Konsekwencje merytoryczne twierdzenia „praca jest wartością” dla pedagogiki pracy
Streszczenie w języku polskim
Przyjęte w humanistycznej pedagogice pracy twierdzenie, że praca człowieka jest wartością i terenem urzeczywistniania wartości, ciągle wymaga interpretacji. Autor artykułu podejmuje takie zadanie, ukazując swoiste cechy pracy ludzkiej. Ukazanie pracy człowieka w perspektywie aksjologicznej i etycznej wskazuje, że jest ona zjawiskiem, dzięki któremu dokonują się przemiany w samym człowieku i w jego środowisku. To zaś powinna wykorzystywać pedagogika do wspomagania człowieka w jego całożyciowym rozwoju.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Bitner B., Stępień K. (2000), Wprowadzenie do etyki zawodowej, Poznań: Wydawnictwo eMPi2.
Chałas K. (2003), Wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki, t. 1, Lublin–Kielce: Wydawnictwo Jedność.
Denek K. (1998), O nowy kształt edukacji, Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
Denek K. (2001), Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Denek K. (2003), Dziecko w świecie wartości, t. 1, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Furmanek W. (2002), Edukacja wobec poliparadygmatyczności nauk o niej, [w:] W kręgu edukacji, nauk o niej i społeczeństwa, Poznań: Wydawnictwo UAM.
Furmanek W. (2003), Poliparadygmatyczny charakter badań pedagogicznych, [w:] J. Kuźma, J. Morbitzer (red.), Nauki pedagogiczne w teorii i praktyce edukacyjnej, Kraków: Wydawnictwo Naukowe AP.
Furmanek W. (2006), Zarys humanistycznej teorii pracy, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Furmanek W. (2008), Zniewolenie przez pracę a problematyka pedagogiki pracy, [w:] R. Gerlach (red.), Edukacja i praca. Konteksty − wyzwania – antynomie, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Furmanek W. (2010a), Praca człowieka w perspektywie wartości. Refleksje z lektury książek prof. Z. Wiatrowskiego, „Szkoła − Zawód – Praca”, nr 1.
Furmanek W. (2010b), Cechy pracującego człowieka obiektem badań współczesnej pedagogiki pracy (inspiracje kardynała Stefana Wyszyńskiego), [w:] L. Marszałek, A. Solaka (red.), O społeczeństwie, wychowaniu i pracy w myśli Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa: Wydawnictwo UKSW.
Furmanek W. (2013a), Godność obiektem badań nauk humanistycznych, [w:] W. Furmanek (red.), Wartości w pedagogice. Wolność, odpowiedzialność, godność we współczesnej pedagogice, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Furmanek W. (2013b), Humanistyczna pedagogika pracy. Charakterystyka dyscypliny naukowej, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Furmanek W. (2013c), Humanistyczna pedagogika pracy. Praca człowieka, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Furmanek W. (2013d), Pedagogika wobec wyzwań współczesności, „Annales UMCS. Sectio J”, t. 26.
Furmanek W. (2013e), Etyczne wymiary współczesnej pracy człowieka, „Labor et Educatio”, nr 1.
Furmanek W. (2014), Nowa praca człowieka w cywilizacji informacyjnej, Międzynarodowa Konferencja Naukowa w Ciechocinku (maj).
Furmanek W. (w druku), Humanistyczna pedagogika pracy. Jakość życia obiektem badań.
Gurycka A. (1979), Struktura i dynamika procesu wychowawczego, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Nowak M. (2000), Problemy pedagogiki otwartej, Lublin: Wydawnictwo KUL.
Stańczyk P. (2013), Człowiek, wychowanie, praca w kapitalizmie. W stronę krytycznej pedagogiki pracy, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Wołoszyn S. (1977), Kategoria „powinności” jako podstawowa aksjologiczna kategoria pedagogiki − jak ją rozumieć?, [w:] T. Kukułowicz, M. Nowak (red.), Pedagogika ogólna. Problemy aksjologiczne, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Wyszyński S. (2001), Duch pracy ludzkiej, Warszawa: Wydawnictwo im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego Soli Deo, PAX.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2017.30.2.29
Data publikacji: 2017-11-09 08:16:34
Data złożenia artykułu: 2016-06-30 15:38:21
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2017 Waldemar Furmanek
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.