Ocena myślenia logicznego u dzieci w okresie średniego dzieciństwa na podstawie układania historyjek obrazkowych
Streszczenie w języku polskim
Celem badań była ocena myślenia logicznego u dzieci przedszkolnych na podstawie zadania polegającego na ułożeniu historyjek obrazkowych z szeregu nieuporządkowanych obrazków. Zadanie było zróżnicowane ze względu na liczbę obrazków tworzących poszczególne historie (najkrótsze historie składały się z 4, a najdłuższe z 6 obrazków) oraz następstwo czasowe prezentowanych wydarzeń. Założono, że historie prezentujące odległe konsekwencje wydarzeń będą dla dzieci trudniejsze niż historie, których skutki mają charakter bezpośredni. Hipoteza się potwierdziła. Zarówno w grupie dzieci cztero-, jak i pięcioletnich najtrudniejsze okazały się historie przedstawiające odległe skutki zaprezentowanych zdarzeń.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Białecka-Pikul M. (2002), Co dzieci wiedzą o umyśle i myśleniu, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Berger K.S. (2006), The Developing Person Through Childhood, New York: Worth Publishers.
Bjorklund D.F. (2012), Children’s Thinking. Cognitive Development and Individual Differences, International edition: Wadsworth Cengage Learning.
Bodrova E., Leong D.J. (2007), Tools of the Mind: The Vygotskian Approach to Early Childhood Education, Columbus, OH: Merrill/Prentice Hall.
Bruner J. (1990), Acts of Meaning, Cambridge: Harvard University Press.
Das Gupta P., Bryant P.E. (1989), Young children’s casual inferences, “Child Development”, No. 60.
DeClory L. (1914), Épreuve nouvelle pour l’examination mental, « L’Année Psychologique », Vol. 20.
Diamond A., Bernett W.S., Thomas J., Munroe S. (2007), Preschool program improve cognitive control, “Science”, No. 318.
Fabisiak-Majcher A., Korendo M., Ławczys E. (2012), Stymulacja i terapia. Przygotowanie do nauki czytania. Myślenie przyczynowo-skutkowe, Kraków: Wydawnictwo WIR.
Gaul M. (1998), Porządkowanie obrazków, [w:] J. Brzeziński, E. Hornowska (red.), Skala Inteligencji Wechslera WAIS-R, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gopnik A., Glymur C., Sobel D.M., Schultz L.E., Kushnir T., Danks D. (2004), A theory of causa learning in children: Causal maps and Bayes nets, “Psychological Review”, No. 111.
Hickling A.K., Wellman H.M. (2001), The emergence of children’s causal explanations and theories: Evidence from everyday conversation, “Developmental Psychology”, No. 37.
Jankowska H. (1992), Rozwój czynności poznawczych u dzieci. Wybrane zagadnienia, Warszawa: WSiP.
Jurkowski A. (1986), Ontogeneza mowy i myślenia, Warszawa: WSiP.
Kaczmarek B.L.J. (1986), Płaty czołowe a język i zachowanie człowieka, Wrocław: Ossolineum.
Kaczmarek B.L.J. (1995), Mózgowa organizacja mowy, Lublin: Agencja Wydawniczo-Handlowa AD.
Kielar-Turska M. (2011), Średnie dzieciństwo – wiek przedszkolny, [w:] J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kielar-Turska M., Białecka-Pikul M. (2003), Wczesne dzieciństwo, [w:] B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t. 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Klim-Klimaszewska A. (2012), Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa, Warszawa: Instytut Wydawniczy ERICA.
Kowalski S. (1962), Rozwój mowy i myślenia dziecka, Warszawa: Państwowe Wydawnictwa Naukowe.
Krasowicz-Kupis G., Wiejak K. (2006), Skala Inteligencji dla dzieci (WISC-R) w praktyce psychologicznej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Lipsitz J.D., Dworkin R.H., Erlenmeyer-Kimling L. (1993), Wechsler Comprehension and Picture Arrangement Subtests and Social Adjustment, “Psychological Assessment”, Vol. 5(4), DOI: https://doi.org/10.1037/1040-3590.5.4.430.
Matczak A., Piotrowska A., Ciarkowska W. (2008), WISC-R – Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci – Wersja Zmodyfikowana. Podręcznik, Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne.
Nelson K. (2007), Young Minds in Social Worlds: Experience, Meaning, and Memory, Cambridge: Harvard University Press, DOI: https://doi.org/10.4159/9780674041400.
Oberauer K. (2009), Executive functions, working memory, verbal ability and theory of mind – does it all come together?, [w:] W. Schneider, R. Schumann-Hengsteler, B. Sodian (eds.), Young Children’s Cognitive Development. Interrelationships Among Executive Functioning, Working Memory, Verbal Ability and Theory of Mind, New York–London: Psychology Press, Taylor and Francis Group.
Paris A.H., Paris S.G. (2003), Assessing narrative comprehension in young children, “Reading Research Quarterly”, No. 38.
Piaget J. (1966), Studia z psychologii dziecka, Warszawa: Państwowe Wydawnictwa Naukowe.
Piaget J. (1992), Mowa i myślenie u dziecka, Warszawa: Państwowe Wydawnictwa Naukowe.
Reed H.C., Hurks P.P.M., Kirschner P.A., Jolles J. (2015), Preschoolers’s Causal Reasoning During Shared Picture Book Storytelling: A Cross-Case Comparison Descriptive Study, “Journal of Research in Childhood Education”, No. 29.
Stachyra J. (1995), Wybrane metody diagnostyczne w surdopsychologii, Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Shapiro L.R., Hudson J.A. (1991), Tell me a make-believe story: Coherence and cohesion in Young children’s Picture-elicited narratives, “Developmental Psychology”, Vol. 27(6), DOI: https://doi.org/10.1037/0012-1649.27.6.960.
Tucholski A. (1984), Skala Inteligencji Wechsler-Bellevue. Podręcznik, Lublin: Wydawnictwo KUL.
Vasta R., Haith M.M., Miller S.A. (2004), Psychologia dziecka, Warszawa: WSiP.
Wadsworth B. (1998), Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka, Warszawa: WSiP.
Wechsler D. (1944), The Measurement of Adult Intelligence, Baltimore: The Williams & Wilkins Company.
Wellman H.M., Liu D. (2007), Causal reasoning as informed by the early development of explanations, [w:] A. Gopnik, L. Schulz (eds.), Causal Learning, Psychology, Philosophy, and Computation, New York, NY: Oxford University Press.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2018.31.1.119-131
Data publikacji: 2018-07-05 08:06:12
Data złożenia artykułu: 2018-01-11 15:10:20
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2018 Sara Filipiak
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.