Narzędzia diagnostyczne w badaniach nad systemem wartości i orientacjami życiowymi przyszłych pedagogów. Podstawy teoretyczne i analiza porównawcza stosowanych metod
Streszczenie w języku polskim
Autor artykułu przedstawia problem wyboru podejść metodycznych do badań wartościowo-znaczeniowej zawartości osobowości. Podkreślono, iż wybór metod badawczych odbywa się na zasadzie analizy strategii metodycznych, stosowanych w zakresie planowania, organizacji i przeprowadzania badań empirycznych wartości i sensu życia oraz fenomenów z nimi spokrewnionych. Przedstawiono podstawowe podejścia do empirycznego badania poziomu rozwoju wartościowo-znaczeniowej zawartości osobowości przyszłych nauczycieli. Zauważono podstawowe różnice i podobieństwa w osobliwościach stosowania eksperymentalnego, psychometrycznego, projekcyjnego, psychosemantycznego, fenomenologicznego, narracyjnego oraz biograficznego podejścia metodycznego. Na podstawie zaproponowanych dociekań teoretycznych wyciągnięto wniosek, że dążenie do systematyzacji różnorodnych podejść generuje wspólne podejście jakościowe i ilościowe do empirycznego badania zawartości wartościowo-znaczeniowej, w którego ramach wady jednych podejść metodycznych zostają zrównoważone przez zalety innych.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
Абульханова-Славская К. (1981), Развитие личности в процессе жизнедея¬тельности, [in:] Л. Анцыферова (ред.), Психология формирования и развития личности, Москва.
Анцыферова Л. (1992), Желаю молодым большой научной честности (Бе¬седу провел В. Артамонов), «Психологический журнал», 13, 4.
Артемьева Е. (1999), Основы психологии субъективной семантики, Москва.
Балл Г. (2006), Психология в рациогуманистической перспективе: Избранные работы, Киев.
Божович Л. (1968), Личность и ее формирование в детском воз¬расте, Москва.
Братусь Б. (1981), К изучению смысловой сферы личности, «Вестник Московского Университета», 14, 2.
Hermans H. (2000), Autonarracje. Tworzenie znaczen w psychoterapii, Warszawa.
Карпинский К. (2008), Опросник смысложизненного кризиса: монография, Гродно.
Kaufman S. (1986), The Ageless Self: Sources of Meaning in Late Life, Madison.
Леонтьев Д. (1998), Тематический апперцептивный тест, Москва.
Леонтьев Д. (2000), Тест смысложизненных ориентации (СЖО). 2-е изд., Москва.
Логинова Н.А. (1986), Биографический метод в свете идей Б.Г.Ананьева, «Вопросы психологии», 5.
McAdams D. (2001), The Psychology of Life Stories, “Review of General Psychology”, 5.
Патяева Е. (1983), Ситуативное развитие и уровни мотивации, «Вестник Московского Университета», 14, 4.
Петренко В. (1988), Психосемантика сознания, Москва.
Potter J., Wetherell M. (1987), Discourse and Social Psychology. Beyond Attitudes and Behaviour, London.
Reker G.T., Peacock E. (1981), The Life Attitude Profile (LAP): a Multidimensional Instrument for Assessing Attitudes Towards Life, “Canadian Journal of Aging”, 3.
Смирнов С. (1996), Анализ опыта разработки эксперименталь¬ных методов изучения ценностей, «Психологичес¬кий журнал», 17, 1.
Thomae H. (1988), Das Individuum und seine Welt, Zurich.
Чудновский В. (1991), Нравственная устойчивость личности, Москва.
Чудновский В. (1993), К проблеме соотношения „внешнего” и „внутреннего” в психологии, «Психологический журнал», 14, 5.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2015.28.2.7
Data publikacji: 2016-09-07 12:34:42
Data złożenia artykułu: 2016-02-25 13:06:09
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2016 Ihor Halian
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.