. (2004), Social Construction of Intellectual Disability, Cambridge: University Press.
Stubbins J. (1988), The Politics of Disability, [w:] H. E. Yuker (red.), Attitudes Toward Persons with Disability, New York: Springer Publishing Company.
Schalock R. L. i wsp. (2010), Intellectual Disability. Definition, Classification, and Systems of Supports. 11th Edition, AAIDD, Washington.
Wedell K. (2013), Points from the SENCo-Forum, Dilemmas about calling educational needs ‘special’: attributing causes, „British Journal of Special Education”, 40 (2).
Yuker H. E. (1988), The Effects of Contact on Attitudes Toward Disabled Persons: Some Empirical Generalizations, [w:] H. E. Yuker (red.), Attitudes Toward Persons with Disability, New York: Springer Publishing Company.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2015.28.1.33
Data publikacji: 2015-09-02 09:42:47
Data złożenia artykułu: 2015-08-27 12:29:58
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2015 Zdzisław Kazanowski
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.