Koncepcje człowieka filozoficzną podstawą pedagogiki
Streszczenie w języku polskim
W dążeniach do odpowiedzi nauk pedagogicznych na wyzwania współczesności nie można pominąć odpowiedzi na pytanie o filozoficzną i pedagogiczną koncepcję człowieka. W niniejszym opracowaniu autor zwraca uwagę na obecnie funkcjonujące w praktyce pedagogicznej modele człowieka i proponuje przyjęcie integralnego modelu człowieka.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
LITERATURA
Bartnik, C.S. (2000). Personalizm. Lublin: Wydawnictwo OK.
Brzezińska, A. (red.). (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP.
Encyklopedia. (1979). Encyklopedia katolicka. T. 3: Cenzor–Dobszewicz. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Fallot, R.D. (1998). Spiritual and Religious Dimensions of Mental Illness Recovery Narratives. New Directions for Mental Health Services, 80, 35–44. DOI: 10.1002/yd.23319988006
Furmanek, W. (1995). Człowiek – człowieczeństwo – wychowanie. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE.
Furmanek, W. (2012). Model człowieka odniesieniem do opisu przedmiotu badań pedagogiki pracy. Edukacja Zawodowa i Ustawiczna. Polsko-Ukraiński Rocznik Naukowy, 14, 109–124.
Furmanek, W. (2017a). W poszukiwaniu tożsamości dydaktyki informatyki. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 36(4), 21–31. DOI: 10.17951/lrp.2017.36.4.21
Furmanek, W. (2017b). Osoba podstawą antropologiczną humanistycznej pedagogiki pracy. W: A. Solak, J. Bluszcz (red.), Personalizm pracy ludzkiej. Współczesne konotacje (s. 253–265). Warszawa: Wydawnictwo APS.
Furmanek, W. (2020a). Godność człowieka. De dignitate personae humanae. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Furmanek, W. (2020b). Wielorakość godności. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Furmanek, W. (2020c). Nowa praca nauczycieli. Nowy nauczyciel wyzwaniem dla pedagogiki. Edukacja Zawodowa i Ustawiczna. Polsko-Ukraiński Rocznik Naukowy, 5, 333–359.
Galarowicz, J. (2000). Człowiek jest osobą. Podstawy antropologii filozoficznej Karola Wojtyły. Kęty: Wydawnictwo Antyk.
Granat, W. (1976). U podstaw humanizmu chrześcijańskiego. Poznań: Księgarnia Świętego Wojciecha.
Kozielecki, J. (1984). Transgresyjna koncepcja człowieka. Studia Filozoficzne, 1, 46–73.
Kozielecki, J. (1998). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Łakomski, M. (2004). Koncepcja personalistyczna człowieka podstawą integralnego wychowania. Wychowawca, 12, 14–15.
Stępień, A.B. (2001). W poszukiwaniu istoty człowieka (z fenomenologii i metafizyki bytu ludzkiego). W: B. Bejze (red.), Aby poznać Boga i człowieka. Cz. 2: O człowieku dziś (s. 61–94). Warszawa: Wydawnictwo Sióstr Loretanek.
Szewczyk, W. (1998). Rozumieć siebie i innych. Zarys psychologii. Tarnów: Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Biblos.
Szewczyk, W. (2000). Kim jest człowiek. Zarys antropologii filozoficznej. Tarnów: Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Biblos.
Ślipko, T. (1974). Zarys etyki ogólnej. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Walczak, A. (2006). W sprawie filozofii wychowania. Pedagogika Filozoficzna, (1), 10–25.
Wojtyła, K. (1969). Osoba i czyn. Kraków: Polskie Towarzystwo Teologiczne.
NETOGRAFIA
Matusiak, E. (2022). Psychoanalityczna a behawioralno-poznawcza terapia lęku. Pobrane z: http://www.jungpoland.org/pl/zbior-tekstow/psychoanalityczna-behawioralno-poznawcza-terapia-leku.html
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2023.36.1.17-26
Data publikacji: 2023-06-13 12:01:56
Data złożenia artykułu: 2021-09-03 12:09:13
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2023 Waldemar Furmanek
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.