Kwestionariusz Twórczego Zachowania KANH III – prezentacja właściwości psychometrycznych
Streszczenie w języku polskim
KANH III składa się z dwóch skal konformizm–nonkonformizm które przynależą do sfery osobowości oraz skali zachowania heurystyczne–zachowania algorytmiczne, która przynależy do sfery poznawczej. Każda skala diagnozuje 13 właściwości dymensjalnych o charakterze kontinuum. Kwestionariusz składa się z 26 stwierdzeń. Rzetelność narzędzia mierzona metodą test–retest wynosi 0,95. Korelacja między wersjami polską i angielską dla skali K–N = 0,95, zaś dla skali A–H = 0,96. Rzetelność obliczona (N = 4271) przy pomocy alfa Cronbacha dla skali K–N = 0,69, dla skali A–H = 0,65. Normy zostały opracowane w skali stenowej dla grupy wiekowej 15–60 lat i uwzględniają odmienne wyniki dla kobiet i mężczyzn w skali K–N. W skali A–H wyniki zostały opracowane dla obu płci razem. Prezentowane są też wyniki analizy czynnikowej oraz trafności kryterialnej KANH III.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Bernacka R.E. (2003), Struktura czynnikowa skal konformizm i nonkonformizm Kwestionariusza Twórczego Zachowania KANH, „Annales UMCS”, sec. J, Pedagogia–Psychologia, XVI, 31–45.
Bernacka R.E. (2004), Konformizm i nonkonformizm a twórczość, Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Bernacka R.E. (2004a), Osobowościowy mechanizm konformizmu i nonkonformizmu, [w:] S. Popek, R.E. Bernacka, C. Domański, B. Gawda, D. Turska (red.), Twórczość w teorii i praktyce, Lublin: Wydawnictwo UMCS, 57–68.
Bernacka R.E. (2005), Osobowościowy mechanizm konformizmu i nonkonformizmu – specyfika funkcjonowania i przejawy w zachowaniu, „Psychologia Rozwojowa”, 10 (2), 73–82.
Bernacka R.E. (2009), KANH III Questionnaire of Creative Behaviour – presentation of the revised version, [w:] S. Popek, R.E. Bernacka, C. Domański, B. Gawda, D. Turska, A. Zawadzka (red.), Psychologia twórczości. Nowe horyzonty, Lublin: Wydawnictwo UMCS, 169–175.
Bernacka R.E. (2013), Wartości nonkonformistów konstruktywnych i pozornych, [w:] M. Kuśpit (red.), Barwy twórczości, Lublin: Wydawnictwo UMCS, 385–399.
Bernacka R.E. (2016), Constructive and apparent nonconformists at school, [w:] C. Pracana (red.), Psychology Applications & Developments II. Advances in Psychology and Psychological
Trends Series, Lizbona: InScience Press, 105–115.
Brzeziński J. (1996), Metodologia badań psychologicznych, Warszawa: PWN.
Grohman M., Schmidt K. (2012), Teaching for creativity: How to shape creative attitudes in teachers and in students, [w:] M.B. Gregerson, H.T. Snyder, J.C. Kaufman (red.), Teaching creatively and teaching creativity, Nowy Jork: Springer Science & Business Media, 15–36.
Groner R., Groner M. (1990), Heuristische versus algorithmische Orientierung als Dimension des individuellen kognitiven Stils, [w:] K. Grawe, R. Höanni, N. Semmer, F. Tschan (red.), Über die richtige art, psychologie zu betreiben, Getynga: Hogrefe Verlag, 415–330.
Haller Ch., Courvoisier D. (2010), Personality and Thinking Style in Different Creative Domains, “Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts”, 4 (3), 149–160.
Karwowski M. (2006), Wybrane właściwości psychometryczne Kwestionariusza Twórczego Zachowania KANH Stanisława Popka, [w:] M. Karwowski (red.), Identyfikacja potencjału twórczego,
Warszawa: Transgresje, 195–236.
Karwowski M., Gralewski J. (2013), Kwestionariusz Twórczego Zachowania KANH: (konstruktywnie krytyczna) analiza psychometryczna, [w:] M. Kuśpit (red.), Barwy twórczości, Lublin: Wydawnictwo UMCS, 211–243.
Nęcka E., Grohman M., Słabosz A. (2006), Creativity studies in Poland, [w:] J.C. Kaufman, R.J. Sternberg (red.), International handbook of creativity, Nowy Jork: CUP, 270–306.
Popek S. (2000), Kwestionariusz Twórczego Zachowania KANH, Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Popek S. (2001), Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Popek S. (2015), W kręgu aktywności twórczej, Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Strzałecki A. (1999), Style zachowania się. Kwestionariusz (wersja A), Warszawa: Wydawnictwo UKSW.
Szczepaniak P., Sliwińska M., Strelau J., Zawadzki B. (1998), Inwentarz Osobowości NEO–FFI Paula T. Costy, Jr i Roberta R. McCrae’a, Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych
Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2016.29.3.33
Data publikacji: 2017-06-28 11:17:30
Data złożenia artykułu: 2017-04-06 22:38:57
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2017 Ryszarda Ewa Bernacka, Stanisław Leon Popek, Marcin Gierczyk
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.