Przygotowanie wychowanków Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Jaworku do aktywności na rynku pracy
Streszczenie w języku polskim
Praca ludzka i jej uwarunkowania stanowią istotny element procesu socjalizacji młodego człowieka, przygotowując go do efektywnego uczestnictwa w życiu społecznym. Jako świadoma i celowa działalność człowieka zarówno rozwija ona jego kompetencje zawodowe, jak i kształtuje jego osobowość do w pełni dojrzałej i samodzielnej. Jej walory wychowawcze są szczególnie istotne w pracy z młodzieżą niedostosowaną społecznie. Będąc jedną z metod zaliczanych do grupy kulturotechnik, praca ludzka pozwala na rozwój osobowości wychowanka, a także wyposaża go w kompetencje zawodowe niezbędne do ponownego włączenia do środowiska społecznego, z którego został wykluczony. W objętym badaniami monograficznymi młodzieżowym ośrodku wychowawczym praca jest ważnym elementem procesu resocjalizacyjnego, opartym na edukacji, rozwijaniu kompetencji zawodowych, praktycznych i teoretycznych, a także na behawioralnym stymulowaniu wychowanka do podejmowania aktywności związanych ze świadczeniem pracy. System ekonomii punktowej, uzupełniający podejmowane oddziaływania, dodatkowo stymuluje wychowanków do aktywności i pracy nad sobą.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Bogaj, A. (2007). Człowiek w środowisku pracy. W: S.M. Kwiatkowski, A. Bogaj, B. Baraniak (red.), Pedagogika pracy (s. 25–32). Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Dobijański, M. (2017). Teoretyczne i praktyczne aspekty pedagogiki resocjalizacyjnej w pracy z nieletnimi w Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych. Siedlce: MarLab.
Karney, J.E. (2007). Psychopedagogika pracy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Miszczuk, R. (2014). Młodzież niedostosowana społecznie na świętokrzyskim rynku pracy. Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne, 24(14), 231–244.
Okoń, W. (red.). (2001). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz.U. 2015, poz. 1872).
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. 2018, poz. 996, 1000, 1290, 1669, 2245; Dz.U. 2019, poz. 534, 730).
Wiatrowski, Z. (2005). Podstawy pedagogiki pracy. Bydgoszcz: Wydawnictwo WSP.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2019.32.4.307-321
Data publikacji: 2019-12-31 17:08:37
Data złożenia artykułu: 2019-05-15 09:31:31
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2019 Mariusz Dobijański
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.