Agresja interpersonalna – profilaktyka i przeciwdziałanie
Streszczenie w języku polskim
W artykule wskazano terminologię, specyfikę oraz kryteria agresji, agresywności i przemocy. Omówiono też wybrane czynniki ryzyka wystąpienia zachowań agresywnych czy przemocy u dzieci, ujawniające się w rodzinie, środowisku szkolnym i za pośrednictwem mediów. Następnie przedstawiono propozycje działań profilaktycznych stosowanych w celu uniknięcia lub zmniejszenia skali agresywności i przemocy, a także przybliżono przedsięwzięcia zaradcze, wspierające dzieci zagrożone agresją interpersonalną, oraz sposoby przeciwdziałania agresji i przemocy.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (1997), Psychologia społeczna. Serce i umysł, Warszawa: Zysk i S-ka.
Bandura A., Walters R.H. (1968), Agresja w okresie dojrzewania, Warszawa: PWN.
Biała M. (2006), Problemy z zachowaniem dzieci i młodzieży, Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Brzozowski P. (1988), Postawy wychowawcze rodziców a agresywność dzieci, [w:] K. Pospiszyl (red.), Z badań nad postawami rodzicielskimi, Lublin: UMCS.
Frączek A. (1973), Problemy psychologicznej teorii agresji, „Psychologia Wychowawcza”, nr 3.
Frączek A. (1975), Mechanizmy regulacyjne czynności agresywnych, [w:] I. Kurcz, J. Reykowski (red.), Studia nad teorią czynności ludzkich, Warszawa: PWN.
Frączek A. (red.) (1986), Studia nad uwarunkowaniami i regulacją agresji interpersonalnej, Wrocław: Zakład Narodowy im.Ossolińskich.
Gaś Z.B. (1998), Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji, Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Hansen W.B. (1993), School-based alcohol prevention programs, “Alcohol Health & Research World”, Vol. 17(1).
Jarosz E. (1998), Wczesne interwencje w profilaktyce zjawiska przemocy w stosunku do dzieci w rodzinie, [w:] Z. Brańka, M. Szymański (red.), Agresja i przemoc w instytucjach wychowawczych, Kraków: „Text”.
Kirwil L. (1984), O koncepcji rozwoju agresywności H.J. Kornadta, „Przegląd Psychologiczny”, nr 2.
Kołodziejczyk J. (2004), Agresja i przemoc w szkole. Konstruowanie programu przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole, Kraków: Sophia.
Kornadt H.J. (1975), O motywacyjnej teorii agresji i hamowania agresji, „Studia Psychologiczne”, nr 14.
Kosewski M. (1977), Agresywni przestępcy, Warszawa: Wiedza Powszechna.
Krahé B. (2006), Agresja, Gdańsk: GWP.
Kubacka-Jasiecka D. (1975), Funkcjonowanie społeczne osób agresywnych i samoagresywnych, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.
MENiS (2004), Poradnik metodyczny dla nauczycieli, Warszawa.
Ostrowska K. (1997), Przemoc w szkole: rozmiary, przejawy, uwarunkowania osobowościowe, [w:] I. Pospiszyl (red), Przemoc w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, Warszawa: IBE.
Pospiszyl K. (1975), Badania porównawcze nad rodzajami agresji u młodzieży przestępczej, „Psychologia Wychowawcza”, nr 2.
Pospiszyl I. (1998), Przemoc w rodzinie, Warszawa: WSiP.
Skorny Z. (1989), Psychologiczna analiza agresywnego zachowania, Warszawa: PWN.
Szewczuk W. (1979), Słownik psychologiczny, Warszawa: Wiedza Powszechna.
Szymczak M. (red.) (1979), Słownik języka polskiego, Warszawa: PWN.
Tedeschi J.T., Smith III R.B., Brown R.C. Jr. (1974), A reinterpretation of research on aggression, “Psychological Bulletin”, Vol. 81(5).
Tuszyńska-Bogucka V. (red.) (2006), Media – przyjaciel czy wróg dziecka. Program informacyjno-edukacyjny, Poznań: Wydawnictwo eMPi2.
Włodarski Z., Matczak A. (1996), Wprowadzenie do psychologii, Warszawa: WSiP.
Wojciszke B. (2002), Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Warszawa: Scholar.
Wolińska J.M. (1991), Postawy rodzicielskie a agresywność dorastających dziewcząt i chłopców, [w:] B. Jedynak (red.), Kobieta w kulturze i społeczeństwie, Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Wolińska J.M. (1996), Rodzinna etiologia agresywności młodzieży w wieku dorastania, [w:] A. Frączek, I. Pufal-Struzik (red.), Agresja wśród dzieci i młodzieży. Perspektywa psychoedukacyjna, Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.
Wolińska J.M. (1997), Socjalizacja agresji dorastających dziewcząt i chłopców, [w:] B. Kaja (red.), Wspomaganie rozwoju: psychostymulacja i psychokorekcja, t. 1, Bydgoszcz: Wydawnictwo WSP.
Wolińska J.M. (2003), Agresywność dziewcząt i chłopców: problem indywidualny i społeczny, Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Wolińska J.M. (2004), Komputer (gry, Internet) – konieczność, pasja, zagrożenie, uzależnienie, [w:] G.E. Kwiatkowska (red.), Wybrane zagadnienia psychologii współczesnej, Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Wolińska J.M. (2010), Asertywność w praktyce pedagogicznej, [w:] D. Pankowska, T. Sokołowska-Dzioba (red.), Kompetencje nauczyciela przedmiotów zawodowych, cz. 2: Praca wychowawcza, Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Wolińska J.M. (2013), Dynamika, profilaktyka i resocjalizacja agresji dzieci i młodzieży, [w:] D. Borecka-Biernat (red.), Zachowania agresywne dzieci i młodzieży, Warszawa: Difin.
Wosińska W. (2004), Psychologia życia społecznego, Gdańsk: GWP.
Wójcik D. (1977), Środowisko rodzinne a poziom przestępczości młodzieży przestępczej i nieprzestępczej, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Zakrzewski M. (1986), Procesy atrybucyjne a regulacja agresji interpersonalnej, „Przegląd Psychologiczny”, nr 3.
Zimbardo P.G., Ruch F.L. (1988), Psychologia i życie, Warszawa: PWN.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2018.31.3.247-261
Data publikacji: 2019-02-26 17:52:11
Data złożenia artykułu: 2018-06-13 11:06:08
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2019 Jolanta Maria Wolińska
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.