Human Being Concepts as a Philosophical Basis of Pedagogy
Abstract
In the efforts to answer the educational sciences to the challenges of the present day, one cannot omit the answer to the question about the philosophical and pedagogical concept of a human being. In this study, the author draws attention to the human models currently functioning in pedagogical practice and proposes the adoption of an integral human model.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
LITERATURA
Bartnik, C.S. (2000). Personalizm. Lublin: Wydawnictwo OK.
Brzezińska, A. (red.). (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP.
Encyklopedia. (1979). Encyklopedia katolicka. T. 3: Cenzor–Dobszewicz. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Fallot, R.D. (1998). Spiritual and Religious Dimensions of Mental Illness Recovery Narratives. New Directions for Mental Health Services, 80, 35–44. DOI: 10.1002/yd.23319988006
Furmanek, W. (1995). Człowiek – człowieczeństwo – wychowanie. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE.
Furmanek, W. (2012). Model człowieka odniesieniem do opisu przedmiotu badań pedagogiki pracy. Edukacja Zawodowa i Ustawiczna. Polsko-Ukraiński Rocznik Naukowy, 14, 109–124.
Furmanek, W. (2017a). W poszukiwaniu tożsamości dydaktyki informatyki. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 36(4), 21–31. DOI: 10.17951/lrp.2017.36.4.21
Furmanek, W. (2017b). Osoba podstawą antropologiczną humanistycznej pedagogiki pracy. W: A. Solak, J. Bluszcz (red.), Personalizm pracy ludzkiej. Współczesne konotacje (s. 253–265). Warszawa: Wydawnictwo APS.
Furmanek, W. (2020a). Godność człowieka. De dignitate personae humanae. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Furmanek, W. (2020b). Wielorakość godności. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Furmanek, W. (2020c). Nowa praca nauczycieli. Nowy nauczyciel wyzwaniem dla pedagogiki. Edukacja Zawodowa i Ustawiczna. Polsko-Ukraiński Rocznik Naukowy, 5, 333–359.
Galarowicz, J. (2000). Człowiek jest osobą. Podstawy antropologii filozoficznej Karola Wojtyły. Kęty: Wydawnictwo Antyk.
Granat, W. (1976). U podstaw humanizmu chrześcijańskiego. Poznań: Księgarnia Świętego Wojciecha.
Kozielecki, J. (1984). Transgresyjna koncepcja człowieka. Studia Filozoficzne, 1, 46–73.
Kozielecki, J. (1998). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Łakomski, M. (2004). Koncepcja personalistyczna człowieka podstawą integralnego wychowania. Wychowawca, 12, 14–15.
Stępień, A.B. (2001). W poszukiwaniu istoty człowieka (z fenomenologii i metafizyki bytu ludzkiego). W: B. Bejze (red.), Aby poznać Boga i człowieka. Cz. 2: O człowieku dziś (s. 61–94). Warszawa: Wydawnictwo Sióstr Loretanek.
Szewczyk, W. (1998). Rozumieć siebie i innych. Zarys psychologii. Tarnów: Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Biblos.
Szewczyk, W. (2000). Kim jest człowiek. Zarys antropologii filozoficznej. Tarnów: Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Biblos.
Ślipko, T. (1974). Zarys etyki ogólnej. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Walczak, A. (2006). W sprawie filozofii wychowania. Pedagogika Filozoficzna, (1), 10–25.
Wojtyła, K. (1969). Osoba i czyn. Kraków: Polskie Towarzystwo Teologiczne.
NETOGRAFIA
Matusiak, E. (2022). Psychoanalityczna a behawioralno-poznawcza terapia lęku. Pobrane z: http://www.jungpoland.org/pl/zbior-tekstow/psychoanalityczna-behawioralno-poznawcza-terapia-leku.html
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2023.36.1.17-26
Date of publication: 2023-06-13 12:01:56
Date of submission: 2021-09-03 12:09:13
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Waldemar Furmanek
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.